Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kan solvarme betale sig .?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

kan solvarme betale sig .?

Indlæg af lille_smed » 18 maj 2017 21:03

jeg fyre med piller . så har tænkt på at samle noget solvarme sammen . købe det brugt .. lidt af gangen .. man kan det betale sig


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: kan solvarme betale sig .?

Indlæg af John Skov Jensen » 19 maj 2017 05:26

Ja, det kan altid betale sig..... hvis bare investeringen du laver i solvarme er lav nok. Prisen for varmt brugsvand med et pillefyr der kører sommerdrift på et signal fra en vvb er jo ganske lille.
Så du må regne ned lang tilbagebetalingstid, men samtidig kan du nyde dit bidrag til miljørigtig varme

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: kan solvarme betale sig .?

Indlæg af lille_smed » 19 maj 2017 08:02

Fyret står i en bygning ved siden af huset, hvor der 10 meter pex 32 over til huset. Tanken var en 6-10m2 og en 500liters tænk på. Så skal pille fyre op i toppen og som i bunden. Hvad siger i til den løsning

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: kan solvarme betale sig .?

Indlæg af Hangaard » 06 sep 2017 19:29

har lidt samme opstilling, og nej det kan ikke betale sig..
I de 4-5mdr. hvor jeg brudte kunne slukke pillefyret (hvilket langt fra er tilfældet) ville jeg kunne spare rund regnet 1500kr i træpiller (Tyske priser) men så er der en ventil der går en tur eller et eller 2 rør der er punkteret eller en styring der går en tur.
Så hvis det tager 40 år at tilbagebetale så kan det vist ikke betale sig.. Men det er da sjovt at rode med.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: kan solvarme betale sig .?

Indlæg af John Skov Jensen » 07 sep 2017 14:20

Jeg er ikke helt enig her
Mit solfangeranlæg producerede godt 8000 kWh sidste år.
Det medfører at solfangeren overtager forsyningen af varme til huset i de perioder det kan levere den fornødne varme.
Det kan godt være at alle de producerede 8000 kWh ikke blev til varme gulve og varmt vand, men særligt i forår og efterår suppleres fastbrændsels anlægget ganske betydeligt, om sommeren overtager solfangeren helt produktionen af varmt vand.
Om vinteren, selv i frostvejr, kan solfangeren også levere hele husets varmeforbrug i nogle timer af gangen på de solrige dage
Så jeg vil mene min besparelse skal måles i flere/mange tusinde kroner pr. år


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: kan solvarme betale sig .?

Indlæg af triumph » 07 sep 2017 15:12

jeg gav 22.000 for mit solvarmeanlæg + montage.
iflg. Vaillant yder fangerne 525 KWH/år (hvis de er monteteret 100% rigtigt ifh til solen.
Jo flere m2 fangerareal, jo mindre af varmen bliver nyttiggjort. Jeg tror nok jeg har 3,9 m2 solfangerareal.
Jeg spare altså teoretisk 2047 KWh = ½ palle træpiller/år = 900 kr
Jeg har haft 2 defekte termofølere + en mus havde gnavet en ledning over, hvilket jeg ikke havde set, så jeg troede det var en garantisag, og rekvirere en montør. Reparationerne har kostet 2700 kr på 7 år (jeg har selv skiftet følere)

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: kan solvarme betale sig .?

Indlæg af Hangaard » 07 sep 2017 15:48

John Du har mere ud af solvarme hvis du har gulvvarme grundet den laver fremløbs temperatur, skal den varme en VVB op er det en anden snak, spørgsmålet er jo så om du får noget ud af de mange KW? de KW er jo fremkommet hvor der er mindst brug for dem, og tænker hvem gider varme gulve når der i forvejen er 27grader uden for :-)
Kan se der står i din profil at du opvarmer med bøg, hvad er hver KW så værd ? 0,3-0,4kr
Dertil kommer udgifter til reservedele samt strøm.
Har selv haft solvarme siden 2009 og har ind til vider skiftet 5 rør a 300-325kr 1 stk. 2-vejs ventil til 764kr samt en styring til knap 3500kr 5L væske til knap 300kr og 4 automat udlufter ca.800kr
De udgifter til reservedele kunne jeg sagtens have lavet samme varme produktion for med pillefyret.
Men det er så bare min oplevelse med solvarme, men kan altså ikke se hvad de fleste af dine KW reelt har af værdi da de fremkommer hvor der er mindst brug for dem, og en anden ting hvor er de KW målt? er det via føler på solfangeren ? for så har du ikke varmetabet med

Triumph. Montage skal jo medregnes i udgiften, og bruge producentens oplysninger med hensyn til hvad en given solfanger yder kan jo ikke bruges til noget den er måske oplyst ved en fremløb på 10 grader eller der under, bruger du fks. dine solfanger til vvb og returvandet til solfangerne fks er på40-50 grader så er din effektivitet vel på ca 50% eller der omkring, så ser dit regnestykket nok ikke helt sådan ud længere.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: kan solvarme betale sig .?

