Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme løsning, hvilken ?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
FlemmingS
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 jun 2011 00:32

Solvarme løsning, hvilken ?

Indlæg af FlemmingS » 25 apr 2017 20:46

Hej

Jeg går og overvejer at skrotte vores gamle Metro brugsvandavarmepumpe, for en solvarme løsning med el-stav. Grunden er at, den er gammel, larmer, og "lever" af afkastet fra vores Nilan genveks afkast. (Afkastet er koldt om vinteren, så der kører den i lang tid.) Den bruger dog ikke så meget strøm, så helt død er den ikke. (Vi har et tottalt forbrug på ca. 7500 kwh, til varme, el, og varmt vand. 2 personer)

Solvarme løsningen skal kun opvarme brugsvand, da vi har luft til luft varmepumpe til opvarmning af huset. Jeg gætter på at solvarmeløsningen kommer til at bruge lige så meget som vores brugsvandvarmepumpe. (pga. el stav om vinteren)

Et par spørgsmål:
1)
Efter hvad jeg har læst, skulle vakuumrør være de bedste til at levere varme året rundt, da de også yder godt om vinteren. Er dette korrekt, eller findes der også flade vakuum solfangere, som yder ligesågodt ?
2)
Nogle har et ekstra lagdeling af beholderen, med flere spiraler, giver det noget ekstra, evt. om vinteren ?
3)
Vil de kunne betale sig at ligge nogle paneler imod vest udover syd ? (med 2 strenge kunne man så få det sidste varme ud på aften)
4)
Friskvands veksler har jeg set 2 tilbyde, det må da betyde et tab, tænker at vandet skal være varmere for at kunne levere den samme temperatur som uden ?
5)
Har læst mig til at det er godt at have variabel pumpe hastighed, vil dette hjælpe på temperaturen om vinteren?
6)
VVS-Eksperten har nogle ok tilbud syntes jeg, men er deres ting af en dårligere kvalitet ? Tænker mest på deres solpaneler, da jeg tænker at man altid kan isolere beholderen hvis problemet lå her ?
7)
Sonnenkraft har jeg læst mig til at være det bedste man kan købe, er det korrekt ? eller findes der andet her i dk, som er kvali-vare ?
8)
Hedeflade, gælder det bare at den skal være så stor som muligt, eller findes der en regel at for hver m2 solfanger, er det optimalt med ..... (Har læst at helst min. 1 m2 for et anlæg med 5-6 m2 solfanger)
9)
For at yde bedre forår/efterår, skal vinklen solvangerne sættes op med, være tættere på 90 end 0 ? (Jeg har mulighed for 30g syd, 90 stik syd, 0 grader, og så 45g vest)

Mange spørgsmål, tak for evt. svar :-)

Mvh. Flemming


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Solvarme løsning, hvilken ?

Indlæg af John Skov Jensen » 30 apr 2017 19:52

FlemmingS skrev:Hej

Jeg går og overvejer at skrotte vores gamle Metro brugsvandavarmepumpe, for en solvarme løsning med el-stav. Grunden er at, den er gammel, larmer, og "lever" af afkastet fra vores Nilan genveks afkast. (Afkastet er koldt om vinteren, så der kører den i lang tid.) Den bruger dog ikke så meget strøm, så helt død er den ikke. (Vi har et tottalt forbrug på ca. 7500 kwh, til varme, el, og varmt vand. 2 personer)

Solvarme løsningen skal kun opvarme brugsvand, da vi har luft til luft varmepumpe til opvarmning af huset. Jeg gætter på at solvarmeløsningen kommer til at bruge lige så meget som vores brugsvandvarmepumpe. (pga. el stav om vinteren)

Et par spørgsmål:
1)
Efter hvad jeg har læst, skulle vakuumrør være de bedste til at levere varme året rundt, da de også yder godt om vinteren. Er dette korrekt, eller findes der også flade vakuum solfangere, som yder ligesågodt ?
Vakuum rør giver mere end flade kobber fangere i perioderne med lave omgivelses temperaturer og lav indstråling. Om sommeren giver en alm pladefanger mere varme pr kvm
2)
Nogle har et ekstra lagdeling af beholderen, med flere spiraler, giver det noget ekstra, evt. om vinteren ?
3)
Vil de kunne betale sig at ligge nogle paneler imod vest udover syd ? (med 2 strenge kunne man så få det sidste varme ud på aften)
Det tror jeg ikke kan svare sig, vakuum rør giver også fornuftigt selvom solen står i en spids vinkel. Det er bedre at konsentrere sig om at "høste" varmen når solen står højest
4)
Friskvands veksler har jeg set 2 tilbyde, det må da betyde et tab, tænker at vandet skal være varmere for at kunne levere den samme temperatur som uden ?
5)
Har læst mig til at det er godt at have variabel pumpe hastighed, vil dette hjælpe på temperaturen om vinteren?
Helt afgjort, pumpen køres med en lav hastighed og dermed et ganske lavt flow for at sikre en brugbar fremløbstemp
6)
VVS-Eksperten har nogle ok tilbud syntes jeg, men er deres ting af en dårligere kvalitet ? Tænker mest på deres solpaneler, da jeg tænker at man altid kan isolere beholderen hvis problemet lå her ?
Jeg fik knust et af mine NBE vakuum rør. Jeg hentede et nyt ved vvs eksperten. Det var nøjagtig det samme som NBE røret.
7)
Sonnenkraft har jeg læst mig til at være det bedste man kan købe, er det korrekt ? eller findes der andet her i dk, som er kvali-vare ?
8)
Hedeflade, gælder det bare at den skal være så stor som muligt, eller findes der en regel at for hver m2 solfanger, er det optimalt med ..... (Har læst at helst min. 1 m2 for et anlæg med 5-6 m2 solfanger)
9)
For at yde bedre forår/efterår, skal vinklen solvangerne sættes op med, være tættere på 90 end 0 ? (Jeg har mulighed for 30g syd, 90 stik syd, 0 grader, og så 45g vest)
Jeg ville vælge stik syd, gerne 90 eller 120 rør

Mange spørgsmål, tak for evt. svar :-)

Mvh. Flemming

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme løsning, hvilken ?

Indlæg af fryseren » 16 maj 2017 07:27

FlemmingS skrev:Hej
4)
Friskvands veksler har jeg set 2 tilbyde, det må da betyde et tab, tænker at vandet skal være varmere for at kunne levere den samme temperatur som uden ?
Mvh. Flemming
Tabet betyder ikke noget, du skal alligevel have en skoldningsikring sat til 55-60 grader, hvor solvarme beholderen godt kan komme på på 85-90 grader.
Kalk ! Det er billigere at skifte en veksler end en beholder når kalken engang får overtaget.

Afhængig at hvordan du kobler veksleren kan du bruge solvarmen til at forvarme vandværksvandet inden er rammer din varmepumpes varmtvandsbeholder, dermed kan du "tømme" din solvarme beholder helt for energi. Om det så kan svare sig aner jeg dog ikke.

FlemmingS
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 jun 2011 00:32

Re: Solvarme løsning, hvilken ?

Indlæg af FlemmingS » 16 maj 2017 22:08

Jeg vil nu mene at tabet betyder noget om vinteren eller forår / efterår. Spørgsmålet er om hvor stort tabet er. Husk at det bliver en el-stav der skal varme vandet op til 50-55 grader. har ikke nogen anden opvarmingskilde.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Solvarme løsning, hvilken ?

Indlæg af newpas » 16 maj 2017 22:31

Med en sonnenkraft styring kan du selv dirigere det hele og få max ud af solen. Arbejder med det hos min søn P.T.


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme løsning, hvilken ?

Indlæg af fryseren » 17 maj 2017 08:39

FlemmingS skrev:Jeg vil nu mene at tabet betyder noget om vinteren eller forår / efterår. Spørgsmålet er om hvor stort tabet er. Husk at det bliver en el-stav der skal varme vandet op til 50-55 grader. har ikke nogen anden opvarmingskilde.
Hvis du kobler det:
Vandværks vand -> veksler -> eksisterende varmtvandsbeholder med el-patron.

Så vil solvarme tanken kunne forvarme vandværks vandet før det skal varmes videre op af din el-stav.

Er solvarme beholderen over 60 grader så vil din skoldningssikring gøre at der kommer 55 grader varmt vand ind til din el-stav = Den forbliver slukket
Er solvarme beholderen 40 grader så vil der komme 35 grader varmt vand ind til din el-stav= Der skal kun bruges strøm til at varme fra 35 til 55 grader.

Du kan med andre ord "tømme" solvarmebeholderen for varme, ned til 5 grader over vandværkstemperatur før tabet bliver større end gevinsten.
(beholderen bør dog ikke komme under temperaturen i det lokale den står i)

Men det koster jo lidt penge at opsætte disse friskvandsvekslere, men igen.... så er det jo billigere at skifte denne end hele solvarmebeholderen når kalken propper til, men igen din nuværende varmtvandsbeholder kalker jo til alligevel osv osv osv.....

Jeg tror ikke der er et 100% entydigt svar.

Jeg overvejer solvarme med friskvandsveksler + en elektrisk gennemstrømningsvarmer på 11KW efter veksleren, som erstatning for mit gas fyr
Det laver også kun det varme vand da brændeovn klare opvarmningen af huset.


Besvar