Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af LGB » 11 feb 2017 12:36

Er lidt træt af at vente i ugevis på blikkenslager, og når han så endelig kommer går det meste op i spildtid med at finde dele, hvordan det skal laves etc. mens taxameteret kører til 1000 kr i timen (inkl service bil etc). Når det så på trods af to hele arbejdsdage alligevel ikke er færdigt, så skal man lige vente 2-3 uger igen.

Idag skinner solen og solvarme delen kører på under halvt blus fordi jeg ikke kan komme til mine varmelagre.


Nu vil jeg gerne lave mere selv, men skal så ha noget værktøj, samt lære hvordan man gør så tingene bliver samlet ordentligt.

Muffer/nipler, kobberbuk, pex, samlinger, hvordan man pakker etc. Mit system er noget omfattende (har en hel del varmelagre efterhånden), og vil gerne selv bikse med det.

Er det realistisk? Er det til at betale i værktøj man skal bruge?

Så vidt jeg ved må man gerne lave det selv når det er centralvarme (og man holder sig fra brugsvandet)


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af JFinderup » 11 feb 2017 12:50

Jeg har lavet det hele selv og det er begrænset hvor meget værktøj man skal bruge. Nogle gode store vandpumpetange og svensknøgler samt en god nedstryger, så er du godt ekviperet. Kan du så låne et gevindskærersæt og buk, er det helt perfekt. ... og selv et godt solidt arbejdsbord. Treben til gevindskæring og et skæresæt kan nu også anskaffes for en overkommelig pris. ½",3/4", 1", 1 1/4" og måske 1½" , så kan der laves meget selv.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af JFinderup » 11 feb 2017 13:15

@LGB: Du kunne skrive geografisk område i din profil, og se om der ikke er nogen i dit område du kunne komme forbi og "sparke" anlæg med og få nogle gode råd & erfaringer.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af LGB » 12 feb 2017 16:07

JFinderup skrev:@LGB: Du kunne skrive geografisk område i din profil, og se om der ikke er nogen i dit område du kunne komme forbi og "sparke" anlæg med og få nogle gode råd & erfaringer.
3400 Hillerød.

Jeg er meget villig til at dele mine erfaringer (f.eks. med TA UVR styringer), mens jeg selv søger hjælp til at komme igang med VVS delen af det.

Har også nogle problemer med 2-vejs og 3-vejs ventiler. Jeg bruger den slags med en pal der stikker op, og så "telestater" af den slags som er et lille termo-element der varmes op med et par Watt når der skal "skiftes spor". De er ikke alle lige kompatible - nogle af dem lukker en smule, bare man skruer dem på (selv om de er Normally Open). Andre åbner ikke helt (dvs lukker ikke helt for den anden kreds i 3-vejsventilen), så jeg får noget "falskt flow" når jeg ikke vil ha det. Jeg skal nok ha lavet en 0,5 mm skive der passer ind i, så kan afstanden komme til at passe.

Har også noget skidt i systemet, noget af det kalk men også diverse fremmedlegemer. Har tænkt mig at lave et bypass system med en separat pumpe jeg allerede har liggende: Denne pumpe vil køre igennem et filter og via 2 separate 2-vejs ventiler også fungere som en backup hvis hovedpumpen fejler.

Lige her og nu skal jeg se om jeg selv kan forbinde de forskellige rør: Pex, alu-pex og kobber, det meste i 15mm.

Og så det med værktøj og dele: Skal man købe det via AO/brdr Dahl etc, hvor man med begrænset forbrug betaler kassen for delene, eller kan man få det hele hos "billig VVS" klonerne (nok en kombination). Det bliver nok lidt pebret i værktøj alene ...

