Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan skal solfangerne sammenkobles

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Hvordan skal solfangerne sammenkobles

Indlæg af RLStyling » 22 feb 2008 15:43

Hej

Jeg har 4 solfangere monteret på taget, direkte mod syd, på et 45° tag.
deres sammenkobling er ligesom den øverste tegning (før).

men syntes ikke jeg får så meget varme ud af de 4 fangere, så har overvejet at købe 3 fangere mere.
men hvordan skal man så koble dem sammen, for at få mere ud af solen/hæve temp på det vand der returnere til tanken.

har overvejet at koble dem sammen ligesom på tegning 2 (efter). men ved ikke om det er en dum idé.

så hvordan vil i andre koble de 7 fangere sammen???
Vedhæftede filer
Solfanger1.JPG
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.


Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Hvordan skal solfangerne sammenkobles

Indlæg af Tass » 22 feb 2008 18:04

Hej

Som jeg ser det ville jeg stadig sætte alle 7 parallelt.
Hvis man forestiller man tømmer indeholdet af de første 3 over i de sidste 4 så har man reelt kun 3 solfangere til at varme de nye vand op mens man ved at sætte dem parallelt vil have 7 solfangere til at varme hvad der svare til indeholdet af 3 solfangere.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Hvordan skal solfangerne sammenkobles

Indlæg af RLStyling » 23 feb 2008 16:24

hej

det var min mening at køre det kolde vand ind i de 4 første solfangere, så det ligesom kan varme vandet op.
og derefter sende det "varme vand" over i de 3 sidste for lige at give vandet den sidste grad op i temp.
så det forhåbentligt bliver rigtig varmt inden det kommer retur til tanken..
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hvordan skal solfangerne sammenkobles

Indlæg af pelle » 23 feb 2008 18:43

hej
Jeg syntes du skal gøre som TASS skriver. Det er sådan man plejer at lave det, uanset hvor mange fangere der er. Du skal nok få det varmeste væske ud ved fremløbet. Men på din måde skal der 2 udluftere til. Og det gør det lidt mere bøvlet.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hvordan skal solfangerne sammenkobles

Indlæg af pelle » 23 feb 2008 20:24

hej igen
Ved ikke helt. hvis du udvider fangerne til 17,5 m2 og akkutanken er 750 l incl vvb.såvidt jeg lige kan se.
bliver det knab 43 liter vand pr m2 fanger. Man siger jo 60-80 liter vand pr.m2 fanger. Tror du at det giver problemer til sommer? Men jeg synes bestemt du skal udvide arealet med 3 ekstra. Så må du se om der skal mere vandlager til. Ellers må du åbne for nogle radiatorer hvis der bliver hedebølge.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Hvordan skal solfangerne sammenkobles

Indlæg af RLStyling » 24 feb 2008 21:47

Hej

som anlæg er bygget op lige nu sider alle fangerne parallelt, så der løber et 15mm kobber rør hen under alle fangerne, og så sider der et tee ved hver fanger, så der ikke er forbindelse mellem fangerne når vandet løber fra det 15mm kobberrør og ud i fangerne. vandet bliver først samlet igen, når det kommer tilbage til det 15mm kobberrør som løber hen i toppen af alle fangerne. så der sider en udlufter for hver solfanger. så for at sætte 3 udluftere mere på, ville ikke være det helt store problem.
Syntes også jeg har fået mere varme ud af fangerne ved at koble dem sammen parallelt. end da jeg havde dem alle koblet i serie, så der kun var 1 indløb og 1 udløb.
nu er der det samme flow i alle 4 fangere, derved er der ikke nogle af fangerne som ikke bliver udnyttet 100%.
men ville bare gerne kunne hæve min slut temp. så derfor ville jeg høre om det kunne give noget at køre det allerede opvarmet vand igennem de 3 nye fangere, så man måske kunne hæve slut temp væsentligt???
Jeg vil aldrig gå tilbage til at sætte alle fangerne i serie. syntes ikke jeg får udnyttet fangerne optimalt.
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvordan skal solfangerne sammenkobles

Indlæg af Falck » 24 feb 2008 22:11

RLStyling skrev:Hej

som anlæg er bygget op lige nu sider alle fangerne parallelt, så der løber et 15mm kobber rør hen under alle fangerne, og så sider der et tee ved hver fanger, så der ikke er forbindelse mellem fangerne når vandet løber fra det 15mm kobberrør og ud i fangerne. vandet bliver først samlet igen, når det kommer tilbage til det 15mm kobberrør som løber hen i toppen af alle fangerne. så der sider en udlufter for hver solfanger. så for at sætte 3 udluftere mere på, ville ikke være det helt store problem.
Syntes også jeg har fået mere varme ud af fangerne ved at koble dem sammen parallelt. end da jeg havde dem alle koblet i serie, så der kun var 1 indløb og 1 udløb.
nu er der det samme flow i alle 4 fangere, derved er der ikke nogle af fangerne som ikke bliver udnyttet 100%.
men ville bare gerne kunne hæve min slut temp. så derfor ville jeg høre om det kunne give noget at køre det allerede opvarmet vand igennem de 3 nye fangere, så man måske kunne hæve slut temp væsentligt???
Jeg vil aldrig gå tilbage til at sætte alle fangerne i serie. syntes ikke jeg får udnyttet fangerne optimalt.
Rene der er kun en vej. PRØV DET.
Det er jo ikke sikkert at der er nogle der rigtigt har afprøvet teknikken i praksis.
Jeg ville også sige at den gamle vej må være vejen frem, men med en indgang i første fag på 8 grader og ud med 20, ind i næste sigment med 20 og ud med 30 tja, det lyder jo ok.
I bund og grund, er det vel bare et spørgsmål om at nedsætte flowet, så fangerne blever varmet op i første forsøg???? Min styring er modulerende, så den dæmper flow hvis der ikke rigtigt er økonomi i det. Men som sagt lad os høre hvordan det kommer til at virke. Og det er jo nemt at lave om hvis det viser sig at det ikke skulle være sådan....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hvordan skal solfangerne sammenkobles

Indlæg af pelle » 24 feb 2008 22:48

Hej
Jamen, Jeg vil bestemt også mene som falck. Prøv det. Men kom venligst med en udmelding om hvordan det så bliver. Det kan godt være du er inde på noget rigtigt der. At vi plejer . kan du ikke bruge til noget. Jeg elsker folk der vil eksperimentere.
Var det ikke for dem rendte vi stadig , nøgne,rundt med bue og pil. med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Hvordan skal solfangerne sammenkobles

Indlæg af RLStyling » 25 feb 2008 09:56

Hej

jeg vil skrive lige så snart jeg har fået nogle resultater.
så må vi se om det er godt eller skidt
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvordan skal solfangerne sammenkobles

Indlæg af Falck » 25 feb 2008 10:21

RLStyling skrev:Hej

jeg vil skrive lige så snart jeg har fået nogle resultater.
så må vi se om det er godt eller skidt
Laver du så der kan måler mellem 1. og 2. hold fangere??
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Besvar