Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af JFinderup » 01 maj 2016 10:29

pll skrev:Normalt monteres plane fangere således:
2 fangere:
tilgang bund yderst venstre fanger
afgang top yderst højre fanger
fangere imellem top til top og bund til bund.
Afgang og tilgang kan selvfølgelig byttes, så længe tilgang bund og afgang top.
er der flere end to fangere så sættes de bare imellem de andre og top forbindes til top og bund til bund.
OK - Var lidt usikker på hvordan med pladefangere. Når man ser på de 2 første billeder undrede jeg mig over de manglende mellemforbindelse mellem top og bund på de to fangere. Det er nok fordi gennemførelserne i taget sker på venstre side af fangeren længest til venstre.
Målet er vel at vandet løber gennem alle fangerne så tilløb er længst nede på den første og afgang øverst på den sidste - og så som du skriver top-top & bund - bund mellem de enkelte plader.

Sådan som jeg ser det på Torpet's er der risiko for at den højre fanger ikke får så meget flow som den til højre - ser jeg forkert.
@torpet - tror en skitse er på sin plads ;o) Billeder sige mere end ord
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 01 maj 2016 15:35

Tak for gode indlæg, dejlig med interesse. Jeg vil kigge nærmere i aften på hele emnet omkring tilslutningsmåden og vende tilbage til det område.

Lige nu skal jeg høre pille bruger (og andre) om udluftning. Jeg vil gerne følge anbefalingen fra PB med at have en kugleventil i toppen. Jeg har så lige været nede og se nærmere oppe på loftet og der sidder faktisk en auto udlufter helt i toppen. Den har en dato stemplet på sig, nemlig 13. dec. 2002, så antagelig er hele systemet monteret da. Jeg ved at PB ikke er specielt glad for disse auto udluftere, da de vist kan gro fast og svigte.
Vent top loft.jpg
Spørgsmålet er så om jeg skal udskifte den autoudlufter med en kugleventil, det vil ikke være specielt svært (den ser ud til at have et 1/2” gevind). Eller skal jeg bare lade udlufteren klare sagerne, som den indtil nu sikkert har gjort? Jeg er lutter øre :). Hvis den autoudlufter fortsat kan virke er det måske OK, for en kugleventil vil jo kun udlufte, når jeg manuelt åbner den. Men det er måske nok at kunne udlufte manuelt. Jeg vil følge dit råd PB her.

Så har jeg både opmålt og noteret hvad røret der er brugt hedder. Det er 15mm. Navnet er stemplet på plastikken, så det hedder:
HETTSTADT 15x1 DIN 4201-B2

Så har jeg også fundet den samleboks, hvor temp føleren fra solfangeren er sluttet til inde på loftet:
temp føler elbox.jpg
Så altså vil den ikke give nogle problemet at føre igenne taget igen, det er da altid noget :). Der skal da også være lette ting :).

Så har jeg set på den sag med at få kugleventiler til både ekspansionsbeholderen og cirkulationspumpen, som PB anbefaler og som jeg helt syntes er en kanon god ide, så det skal der bare være.

Hvis jeg vil sætte kugleventiler direkte før og efter pumpen, så ser det meget presset ud med plads, her er hvordan det ser ud top og bund af pumpe:
pumpe union top.jpg
pumpe union bund.jpg
— Så jeg har tænkt en tanke. (ja, jeg ved godt det kan være farligt at tænke for meget :). Men hvad nu hvis jeg skærer ind i kobberrørerne og monterer en kugleventil i stammen over ekspansionsbeholderen og røret efter cirkulationspumpen, så er begge dele til at lukke af for. Dog er de så sammen, men det er minimalt hvor meget væske der så skal genfyldes. Hvad siger andre her? PB? Jeg kan altså på denne måde isolere hele det område. Der bliver noget fiddling med kobberfittings for at få en kugleventil til at passe sammen med et 15mm kobberrør, men det burde da vist kunne findes ud af efter samme system som PB har anvist for samlere? På den måde skal jeg ikke rode med unionerne for pumpen eller gamle rør ved ekspansionsbeholderen og dens ophæng. Alt forbliver på sin plads.
to kugleventiler.jpg
Er det helt fjollet? Tænker at der må findes en fitting som overgang fra en 1/2” kugleventil og til et 15mm kobberrør, evt med en kompressionsendestykke fra det 15mm rør i begge sider af kugleventilen? Eller måske der er smartere, nemmere fittings, det ved nogle herinde helt sikkert.

Her er så hvordan bundrøret fra solfangererne kommer ud på loftet:
loftsrør fra bund af solfangere.jpg
Og her er hvordan toprøret fra solfangerne kommer ind på loftet.
Lofts indgang af top solfanger.jpg
Det står stadigvæk ikke klart i mit hoved hvordan jeg kan tilslutte de to steder ved genopsætning. Gennem taget skal kun være et hul stort nok til det 15mm rør med beklædning, så om jeg kan fjerne unionerne og montere nye aner jeg ikke på forhånd. Det vil først vise sig når vi får tømt anlægget og skal afmontere det hele. Der skal jo nok passes meget på ikke at beskadige noget ved selve fangernes tilslutninger. Pille brugerens løsning (skæring af rør og samles med kompressionssamlere) vil jeg bruge hvor som helst den kan komme i spil. Så hvis unionerne de to steder kunne tages af, mon så ikke det ville være smart at skære rørene af længere ind på loftet, montere samlere og så komme ind udefra med rør i taghullerne efter genopsætning og så spænde unionerne igen? Altså er det ikke nok bare at løsne unionerne.

Det kan heller ikke nytte at skære rørene inde på loftet og så bare lade unionerne sidde, og trække rørene ud og nedtages sammen med fangerne, for så bliver det nok umuligt at løfte solfangerne og op igen uden at skade rørene og deres tilslutninger. tror jeg. Så er der vel den mulighed, at hvis jeg kan få en union løsnet, så ville det være smart, hvis bare den part af unionen, der sidder på røret fra loftet og ud igennem taget kunne aftages og genmonteres, når fangeren er på plads igen. Men kan man mon det, uden at røret bliver forkortet, næppe? Så i det tilfælde er vi vel tilbage til løsningen med samlere længere inde og et nyt stykke længere rør? Har nogen mon en god ide her? Man kunne vel ellers også løsne unionerne (hvis de kan det), så skære røret inde på taget og trække det ud med den part af unionen og så senere genindsættes igennem taget udefra og røret ind på taget samles med en kompressionssamler. Jeg tænker højt her, for faktisk lyder denne sidste ide, som noget der måske kunne fungere? Røret skal jo kunne komme udefra og ind igennem et hul i taget bare tæt ved 15mm og så bare lidt silicone som sluttætning. Jo, jo, der tænkes på højtryk :). Jeg tror jeg hellere må tage mig en VVS uddannelse i mit næste liv :).

Det var en længere omgang, håber nogen har energi til at kommentere :).

Temperaturen på solfangerne var iøvrigt dejlige 40 grader ved frokosttid.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af JFinderup » 01 maj 2016 16:59

Der findes en del afluftere specielt til solfanger -> http://www.varmtvandfrasolen.dk/udlufte ... 52_92.html
specielt den ene der kan sættes nede ved pumpen er smart fordi den tager luft/gas ud ved pumpen, hvis anlægget har været oppe og koge.

Du kunne overveje at flytte pumpen op, så du får plads til ventilerne nedenunder pumpen. Du vil jo i gang med rørskærrer så.....
Du kunne under pumpen så sætte to aftapningsventiler på med en afspærring i mellem. Så ville du have et tilgængeligt sted du kunne aftappe og påfylde vædske, nu når den skal skiftes, hvilket anbefales med et par års mellemrum aht. frostsikringen. Med de to studse under pumpen, vil du også kunne bruge solpumpen til at fylde anlægget med. Mange solstationer har en sådan konstruktion.

Lige som kommentar til temp, så har jeg har konstant lige under 80 i solfangeren siden før frokost - jeg har omdrejningeregulering :great:
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 01 maj 2016 17:01

Hi JFinderup, pil og pelle

Jeg har stadigvæk ikke haft tid endnu til at studere helt rigtigt forskellen på forskellige installationsmetoder. Me egentlig er det der sidder lige nu ret simpelt.

Der kommer kold væske ind i bunden fordelt på begge fangere med et T stykke:
Cold in.jpg

Så går der varm væske ud fra toppen far begge fangere til et T stykke og ud sammen i venstre side:
Hot ud.jpg
Røret fra fanger to til nummer et er som her, så de får vist lige meget koldt ind og varm ud?
Flow 2-1.jpg
Men som sagt, jeg skal nok se lidt mere på det i aften.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af pille bruger » 01 maj 2016 17:17

Fint med autoudlufter inde på loftet.
Sæt en kugleventil på under autoudlufteren.
Bliver den defekt, er det let at erstatte den med en anden.
Der findes autoudluftere der kan skrues af, og så er der pakning under.
Men har den fået nok varme, så er den heller ikke tæt.

Om og hvordan du skal adskille rør ved tag gennemføring og til og fra fangere - vent og se hvad og hvor det bliver nødvendigt.
Du kan altid bruge samlere.
Hvis unionerne er ok, så er det jo nemt nok.
Duer de ikke mere, så må røret deles med rørskærer.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af JFinderup » 01 maj 2016 17:22

Som Ernst skriver klogt, er vand dovent og søger den letteste vej. Det ser ud som om den vil hurtigt gennem venstre solfanger og ikke så meget højre (set nedenfra)- Hvis du sikre det diagonale gennemløb gennem begge, ville jeg tro at du fik mere effekt.

Med hensyn til montagen ville jeg blot montere tagplade ude at bore hul til rør. Derefter montere solfangere uden tilslutninger andet end i mellem dem indbyrdes (top-top & bund-bund). Så kan de se hvor det er bedst at bore igennem for tilgang og afgang, og SÅ lave rørføringen derefter under taget. Der er det lettest at lave om, og du kan så lave rørføringen "rigtigt".

Der findes vist specielle inddækninger til rørgennemføringerne, hvis du er nervøs for dem. Alternativt lade dem komme ind under rygstenene.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 01 maj 2016 17:35

Fornuftige ord, pille bruger, det er nok rigtigt at vente med for meget indtil jeg går i gang med at pille det hele ned, men du ved, tankerne arbejder med sagen, jeg kan bedst lide at være lidt på forkant med hvad jeg laver, men her må jeg nok slappe lidt af og så se hvordan det arter sig. Dog vil jeg selvsagt have samlere klar, de spiser jo ikke ret meget.

--------------

Finderup: 80 grader, det er sandelig flot, så højt tror jeg aldrig mit system har været. Men jeg formoder at med omdrejningsregulering, så mener du at solfangerne følger solen? Jeg kender egentlig kun til en anden slags solar systemer, da jeg i mange år (40) har haft solar vand i Australien både til badeværelse og pool vand. Men der sidder det hele bare på taget, da der ikke skal isoleres. Hvis man vil have meget mere er en nem løsning bare sorte slanger i rundkreds på taget, så er der kanon meget varmt vand. Men det er en hel anden historie :).

Tak for tippet med hulleskæringen i taget, det lyder faktisk godt og vil også være meget nemmer og klart bedre end at risikere at lave forkerte huller. Jeg frygter også at flere af pladerne vil komme ned i stumper, når de først bliver løsnet, det er allerede sket med mange af de andre, så positionerne af hullerne vil være usikre. Kun beslagene skal selvsagt sidde hvor de er, men den tid den 'glæde' :).

Nej, jeg er ikke speciel vildt med at skulle skære i rørrene og slet ikke vild med at skulle pille ved de sikkert godt fastgjorte unioner ved pumpen, dem vil jeg helst helt lade sidde i fred og ro. Netop derfor tænker jeg at sætte kugleventiler i starten og slutningen af det område, så jeg ret nemt ville kunne komme til både ekspansionsbeholder og pumpe, skulle uheldet være ude og de skulle skiftes.

Selve aftapning og genfyldning er der faktisk en studs for, den sidder rigtig fint for aftapning og OK for fyldning, som jeg bare vil bruge en boremaskinepumpe til, det skal jo ikke ske så ofte.
Studs.jpg

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af JFinderup » 01 maj 2016 17:50

Torpet skrev: Finderup: 80 grader, det er sandelig flot, så højt tror jeg aldrig mit system har været. Men jeg formoder at med omdrejningsregulering, så mener du at solfangerne følger solen? Jeg kender egentlig kun til en anden slags solar systemer, da jeg i mange år (40) har haft solar vand i Australien både til badeværelse og pool vand. Men der sidder det hele bare på taget, da der ikke skal isoleres. Hvis man vil have meget mere er en nem løsning bare sorte slanger i rundkreds på taget, så er der kanon meget varmt vand. Men det er en hel anden historie :).
Nu har jeg 80 vacuumrør i serie og 74 grader i udgangen lige nu. - de sidder så mod syd-syd west.
Omdrejningsregulering er på pumpen. Den holder en konstant temp på udgangen på 75 grade (eller højere) ved at regulere flowet genne fangerne - de gør den ved at justere hastigheden på pumpen - Det går kun på de "gamle" pumpetyper - ikke sparepumperne. "Gamle" er nu et forkert udtryk fordi der laves glimrende nye pumper specielt til solanlæg :o) Både Wilo og Grunfos laver dem ... sikker også andre
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 01 maj 2016 21:17

Jeg har fået et tip af en erfaren installatør, om hvordan man/de klarer at lukke et lidt for stort hul til et rør i eternittag.
Man snitter en passende størrelse gummislange/rør op i siden og presser den omkring røret og derefter tætner godt med silicone.
Lyder ikke helt dårligt, eh?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af pille bruger » 01 maj 2016 21:37

Lyder fint.
Der skal jo være plads til at rør og tagplader kan arbejde ved temperatur ændringer.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar