Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal ha strikket mit solvarme sammen

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Skal ha strikket mit solvarme sammen

Indlæg af Jens J » 18 jun 2017 21:30

Hej alle

Skal i den nærmeste fremtid ha strikket solvarme sammen så ville jeg lige høre om jeg er helt ved siden af

Det er 120 rørs fanger
800 liter beholder
32kw plade veksler

Der er ikke sat div expations beholder og over tryk på tegning, men det kommer der på anlægget

Som i kan se på tegning tænker jeg på følgende

1. Når fanger når en temp som er evt 15 grader højre en retur til central varme skal zone Z2 ventil (Grundfoss kugle moter ventil) vende så vandet løber AB-B og pumpe M1 starte på lav blus og ellers modulerer så Føler F2 & 3 de følges af op i temp indtil de når 85 grader

2 . Ved 85 grader vender zone ventil ligeledes Grundfos moterventil fra retning AB-B til AB-A ellers skifte frem og tilbage så temp ikke kommer under de 70 grade som ligger højre end pille fyrets start temp, temp i solbeholder vil ikke kommer under retur temp fra central kedel ca en 50 grader forklaring i punkt 4

3. Hvis fanger kan varme husets central varme op samt 800 liter i solbeholder til en 85-90 grader så skal motor m2 starte og køre varme ud i den åbne Teresse den bliver isoleret og med gulvarme og stoppe igen ved 75 grader og ellers starte og stoppe der, regner med noget shunt ventil der til så der ikke kommer meget kold vand ind i et hug til 85 grader tank, det tror jeg såmen ikke den holder til i længden

4. Når temp på fanger falder til under soltank temperatur , køre zone ventil z1 tilbage til udgangs position, og når temperatur i fanger falder til en ca retur temp, som der normal vil være på retur i central varme, slukkes pumpen M1 og zone ventil Z2 vender til position AB-A og leder centralvarme retur vand igennem solbeholder og bruger den varme der er i den, i første omgang bliver zone ventil z2 så i den position så central varme retur render igennem solbeholderen, beholder kommer til at stå i et fuldstændig isoleret rum så det betyder ikke at den skal stå og være varm, det er mere at bruge den som buffer tank til pillefyret, det skader ikke hvis den fik lidt mere vand at gøre godt med

Nu er tanken er jeg helt galt på den :shock: nu jeg gerne vil bruge solfanger til opvarme centralvarme frem for brugsvand
Vedhæftede filer
IMG_0018.JPG
Diagram over anlæg


Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Skal ha strikket mit solvarme sammen

Indlæg af Jens J » 18 jun 2017 21:37

Hov der skulle stå Danfoss og ikke Grundfoss

Besvar