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af JFinderup » 12 feb 2017 19:46

Hvilke pebrede værktøjer tænker du på? Press værktøjer er vist lidt dyrere mens jeg er kommet helt med de gængse værtøjer af god størrelse og kvalitet - f.eks. Rigid
Jeg køber alene hos nethandlerne - VVS1, Billig VVS, VVS Eksperten, Hedestoker etc. Det kommer an på hvem der har bedst dagspris kombineret med at jeg også vil udnytte porto rabatten ved at komme over de magiske 500 - 1000 kr.
Du kan kigge forbi en dag og sparkeanlæg og værktøjskasse her på Nordkysten af NSJ.
Anlægget kan du se lidt af under mit galleri.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af LGB » 13 feb 2017 07:36

JFinderup skrev:Hvilke pebrede værktøjer tænker du på? Press værktøjer er vist lidt dyrere mens jeg er kommet helt med de gængse værtøjer af god størrelse og kvalitet - f.eks. Rigid
Jeg køber alene hos nethandlerne - VVS1, Billig VVS, VVS Eksperten, Hedestoker etc. Det kommer an på hvem der har bedst dagspris kombineret med at jeg også vil udnytte porto rabatten ved at komme over de magiske 500 - 1000 kr.
Du kan kigge forbi en dag og sparkeanlæg og værktøjskasse her på Nordkysten af NSJ.
Anlægget kan du se lidt af under mit galleri.
Meget gerne, tak.

Har også en del ting fra VVFS, f.eks. de fleste af styringerne.

Der er et mix af forskellige rør i mit system, kobber er en af dem. Press-værktøj til kobber og rustfrit koster et stykke over 10.000 kr. Det er jo lækre sager men vildt overkill når man kun skal lave nogle enkelte samlinger. Det ville være OK med et mere simpelt værktøj hvor det tager længere tid for hvert pres - men det skal stadig være 100% i orden presset.

En af fordelene ved kobber og rustfrit i forhold til pex er at det kan klare høje temperaturer, og det kan jo være en fordel i varmesystemer hvor temperaturen kan blive noget højere - hvad enten det er sol, piller eller lignende. Skulle jeg lave et nyt system vil jeg overveje om det kunne være mere simpelt - også i materialevalg. F.eks. er der noget gulvvarme der er med pex, andet med alu-pex (osv). Det kunne være smart hvis det var mere modulopbygget, så man bare skulle skrue det sammen i stedet for alt det med at bukke, skære, presse osv.

Kan man lave et helt varmesystem i pex - hvor kun den del der er over 70 C er i f.eks. kobber?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3378
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af BWJ » 13 feb 2017 10:04

Meget gerne, tak.

Har også en del ting fra VVFS, f.eks. de fleste af styringerne.

Der er et mix af forskellige rør i mit system, kobber er en af dem. Press-værktøj til kobber og rustfrit koster et stykke over 10.000 kr. Det er jo lækre sager men vildt overkill når man kun skal lave nogle enkelte samlinger. Det ville være OK med et mere simpelt værktøj hvor det tager længere tid for hvert pres - men det skal stadig være 100% i orden presset.

En af fordelene ved kobber og rustfrit i forhold til pex er at det kan klare høje temperaturer, og det kan jo være en fordel i varmesystemer hvor temperaturen kan blive noget højere - hvad enten det er sol, piller eller lignende. Skulle jeg lave et nyt system vil jeg overveje om det kunne være mere simpelt - også i materialevalg. F.eks. er der noget gulvvarme der er med pex, andet med alu-pex (osv). Det kunne være smart hvis det var mere modulopbygget, så man bare skulle skrue det sammen i stedet for alt det med at bukke, skære, presse osv.
Kan man lave et helt varmesystem i pex - hvor kun den del der er over 70 C er i f.eks. kobber?[/quote]

Sagtens, intet problem, men det er billigere i VSH-FZ hvis vi taler varme.
Last edited by 1 on BWJ; edited 13 times in total
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af LGB » 13 feb 2017 10:16

BWJ skrev:Sagtens, intet problem, men det er billigere i VSH hvis vi taler varme.
Hvad slags værktøj kan man slippe afsted med, for at lave VSH rør - hvis tid er mindre vigtigt men værktøjet ikke skal være for dyrt?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3378
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af BWJ » 13 feb 2017 10:41

LGB skrev:Hvad slags værktøj kan man slippe afsted med, for at lave VSH rør - hvis tid er mindre vigtigt men værktøjet ikke skal være for dyrt?
Bedst og hurtigst er press, det må være muligt at låne en press maskine hvis det drejer sig om 14 dages tid
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: VVS gør det selv: Hvor meget kan man selv

Indlæg af Tom_AT » 13 feb 2017 12:28

Hvorfor ikke bare lave det i kobber og så lodde det sammen.


Besvar