Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kan solvarme betale sig .?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: kan solvarme betale sig .?

Indlæg af lille_smed » 09 sep 2017 06:10

så er nogle ad de dele købt. 4 stk plade fangere. 500 kr for 4 stk . en passat 1000 l tank 500kr div fittings samt pumpe 500 kr

så ind til nu er udgiften 1500 kr. mangler en styring og monterer 50 meter kobber rør i tanken


Walther12
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Re: kan solvarme betale sig .?

Indlæg af Walther12 » 28 dec 2017 10:58

Hangaard skrev:MEN, selv om jeg ikke har en dissideret gevinst så er det nu meget sjovt at rode med alligevel :-) men ville gerne mine fanger kunne bringe min tank/vvb op på min 60grader en god sommer dag, men der er vist aldrig sket endnu.

Jeg har selv en kedel hvor der er 300 l. varmtvandbeholder med 450 l. yderbeholder til radiator. Den har varmtvandbeholderen da været op næsten og koge, med de ca. 8 m² solfanger jeg har, på en god sommerdag nogle dage i træk. Så alt efter hvor mange fangere eller hvor stor tank, så burde det kunne lade sig gøre.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: kan solvarme betale sig .?

Indlæg af thermik » 28 dec 2017 11:38

John Skov Jensen skrev:Korrekt, jeg har gulvvarme og kan udnytte en ganske lav fremløbstemp.
Solfangeren er placeret nærmere mit hus end fastbrændselsanlægget, så ved træfyring har jeg højere rørtab end ved varmen fra solfangeren.
Men jeg har også et 160 kbm stort sand akkumulerings lager under huset, der putter jeg alt overskudsvarme ned.
Elforbruget på en puls hastighedsstyret pumpe på solfangeren er noget lavere end røggas suger og ladeventil på fastbrændselskedlen.
Så man skal selvfølgelig kikke på sin installation og vurdere på det.
De 2 springende punkter er gulvvarmen der gør at jeg kan udnytte en lav fremløbstemp.
Og vacuum rørene, der skal ikke meget lys fra solen til for at producere 45 grader i fremløb og vacuum rørene er også mest effektive i forhold til pladefangere i efterår, vinter og forår. Om sommeren yder en pladefanger mere pr kvm end en rør fanger, men som du er inde på er det der man har mindst brug for varmen
Hej John

Men jeg har også et 160 kbm stort sand akkumulerings lager under huset: Hvordan er det lavet med isolering osv ?


Besvar