Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme kan ikke komme af med varmen

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Solvarme kan ikke komme af med varmen

Indlæg af TOTAL » 06 maj 2017 21:07

Hej alle sammen, så har jeg lidt brug for hjælp igen :).

Vi har et setup med et rtb 10 pillefyr, som er koblet sammen med et solvarme anlæg med separat styring. Idag selvom det "kun" blev 20 grader, fik den varmet vores VVB op til 70grader, og den stopper så pumpen til solvarmen, og vakum rørene bliver derfor rigtig varme.

Det endte med idag, at jeg måtte lukke jeg ved ikke hvor mange liter dampende varmt vand ud, for at få sænket temperaturen i vvb, så solvarmen kunne køre igen.

Den køre med en 2 eller 3vejs ventil, til en veksler på varme strengen til pillefyret, men det kan ikke rigtig hive nok varme ud af solvarmen. Burde den kunne gøre det? I tiden bruger vi jo ikke meget varme, men har skruet godt op for gulvvarmen, for at kunne hive noget ud, hvilket så resulteret at pillefyret køre hele natten :)

Gode råd modtages :)
Vaillant varmepumpe


Banke opop
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 maj 2017 15:04

Re: Solvarme kan ikke komme af med varmen

Indlæg af Banke opop » 07 maj 2017 15:07

Følger lige med

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Solvarme kan ikke komme af med varmen

Indlæg af John Skov Jensen » 07 maj 2017 19:47

TOTAL skrev:Hej alle sammen, så har jeg lidt brug for hjælp igen :).

Vi har et setup med et rtb 10 pillefyr, som er koblet sammen med et solvarme anlæg med separat styring. Idag selvom det "kun" blev 20 grader, fik den varmet vores VVB op til 70grader, og den stopper så pumpen til solvarmen, og vakum rørene bliver derfor rigtig varme.

Det endte med idag, at jeg måtte lukke jeg ved ikke hvor mange liter dampende varmt vand ud, for at få sænket temperaturen i vvb, så solvarmen kunne køre igen.

Den køre med en 2 eller 3vejs ventil, til en veksler på varme strengen til pillefyret, men det kan ikke rigtig hive nok varme ud af solvarmen. Burde den kunne gøre det? I tiden bruger vi jo ikke meget varme, men har skruet godt op for gulvvarmen, for at kunne hive noget ud, hvilket så resulteret at pillefyret køre hele natten :)

Gode råd modtages :)
Fordi et enkelt badeværelses gulv eller to står og småsimrer er det sikkert ikke nok til at holde en solfanger i skak når den kører med max ydelse, afh hvor stor fangeren er naturligvis.
Det bedste vil være et system hvor du kan gemme overproduktionen til om aftenen/natten ved hjælp af en akku.
Alternativt en kalorifære i værksted eller garage hvor overskudsvarme kan "brændes" af.
Eller nogle slanger der er gravet i jorden.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Solvarme kan ikke komme af med varmen

Indlæg af newpas » 07 maj 2017 23:00

http://www.sonnenkraft.dk/bolig/losning ... 00816.ashx
Måske kan du få lidt inspiration her? Evt køb en brugt guloggratis varmeveksler/beholder og tilføj til systemet. Og så denne "intilligente" styring der lukker og slukker når det er nødvendigt!

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Solvarme kan ikke komme af med varmen

Indlæg af John Skov Jensen » 08 maj 2017 00:09

Hvis du vil lave dit anlæg således at det kan tåle stagnation, dvs punktet hvor vandet ikke kan tage mere varme fra din solfanger, så skal anlægget designes til dette
Læs dette link hvor sol guruen Niels Lyck forklarer lidt om dette fænomen

http://www.varmtvandfrasolen.dk/koger-s ... d-110.html


TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Solvarme kan ikke komme af med varmen

Indlæg af TOTAL » 08 maj 2017 08:42

John Skov Jensen skrev:Hvis du vil lave dit anlæg således at det kan tåle stagnation, dvs punktet hvor vandet ikke kan tage mere varme fra din solfanger, så skal anlægget designes til dette
Læs dette link hvor sol guruen Niels Lyck forklarer lidt om dette fænomen

http://www.varmtvandfrasolen.dk/koger-s ... d-110.html

Tak for svar.

Hmm gad vide om mit setup ikke allerede kan tåle dette, temperaturen bliver ved stagnering ca 120grader i rørene, når pumpen har stået slukket. Der er en tryk ekspansions beholder koblet på, dog er den ikke særlig stor, jeg har dog ikke set at trykket i systemet er steget indtil videre. Ej heller set noget væske trykke ud af overtryk ventilerne.

Jeg fandt en guide til opsætning, som foreskriver at man skal bruge en modstand i de clips, som føleren til rørene sættes i. Det må være for at undgå pumpen på noget tidspunkt slukkes? Det må vel modvirke stagnationen? Men hvor varm på sådan en VVB egentlig blive :).
Vaillant varmepumpe

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: Solvarme kan ikke komme af med varmen

Indlæg af BWJ » 08 maj 2017 19:58

Der er ikke nogen trykbårne anlæg der over længere tid kan holde til temperaturer over 105 grader, glykolen bliver nedbrudt hurtigere end hurtigt.
Hvis man kører med et blødgøringsanlæg på KV tilgangen, kan man i princippet kører temperaturen op til kogepunktet på beholderen uden problemer, dog skal man have skoldningssikring på for at holde en anstændig varmtvandstemperatur i hanerne, hvis man ikke bruger blødgøring skal man ikke meget over 60 grader pga. for stor tilkalkning.
En termostatstyret rullemarkise på fanger, kan også være en løsning.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar