Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt anlæg på costa del sol

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Wulff21
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 apr 2012 15:25

Nyt anlæg på costa del sol

Indlæg af Wulff21 » 31 mar 2017 20:18

Hej,

Jeg går med tanken om at opsætte et solvarme anlæg på mit hus her i Sydspanien. Jeg har haft nogle firmaer ude, men de vil meget gerne sælge mig et standard anlæg de har på hylden som kun er til varmt vand. Jeg skal også bruge det til mit gulvvarme.

Ved godt det et lidt ude for Danmarks grænser under lidt andre forhold, men jeg har stadig bruge for varme i de 4-5 koldeste måneder.
Jeg har ca. 180 m2 gulvvarme som skal bruge en fremløbstemperatur på 40-45 grader, (gulvene er dårligt isoleret). Jeg endte med at bruge ca. 900 liter olie i de 3 vintermåneder.
Jeg har ca. 5 meter tag jeg kan sætte paneler på. Mit gamle oliefyr forbliver som back-up.

Mine tanker går lidt på:
300 liter tank til varmt vand og 750 til gulvvarme. (jeg har ikke pladsmangel i kælderen, kun på taget)

Vakuumrør eller plane solfangere.
Vakuumrør kan jo brænde af om sommeren: men 180 m2 tunge betongulve plus en pool som backup, 31 m3 kan vel også tage noget varme.
Kan de nye heat pipes tåle at stagnere? Jeg har svært ved at finde noget nyere information som ikke kommer fra en sælger.

Plane solfangere er jo noget mere robuste, men kan jo ikke lever så meget om "vinteren" når der er overskyet, er det er jo her jeg har mest brug for varmen. Der ud over blæser det en del, og jeg ved ikke om det kan køle panelerne for meget? til det kan give noget brugbart varmt vand minimum 40 grader.

Hjælp mig med at brainstorme lidt, og lidt feedback til hvordan et system skulle sættes sammen.
Evt. nogle der har erfaringer i Sydeuropa

Hilsen Wulff


salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nyt anlæg på costa del sol

Indlæg af salemander » 01 apr 2017 09:51

jeg tænkte på om det kan betale sig i forhold til olien. 900 liter olie er ikke ret meget men det kommer selvfølgelig an på hvad den koster (hvad koster olien i Sydspanien.)
jeg tænkte på om en lille luft vand varmepumpe ikke var en bedre løsning
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt anlæg på costa del sol

Indlæg af triumph » 01 apr 2017 12:53

900 l olie = 9000 kw
En luft vand varmepumpe har en cop på ca. 4,5 (til gulvvarme, i danmark, måske er cop bedre i spanien, hvor det ikke er så koldt) = 2000 KWh
Jeg ved ikke hvad elprisen er i spanien.
En kinøjser varmepumpe med 5 års garenti kan købes for 25.000

Wulff21
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 apr 2012 15:25

Re: Nyt anlæg på costa del sol

Indlæg af Wulff21 » 01 apr 2017 21:18

Hejsa,

Det har i helt ret i, og den tanke har jeg arbejdet med, problemet er bare at jeg ikke har strøm nok inde i huset. Så først skal jeg udvide/ombygget min eltavle, og så skal jeg have forsyningsselvskabet til at ligge 3 faser ind. Det koster så ekstra oveni at i månedlig afgift, hvor meget ved jeg ikke lige, og jeg hader når spaniolere roder med el, især mit el.
Og så er jeg vel lidt mere grøn og kan godt lide tanken om solvarme, når man nu bor her nede, og forlænge min pool sæson.
Men der er ingen tvivl om at det bedste ville være en luft/vand varmepumpe.
Når der er koldest her er det 3-5 grader om nattet og 10 om dagen. 300 solskinsdage om året
El- prisen er ca. 1 kr. pr kwh
Olie prisen er 0,7 euro literen = 5.20 kr/literen
Nu har jeg ikke boet i huset så længe, men min prognose siger at jeg kommer til at bruge ca. 9.000 kr om året i varmt vand/varme. Med et solvarmeanlæg burde de være muligt at spare minimum 80% eller 7.000 kr om året.

Wulff

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Nyt anlæg på costa del sol

Indlæg af pelle » 02 apr 2017 14:24

Du skal vel have en 300 liters akkutank med top og bundspiral. Top spiralen til oliefyret og bundspiralen til solvarmen. Så, til at varme poolen op. en 3 vejs ventil og en pladeveksler som den thoken har til salg.
Grundfos pumper, samt varmeveksler

Tror godt den kan holde til klor. Så, når beholder er varmet op slår 3 vejsventilen over til pladeveksler, så skal poolpumpen jo også gå igang.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Wulff21
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 apr 2012 15:25

Re: Nyt anlæg på costa del sol

Indlæg af Wulff21 » 08 apr 2017 18:59

Lige nu går jeg med tanken om to beholdere, en 300 liter til varmt vand og en 500/750 liter til gulvvarme. Som jeg er ved at regne mig frem til kan jeg have plads til ca. 80 heat pipes på taget.
Kan man få beholder med 3 spiraler, jeg ved nogle at varmepumpe firmaerne har det, men jeg synes ikke jeg kan finde dem løse.
Topspiral til varmt varmt vand, bundspiral til solvarme, en gennemgående spiral fra oliefyret og så bruge hele beholderen til gulvvarmen.

Wulff


Besvar