Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmelager vand ell. sten

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Varmelager vand ell. sten

Indlæg af fryseren » 19 okt 2016 14:26

Jeg har et hulrum inde i huset i stue plan, betongulv.
Det er ca 1,5 m2 og er 100% ubenyttet, dvs det er faktisk spæret totalt af.
Der er ikke afløb i dette rum og kan heller ikke lige etableres.

Brugbar volumen på "lokalet "er ca 4 m3
Dermed er der plads til 1000L akku beholder, hvor smart er det med 1000L vand i et meget lille lokale hvor vandet ikke kan komme væk i tilfælde af fejl ?
1500L beholder er for stor til at komme ind af de døre der er på vejen til rummet.

Men "hvad nu hvis"..... Gulvet kan bære...:
Så lave et sten/betonlager af 20x40cm gamle have fliser hvor der mellem hvert andet/tredie lag fliser laves et smalt mellemrum ca 15-17mm.
Deri Lægge et kobberrør med fordelingsplader til gulvvarme, og så et nyt lag fliser ovenpå. I alt ca 4m3 beton.
I min verdensfjerne optik så vil varmefordelingspladerne sikre en rimelig kontakt til betonen.

Tanken er at akkutank/stenlager skal fungere som supplering og forvarme via en veksler med shunt på sat til 55c og der kan tappes fra tanken indtil den kommer ned på 25c.
Dermed er min/max temperaturer ikke kritisk, man bare rart jo mere energi den kan indeholde.

1000L vand giver 4,2MJ/grad, max. temp = 90 grader.
4m3 beton giver ca 8MJ/grad max. temp = Solfangervæskens maksimale, hvad det så end er?

Vand giver mulighed for lagdeling, beton vil have samme temperatur over der hele.

Akkutank med vand kræver veksler og pumper og kan ikke blive varmere end 90-95 grader.
Fliser med kobberrør kan tage solfangervæsken direkte og dermed sikkert kunne komme op over 100 grader.


50 meter kobberrør, 40 varmefordelingsplader 100x28cm, isolering + gratis havefliser koster ikke meget, omkring 5.000,-
Varmefordelingspladerne bruges jo på begge sider da de ligger mellem fliser, dermed er det samlede kontaktareal ca 20 m2.
Principielt/teoretisk kunne jeg opnå 10m3 betonfliselager, da jeg "bare" kan stable fliserne videre op gennem loftet.

1000L akkutank med isolering, veksler, pumpe løber jo op i 12-15.000,- (og så er der de 1000L vand et sted hvor det ikke kan komme væk fra)


Spørgsmålene er så bare.....:
Er det et "rigtigt" problem jeg har opdigtet omkring det med at have 1000L vand et sted uden afløb?
Kan betonfliserne modtage/afgive varme hurtigt nok via fordelingspladerne ?

Sidst: Giver mine tanker overhovet nogen som helst mening? :oops:


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmelager vand ell. sten

Indlæg af BWJ » 19 okt 2016 18:47

Jeg sætter mine 5 kr. på din afsluttende replik i indlægget. :) :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Varmelager vand ell. sten

Indlæg af John Skov Jensen » 20 okt 2016 17:58

Jeg ville gå med løsningen med fliser. Med et par cm sand mellem de lag hvor der kommer kobberrør for at sikre god kontakt til rørene.
Og så læg et par af de termometre med følerelementet i enden af en ledning, imellem et par af de lag der ikke er kobber rør i, bare for at kunne følge lidt med i hvad der sker

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varmelager vand ell. sten

Indlæg af fryseren » 20 okt 2016 19:50

John Skov Jensen skrev:Jeg ville gå med løsningen med fliser. Med et par cm sand mellem de lag hvor der kommer kobberrør for at sikre kontakt hele vejen rundt om rørene.
Og så læg et par af de termometre med følerelementet i enden af en ledning, imellem et par af de lag der ikke er kobber rør i, bare for at kunne følge lidt med i hvad der sker
Jeg tænkte på at give fliserne lidt spartelmasse for at udjævne den ru overflade på gamle fliser, men også for at hæfte varmefordelingspladerne.

Vil det være realistisk at drive temperaturen op omkring 55-60c i sådan et betonflise lager?
(det er skillelinien i forhold til 1000L vand ved 90c)

Hvis det kan drives det hele vejen op til solfangerne/væskens maksimal temperatur, er det noget der batter.
200mm isolering kan opnås ved at der er plads til 100mm isolering omkring fliserne plus de 100mm der er i de lette vægge omkring lokalet.
Og så står det jo også inde i huset.

daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Varmelager vand ell. sten

Indlæg af daffy » 28 okt 2016 08:57

Spændende ide..
Drop varmefordelingspladeren og skær i kanten af dine havefliser så der er plads til kobberrørene. Pak med sand (evt. en cementblanding) - Men isoleringen bliver den store opgave. Sådan en 90 graders varm fætter der står og afgiver varme om sommer er ikke behagelig ;-)
-Lav anlægget sådan, at når du opvarmer massen gør du det fra oven af og ned. Når du skal forbruge varmen, gør du det sådan at det koldeste kommer ind nedefra og går op. Sådan får du den bedste udnyttelse af varmen i stenmassen.
Har set noget lignende på Youtube. Men kan ikke (gen)finde det igen.


Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Varmelager vand ell. sten

Indlæg af no100 » 15 jan 2018 22:49

Er der nogen erfaringer med stenlageret?

no100.

Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: Varmelager vand ell. sten

Indlæg af Sol-eco » 16 jan 2018 18:11

Jeg har erfaring med et sandlager. Det fungerer som passiv varme, dvs varmen trækker langsomt gennem den isolering der ligger ovenpå, op i betongulvet ovenover. Sten/sand har så dårlig varmeledningsevne at det ikke fungerer særligt godt i forbindelse med et aktivt varmelager hvor man forsøger at trække varmen ud igen.
Mit sandlager giver let forøget temperatur om sommeren, men bevirker også at jeg kan vente lidt længere med at tænde fyret om efteråret.
Bjarne
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Varmelager vand ell. sten

Indlæg af no100 » 16 jan 2018 23:06

Hej Sol-eco

Tak for dit indlæg, min interesse er at lave et lager der kan lager varme om dagen til brug om natten for at få en højere temperatur i mit jordvarmelager.
Jeg bruger energifanger til at varme lageret op i dag og det går godt, det har kørt i 6 år, nu vil jeg se om jeg kan gøre det endnu bedre.

Jeg kan se at du har erfaring med solfanger, jeg har læst af vakuum solfanger stagnerer ved ca. 220 grader, vil det sige at de kan tåle at køre med 200 grader. :?

no100.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varmelager vand ell. sten

Indlæg af fryseren » 20 jan 2018 20:32

no100 skrev:
15 jan 2018 22:49
Er der nogen erfaringer med stenlageret?

no100.
Jeg ofrede 375,- kroner på at få en bygge sagkyndig til, ud fra bygge tegningerne, at beregne om mit beton gulv kunne bære vægten.
Det kunne det ikke.

De penge til forberedelse var nok givet ret godt ud, frem for bare at begynde at stable stenene op og opleve gulvet kollapse.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varmelager vand ell. sten

Indlæg af fryseren » 20 jan 2018 20:40

no100 skrev:
16 jan 2018 23:06
ring med solfanger, jeg har læst af vakuum solfanger stagnerer ved ca. 220 grader, vil det sige at de kan tåle at køre med 200 grader. :?
no100.
Hvis du vil have de helt høje temperaturer skal du nok kigge på U-rørs solfangerne, der er det solvarme væskens kogepunkt der er bestemmene for din max temp. Du kan få oliebaserede væsker der kan klare 350 grader. Hvis du tør :twisted:


Besvar