Indlæg af John Skov Jensen » 07 sep 2017 16:08

Hangaard skrev:John Du har mere ud af solvarme hvis du har gulvvarme grundet den laver fremløbs temperatur, skal den varme en VVB op er det en anden snak, spørgsmålet er jo så om du får noget ud af de mange KW? de KW er jo fremkommet hvor der er mindst brug for dem, og tænker hvem gider varme gulve når der i forvejen er 27grader uden for :-)
Kan se der står i din profil at du opvarmer med bøg, hvad er hver KW så værd ? 0,3-0,4kr
Dertil kommer udgifter til reservedele samt strøm.
Har selv haft solvarme siden 2009 og har ind til vider skiftet 5 rør a 300-325kr 1 stk. 2-vejs ventil til 764kr samt en styring til knap 3500kr 5L væske til knap 300kr og 4 automat udlufter ca.800kr
De udgifter til reservedele kunne jeg sagtens have lavet samme varme produktion for med pillefyret.
Men det er så bare min oplevelse med solvarme, men kan altså ikke se hvad de fleste af dine KW reelt har af værdi da de fremkommer hvor der er mindst brug for dem, og en anden ting hvor er de KW målt? er det via føler på solfangeren ? for så har du ikke varmetabet med

Triumph. Montage skal jo medregnes i udgiften, og bruge producentens oplysninger med hensyn til hvad en given solfanger yder kan jo ikke bruges til noget den er måske oplyst ved en fremløb på 10 grader eller der under, bruger du fks. dine solfanger til vvb og returvandet til solfangerne fks er på40-50 grader så er din effektivitet vel på ca 50% eller der omkring, så ser dit regnestykket nok ikke helt sådan ud længere.
Korrekt, jeg har gulvvarme og kan udnytte en ganske lav fremløbstemp.
Solfangeren er placeret nærmere mit hus end fastbrændselsanlægget, så ved træfyring har jeg højere rørtab end ved varmen fra solfangeren.
Men jeg har også et 160 kbm stort sand akkumulerings lager under huset, der putter jeg alt overskudsvarme ned.
Elforbruget på en puls hastighedsstyret pumpe på solfangeren er noget lavere end røggas suger og ladeventil på fastbrændselskedlen.
Så man skal selvfølgelig kikke på sin installation og vurdere på det.
De 2 springende punkter er gulvvarmen der gør at jeg kan udnytte en lav fremløbstemp.
Og vacuum rørene, der skal ikke meget lys fra solen til for at producere 45 grader i fremløb og vacuum rørene er også mest effektive i forhold til pladefangere i efterår, vinter og forår. Om sommeren yder en pladefanger mere pr kvm end en rør fanger, men som du er inde på er det der man har mindst brug for varmen

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: kan solvarme betale sig .?

Indlæg af triumph » 07 sep 2017 16:26

Hangaard skrev:
Triumph. Montage skal jo medregnes i udgiften, og bruge producentens oplysninger med hensyn til hvad en given solfanger yder kan jo ikke bruges til noget den er måske oplyst ved en fremløb på 10 grader eller der under, bruger du fks. dine solfanger til vvb og returvandet til solfangerne fks er på40-50 grader så er din effektivitet vel på ca 50% eller der omkring, så ser dit regnestykket nok ikke helt sådan ud længere.
Nu fik jeg mit solvarmeanlæg monteret sammen med en helt ny varmeinstallation med fyr og vvb (foresten for 11 år siden, ikke for 7 år siden) Så jeg ved ikke spcifik hvad montagen har kostet, men det har vel taget en mand en dag = 4000 kr
Jeg tror nu at det passer rimeligt med besparelsen. Men hvis jeg har sparet (900 kr/år x 11 år) - 2700. Så har jeg sparet 7200 kr = 655 kr/år
Hvilket vil give en tilbagebetalingstid på 26000/655 = 40 år Altså mindst dobbelt så længe som den holder

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: kan solvarme betale sig .?

Indlæg af Hangaard » 07 sep 2017 16:34

MEN, selv om jeg ikke har en dissideret gevinst så er det nu meget sjovt at rode med alligevel :-) men ville gerne mine fanger kunne bringe min tank/vvb op på min 60grader en god sommer dag, men der er vist aldrig sket endnu.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Besvar