Solvarme projekt/akkumuleringstank.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
MHJOH
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25 maj 2016 08:56
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 232
Brændsel: Korn,flis,træpillesmuld,træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Geografisk sted: Kalundborg

Solvarme projekt/akkumuleringstank.

Indlæg af MHJOH »

Hej Stokerpro medlemmer.
Allerførst tak for et godt forum med masser af god viden, samt deling af denne.

Mit nuværende centralvarme består af et Twin Heat CPI12 stokerfyr, en Nilan SV 300 combi vandvarmer med 2 spiraler og elpatron.
Jeg har drømt om at koble en solfanger system til min opstilling, gennem de sidste 15 år...

Situationen er imidlertidig denne. Jeg har aldrig fået skiftet anoden i beholderen. Beholderen har været utæt i et par omgange, for derefter at sætte sig igen. Den står i mit fyrrum, ved siden af et gulvafløb. Denne gang satte beholderen sig dog ikke igen. Jeg kradsede lidt med en skruetrækker ved den påsvejste muffe for anoden og der blev hul. Muffen kunne brækkes ud med en skiftenøglen. Derefter har jeg drænet beholderen og centralvarmen ned, taget beholderen ud i det fri. Der lå kalksplinter i bunden af beholderen svarende til en dyb tallerken med top på. Anoden var knækket af og lå løst inde i beholderen. Resten af beholderen blev skyllet og emaljen på top og bundspiralen samt resten af beholderen er blank og glat som ny.

Derfor overvejes solvarmen igen for alvor.
Forummet her er læst igennem, forfra og bagfra.
Ernst bog om solvarme er bestilt, læst igennem på samme måde. Tak for bogen Ernst. Skøn læsning fra en pioneer i solvarme.
Min udendørs sol/sommerbruser med 18 l. varmtvand er sat op til familen under tænkepausen.
Ny VVB er bestilt og jeg vil starte med at installere denne, 300 l. med 2 spiraler, sol = 1,5 m2, Top = 0,8 m2 og elpatron. Anoden kan skiftes fra toppen !!!!

Mit Hus består af:
140 m2 tung gulvvarme,
80 m2 gulvvarme i varmefordelingplader på 1. sal,
1 håndklæderadiator,
45 m2 gulvvarme i beton som supl, i fyrrum med bad i vinterhalvåret.

Jeg ønsker et combi solvarmeanlæg, der laver varmt vand(1), sommerdrift med supl, til centralvarme via en veksler til gulvarme i badværelse(2)Slukke mit fyr i sommerhalvåret (3)

Jeg har gået og sparket lidt til den gamle Nilan beholder og har fået en lille ide. Jeg påtænker at svejse hullet til hvor muffen til anoden har siddet. Trykprøve beholderen og begge spiralerne og derefter kunne den evt. bruges som akkumuleringstank på dage med meget sol, ved at køre solvarme igennem den øverste spiral og derefter igennem den nederste spiral i sommerhalvåret, når fyret er stoppet.
Centralvarmen ind i studsen for kold vand fra værk.
Centralvarme ud af studsen for varmtvand ud af beholder.
Jeg regner med at sætte en blindflange på hullet til elpatronen, som er placeret under den øverste spiral.

Efter at have læst Ernst bog om solvarme og centralvarme, herunder akkumuleringstanke og returen til denne type tanke, er der dukket et spørgsmål op.

Spørgsmålet lyder som følgende:
Bør jeg lave et rør ind midt i beholderen med en bøjning nedad med en form for fordeler, på returen fra centralvarmen, der hvor elpatronen oprindeligt var placeret(under den øverste spiral) istedet for at bruge studsen for kold vand fra værk ?
Ville det lave en bedre lagdeling i beholderen og undgå turbolens ?

På forhånd tak

lionx
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 mar 2011 21:08

Re: Solvarme projekt/akkumuleringstank.

Indlæg af lionx »

Hej
Jeg har lavet noget der faktisk ligner det du vil lave.
Jeg har 2 stk Ar-Con paneler koblet op på en metro combi beholder, tilsluttet til spiralen.
Det fungere helt fint, har dog ikke helt effekt nok, har en SPA på 1200 ltr der skal varmes op hver uge.
Metro beholderen har 1m2 hedeflade og er på 160 ltr, jeg har centralvarmevand i brugsvandskammeret.
Solpanelerne er på 3,5 m2 ialt 7m2, som vender mod vest
system.JPG
ydelse.JPG
DT trækkes på 0 når pumpen er stoppet
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme projekt/akkumuleringstank.

Indlæg af Ernst Drastrup »

Det er overflødigt at svejse et bøjet rør ind i beholderen. Lagdelingen bliver ikke mere effektiv af det.
Men tilkobbel bare centralvarmen til de to stutse, som du påtænker.
Det vil fungere godt nok. Jeg synes bare du skal have mange flere m2. solfangere.
Gå bare op til 6 - 8 m2. mindst. Husk jo flere m2. jo mere gratis varme hiver du hjem.

Tak for roserne vedr. bogen om solvarme.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar