Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af LGB » 27 feb 2017 12:46

LGB skrev:Det taget tid men nu gør jeg meget ud af st gøre det rigtigt - der er nogle ændringer og tilføjelser jeg ikke ville ha lavet med VVS'er på. Når kun uret kører men ikke noget VVS-taxameter der tikker - så er der ro på til at tænke sig ordentligt om.
Her lidt feedback - til mit eget spørgsmål.

Da jeg stillede spørgsmålet for nogle uger siden, kunne jeg knap nok pakke godt nok til at det blev tæt.

Nu har jeg fået styr på at pakke, så godt at alle de mange samlinger jeg har lavet er der ikke en eneste der har det mindste dryp.

Derudover har jeg brug "konex", eller hvad de nu hedder - presringe med forskruninger som man kan åbne igen.

Og press-fittings, ja, både 22mm kobber og 15mm rustfrit.

Det har taget rigtig lang tid at lave, men det var det hele værd: Jeg tænkte - ikke flere lappeløsninger, nu piller jeg det ned som ikke er som det skal være, og bygger det op igen. Derudover har jeg tilføjet flere smarte detaljer, som ellers var på to-do listen over fremtidige udvidelser og ændringer.

Jeg har f.eks. fået ordnet rækkefølgen i systemet (den sekundære kreds, fra solvarme-glykol kredsen via varme-veksler til kredsen der kører på vand). Solen varmer mine koncentrerede hybrid-solfangere nok allerede fra ca 25-30% lys-intensitet. Nu kører varmen derfra først i gulvene, derefter dybt under huset (sæsonvarme-lager), dernæst i soklen og til sidst i mine ca 3,5 m3 beton-lager isolerede varme-tanke. Alle 4 kan jeg tænde og slukke for - manuelt eller automatisk - dog har jeg ikke lavet det så man kan ændre rækkefølgen.

Jeg har installeret et selvrensende filter. Alarm for lavt tryk, og så der kan fyldes på bare ved at åbne en hane (manuelt, men uden at skrue på noget). Den åbne ekspansionsbeholder har jeg pillet ned, og sat en lukket 50-liter beholder op samme sted (1 etage oppe, da der er bedst plads og allerede rørføring).

Alt i alt er jeg utrolig glad fordi jeg endelig tog skridtet og lavede det selv. Fra at være total analfabet på VVS-delen til at kunne lave det hele så det virkede i første hug! Der var en enkelt presfitting som jeg trods flere kontroller havde glemt - da jeg fik presset den, kørte hele systemet som det skulle.

Skulle det samme ha være lavet af en VVS'er havde det kostet mindst 200.000 kr (!!!). Ja, han havde kunne gøre det hurtigere - men det der tog tid var ikke så meget rør, fittings og pres, men at finde ud af hvordan et så kompliceret system kunne sættes samme - og så på så lidt plads.


TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af TOTAL » 28 feb 2017 07:53

LGB skrev:.
Den åbne ekspansionsbeholder har jeg pillet ned, og sat en lukket 50-liter beholder op samme sted (1 etage oppe, da der er bedst plads og allerede rørføring).
Husk at du skal få godkendt skiftet fra åben til lukket ekspansion ved dit forsikrings selskab. Du skal have et VVS firma ud, der skal lave et tryk prøvnings attest på dit varmeanlæg over 24 timer, og denne skal du sende til dit forsikringsselskab. Da de ellers ikke vil dække nogle former for skader i forbindelse med vandrør og lignende.
Der er ikke særlig mange der er klar over det, men det er ret vigtigt du får det på plads. Som min forsikrings mand sagde, så var de jo ikke dumme, og havde også adgang til BBR, hvor man som oftest kan se om der har været åben ekspansion ud fra typen/alder af fyr.
Vaillant varmepumpe

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af LGB » 28 feb 2017 11:59

TOTAL skrev:Husk at du skal få godkendt skiftet fra åben til lukket ekspansion ved dit forsikrings selskab. Du skal have et VVS firma ud, der skal lave et tryk prøvnings attest på dit varmeanlæg over 24 timer, og denne skal du sende til dit forsikringsselskab. Da de ellers ikke vil dække nogle former for skader i forbindelse med vandrør og lignende.
Der er ikke særlig mange der er klar over det, men det er ret vigtigt du får det på plads. Som min forsikrings mand sagde, så var de jo ikke dumme, og havde også adgang til BBR, hvor man som oftest kan se om der har været åben ekspansion ud fra typen/alder af fyr.
Tak for info.

Selve "fyret" er fjernvarme, og kører på et samlet system af 95 huse, hvor en samlet ekspansionsbeholder er placeret i varmecentralen. Dette har jeg ikke pillet ved. Så er der en kreds (med glykol/vand blanding), fra solfangerne via en varmeveksler, til "varmtvands-bufferen, og derfra retur til solfangerne. Denne har sin egen tryk-ekspansionsbeholder, udført af en VVS'er - som jeg heller ikke har pillet ved.

Den sidste kreds er den jeg har pillet ved, og den som havde åben ekspansionsbeholder før. Det er to VVS'ere der uafhængigt af hinanden sagde at 0,4 bar ikke er godt for pumpen og systemet som helhed - og kraftigt anbefalede mig at skifte til tryk-ekspansion. Ingen af dem sagde noget om en sådan attest / test.

Den åbne ekspansions-beholder har ikke stået nogen steder før, da den ikke er en del af det oprindelige varmesystem.

Der sidder en trykmåler på der måler trykket og logger det hver 15 sekund (eller oftere?). Kan den mon bruges, eller skal der sidde en VVS'er og vente i 24 timer, mens han stirrer på et af de manuelle manometre? Der er ca 2 bar på begge systemer.

Uanset hvad, så må jeg hellere ha en VVS'er til at gennemgå hele systemet for at sikre mig at det er i orden, udføre attester og i øvrigt ellers advare mod hvis der er noget der skulle være uhensigtsmæssigt.

Endnu en gang tak for feedback.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af LGB » 28 feb 2017 12:45

TOTAL skrev:Husk at du skal få godkendt skiftet fra åben til lukket ekspansion ved dit forsikrings selskab. Du skal have et VVS firma ud, der skal lave et tryk prøvnings attest på dit varmeanlæg over 24 timer, og denne skal du sende til dit forsikringsselskab. Da de ellers ikke vil dække nogle former for skader i forbindelse med vandrør og lignende.
Der er ikke særlig mange der er klar over det, men det er ret vigtigt du får det på plads. Som min forsikrings mand sagde, så var de jo ikke dumme, og havde også adgang til BBR, hvor man som oftest kan se om der har været åben ekspansion ud fra typen/alder af fyr.
Nu siger min VVS'er at det har han aldrig hørt om før. Er det noget du kan dokumentere, eller henvise nærmere til? Hvilket selskab gælder det?

Det hele er korrekt installeret, der er sikkerhedsventil (endda med overløb til afløb), 2 manuelle manometre, samt et elektronisk der giver alarm over email hvis der enten er for højt eller for lavt tryk.

Og det er som sagt ikke på selve "fyret" (fjernvarmen) men kun fra solvarme og til diverse varmelagre (det meste af gulvvarmen, fundamentet, under huset samt ekstra varmelagre).

TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af TOTAL » 01 mar 2017 16:21

LGB skrev:Nu siger min VVS'er at det har han aldrig hørt om før. Er det noget du kan dokumentere, eller henvise nærmere til? Hvilket selskab gælder det?

Det hele er korrekt installeret, der er sikkerhedsventil (endda med overløb til afløb), 2 manuelle manometre, samt et elektronisk der giver alarm over email hvis der enten er for højt eller for lavt tryk.

Og det er som sagt ikke på selve "fyret" (fjernvarmen) men kun fra solvarme og til diverse varmelagre (det meste af gulvvarmen, fundamentet, under huset samt ekstra varmelagre).
Begge VVS firmare som jeg kontaktede dengang jeg skulle have et RTB 10 installeret, vidste heller ikke noget om denne regel. Og en af dem sagde en da, at man var da lidt dum hvis man gjorde det. Men jeg havde ikke ro i maven, hvis jeg ved sådan noget kan gå galt.

Jeg snakkede både med Gjensidige og Nykredit forsikring. Og Gjensidige sendte mig en række paragraffer, som beskrev processen ved et skifte. Jeg har lige kigget mappen med forsikringer igennem, og jeg har den desværre ikke mere. Men hvis du ringer ind til dem, kan de helt sikkert hjælpe dig, du kan jo evt undlade at oplyse navn osv hvis du ikke vil det :).
Vaillant varmepumpe


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af BWJ » 01 mar 2017 19:22

Hvis nogen har noget stående nogen steder om ekspandtionstype, enten i policer, BBR, tilstandsrapporter eller andre steder, så er vi sikkert flere der gerne vil se det, det eksisterer vist kun på "det farlige WWW" :roll:
Hvis man har en rørsprængning, er der det vand der er i anlægget, hverken mere eller mindre, måske en sjat mere ved åben beholder fremfor lukket.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af TOTAL » 01 mar 2017 19:35

BWJ skrev:Hvis nogen har noget stående nogen steder om ekspandtionstype, enten i policer, BBR, tilstandsrapporter eller andre steder, så er vi sikkert flere der gerne vil se det, det eksisterer vist kun på "det farlige WWW" :roll:
Hvis man har en rørsprængning, er der det vand der er i anlægget, hverken mere eller mindre, måske en sjat mere ved åben beholder fremfor lukket.
Han havde ihvertfald helt styr på, hvilke typer fyr, der skulle have en åben ekspansions beholder, eksempelvis havde vi et Olie fyr som primær, og en fastbrændsel som sekundær varmekilde inden vi skiftede, så der var de klar over havde været åben ekspansion. Han sagde så, i forhold til vores ejerskifte, havde de haft eksempler på at forsikringen ikke ville dække en skjult rør skade, da der ikke var sendt en trykprøvnings attest ind, ved skift fra åben til lukket. Af den grund har jeg stadig åben ekspansion på vores pillefyr, og en lukket ekspansions beholder til at samle støv i skuret. Så hvis reglerne er lavet om, eller ingen andre har hørt om dette, så tror jeg da helt sikkert jeg vil undersøge det igen, og skifte til lukket. Men de 2 forsikrings agenter jeg snakkede med, var nu meget klare i spyttet omkring skiftet. Men jeg tror da jeg vil give dem et kald i morgen, for at høre :).
Vaillant varmepumpe

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af LGB » 01 mar 2017 20:40

BWJ skrev:Hvis nogen har noget stående nogen steder om ekspandtionstype, enten i policer, BBR, tilstandsrapporter eller andre steder, så er vi sikkert flere der gerne vil se det, det eksisterer vist kun på "det farlige WWW" :roll:
Hvis man har en rørsprængning, er der det vand der er i anlægget, hverken mere eller mindre, måske en sjat mere ved åben beholder fremfor lukket.
Jeg kan jo skrive til min forsikring i alle tilfælde, og beskrive anlægget. Høre om de vil vide mere, og om de evt har nogen indvendinger. Jeg kan dog ikke lige se hvad problemet skal være. Kan det mon være en kreativ VVS'er der har ledt efter nogle timer at fylde i bogen?

TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af TOTAL » 02 mar 2017 11:52

Så har jeg lige lagt på med Gjensidige forsikring. Og der er ingen tvivl om der skal foreligge en trykprøvnings attest fra et VVS firma, hvis du skal gå fra åben til lukket ekspansion.
Men det er så ikke i forbindelse med Ejerskifte forsikringen som jeg skrev, men hus forsikringen, så hvis der på et tidspunkt kan ske en vandskade, kan og vil de fralægge sig ethvert erstatnings krav.

Han lød ret forskrækket over at en vvs mand ikke skulle kende til de regler, da det kan have store konsekvenser for hans kunder. Men han vidste ikke om det var noget alle forsikrings selskaber har fælles regler om, men der hvor han var før, og hos Gjensidige/Nykredit er der ingen tvivl.

Jeg spurgte om jeg kunne få det på skrift, eller give mig et sted jeg kunne henvise til, men det kunne han ikke give mig, men jeg skulle sige, at folk var velkomne til at ringe ind til deres selskaber, og høre nærmere om reglerne der gælder for dem :).
Vaillant varmepumpe

pendec

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af pendec » 02 mar 2017 13:09

TOTAL skrev:Jeg spurgte om jeg kunne få det på skrift, eller give mig et sted jeg kunne henvise til, men det kunne han ikke give mig, men jeg skulle sige, at folk var velkomne til at ringe ind til deres selskaber, og høre nærmere om reglerne der gælder for dem :).
Seneste hus forsikrings betingelser fra GF nævner intet om test rapport i deres nyeste betingelser, så mon ikke han har fortalt dig en røver historie.

Det som måske kan være vigtigt og som han misforstår, er at når du skifter ekspansion, og du får skade på inventar , når i tryk afprøver den lukkede ekspansion, så kan forsikring afvise dette krav, hvis du ikke har informeret dem om dette. se §52 c. og §57 c.

Jeg tror dog ikke din ekspansion er skjult i væggen? (Må den det) , Og ekspansion på stikledninger? hmmm, det er de eneste steder hvor GF i deres betingelser kræver de har accepteret det.

Så måske har din GF forsikringsmand og dig talt om 2 forskellige ting, eller så forstår han bare ikke hvad du siger?

Det ville da være lækkert med noget at forholde sig til, andet end den telefon samtale.

EDIT: AlmBrand har ringet til mig, og de er meget forundret over dette, så de har IKKE sådanne krav, og eneste er de vil vide om der står et pillefyr, og det har ingen betydning for sum eller priser, de skal bare vide det. :) Så altså ikke hos almbrand, det er ikke SÅ udbredt :)


Besvar