Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 30 apr 2016 11:12

Det kan jeg godt helt både forstå og følge. Jeg har en rørskærer, men umiddelbart ser det ret så umuligt ud at kunne komme til, rent pladsmæssigt at kunne køre rundt omkring røret, men måske man så bare kan køre lidt efter lidt i hak? Og dog, jeg har lige kigget igen på de nærbilleder jeg har lavet af samlingerne og der ser det faktisk ud til at rørerne har lidt plads og ellers kan jeg i værste fald skære et lille hul i de gamle tagplader, for at få plads til afskæring, så den part bør kunne lykkes (pladerne går antagelig alligevel i stykker ved nedtagning). Det lyder helt rigtigt ikke at tage chancen for at ødelægge sammenslutningerne helt inde ved selve solfangeren. Det er med lidt held også kun nogle af de 8 tilslutninger der ikke kan løsnes.

Kompressions fittings kender jeg godt per navn og udseende, men har ikke selv brugt tidligere, men det er igen ikke noget problem, der er en masse oplysninger og videos omkring dem på nettet, så det må jeg bare til at tillære i en fart.

Når jeg har brugt rørskærer til jernrør har jeg skubbet en stump klud et stykke klud ind i røret før skæring, som jeg så trækker ud efter en ganske let filing af kanten, for at fjerne evt spåner. Det samme kunne nok bruges på disse kobberrør, vil jeg tro? (Det ligner kobberrør med en slags plastbeklædning).

Jeg tænker også, at hvis en union er så fastgroet, at der skal bruges vold til at løsne den, så vil den næppe heller være speciel god til at samle tæt igen? Og hvis man så først har fået den ene part af en union af, så kan det måske være problemetisk at få den anden part af, for at montere en helt ny union, uden at skabe skade. Der ville der nok have været meget bedre med din løsning fra starten og helt have undgået det problem. Så dine tanker her er nok et kanon godt indput. Super. Ja, intet kan hamle op med erfaring. Godt tænkt.

Den part af taget, hvor solfangerne sidder skal bruge ca 25 nye plader. Jeg ved nu, af erfaring, at vi rent fysisk kan klare et sted imellem 8-12 plader per dag (løsnes, nedtage, tilskære, hulle, op igen og fastgøres korrekt, oprydde). Så jeg afsætter 4-5 dage til selve pladeudskiftningen af den part, der er også ekstra hulleplacering at lave til div beslag, rør osv.). Dette indbefatter ikke nedtagning/opsætning af panelerne, det er et nyt område og skal ikke forhastes, så det må bare tage den tid det tager at klare uden drama. Indtil nu har vi bare taget de plader ned, vi mente vi kunne overkomme at klare den dag og har så f.eks. nedtaget 6 plader startende fra højre og lagt op igen fra venstre. Fordelen her er at kun den første plade (i højre side) skal trækkes ud fra under en anden, så kan de 5 lægges fra venstre frit oven på hinanden og så er det atter bare den sidste der lidt besværligt skal skubbes ind under den sidste. Når en række går helt ud til højre ydre væg, så skal ingen skubbes trækkes ud eller skubbes ind under noget til højre.

Umiddelbart ville de fleste nok mene at man bare så kan fjerne alle 25 plader fra hele solfanger området på een gang? Men for det første skal de skrøbelige plader gerne nedtages så hele som muligt af hensyn til hulleplaceringerne for rørgennemføringer og beslag positionerne, så altså een efter een og behandles som rådne æg og den nye skæres/hulles til. Desuden så er vores arbejdsrytme aldrig at arbejde på taget to dage i træk, så vi af sikkerhedsmæssige årsager hele tiden er friske, taget vores manglende ungdom i betragtning :). Altså ville en afmontering af alle plader på een gang betyde opsætning af presenninger og en ret forvirrende opmåling af pladerne i de rigtige positioner og der ville være en slags pres til at få de nye plader op meget hurtigt. De 4-5 arbejdsdage jeg regner med denne part vil tage, betyder jo så faktisk en periode på mindst 10 dage taget det ovenstående i betragtning. Jeg vil selvsagt rigtig gerne have alt dette på plads , men jeg tillader ikke tiden at betyde noget, det skal både laves med hygge og interesse og gøres bedst muligt. Så en let regn er omgående tegn til en ølpause og vi skal også have indkøbt smørrebrød til frokost, vi er jo i Danmark :). I stuen er der en brændeovn i fuld gang hele tiden, så når vi tager en ølpause er der varme, musik og hygge inden i huset.

For mig er måden at komme igennem større projekter, bare at koncentrere sig om lige det man skal have klaret i dag og være glad for at gennemføre det mål og tillade sig at være en succes for den dag. Hvis man hele tiden tænker på hele opgaven, så kommer der bare stress med i billedet og man ødelægger glæden ved arbejdet for sig selv. Det er trods alt da herligt at skabe noget, syntes jeg.

Afslapningsdagene, een eller to, bruger jeg så til planlægning, indkøb og oplæsning om sagerne, jeg kan godt lide at være godt forberedt. Men når vi hele tiden bare sørger for at der ligger plader på og ikke bare presenninger, så betyder det jo ikke noget og man kan sove roligt om natten :). Næste arbejdsdag er på tirsdag, som bliver den 3die sidste dag på den store part af taget.


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 30 apr 2016 15:31

Jeg kommer desværre til at søge lidt mere hjælp fra bedrevidende :).

Jeg har nu set/læst en del omkring kompressionfittings for kobberrørerne til solfangerne, som jeg vist nok kommer til at skulle bruge op til flere steder, så det skal helst sidde rigtigt. Selve funktionen og monteringen ser ud som noget man kan forstå, men der mangler lidt i detaljerne. Monteringen på videos ser sådanne ud:
Kompression ring.jpg
Det ser jo ret så tilforladeligt ud, man skærer røret over med en rørskærer (har set nu at jeg godt kan købe en ret lille een, som måske kan komme til uden at skære ud i taget). Så skal man selvsagt regne godt ud på præcis mm plads til en samlemuffe, så alt andet igen passer. Så samles det hele uden at stramme for hårdt (det kan jo efterspændes). Der skal en kompressionssamlering i.

Umiddelbart ser mine rør på solfangerne ud til at være måske 22mm kobberrør med plast udenpå, har set et navn for den slags som måske er Wicu kobberrør, er det navnet? Eller er navnet bare Pex-rør? Om de er 22mm+plastik kan jeg selvsagt måle (er ikke dernede lige nu), men måske det er standard for denne slags?

På een videoe bruger de noget teflon tape på røret som ekstra sikkerhed, gør man mon det? Jeg tvivler lidt her?
https://www.youtube.com/watch?v=rbAy3dcdSvk
Tape ekstra.jpg
Så skal jeg til at finde selve de fittings jeg skal bruge og der syntes at være flere slags Den ene type hedder FPL kompressionssamlemuffe og den anden hedder TA-PX kompressionssamlemuffe.
Kompression samlemuffe.jpg
FPL typen skal tilsyneladende tilkøbes en støttebøsning, hvor videoen ellers bruger en kompressionsring, som syntes bedre? Kan man bare bruge en kompressionsring og bruge den? Dog ser møtrikken på FPL modellen anderledes ud end den i videoen, som mere ligner den der hedder TA-PX.
Samlemuffe  TA-PX.jpg
TA-PX modellen syntes beregnet til røret uden at aftage plastik overtrækket, er det mon sådan det skal forståes. De skriver at der er kompressionskobling i begge ender, men er det så med støttebøsning, kompressionsring eller andet?
Kompressionsring.jpg
Støttebøsning.jpg
Jeg har endnu ikke kunne finde bare en almindelig samlemuffe med tilhørende kompressionsring, som i videoen.

Hvis jeg nu skal tage plastikken af for at komme til en ren kobberrørs samling, bruger man så rørskæren til forsigtigt at skære i plastikken, eller er der et praktisk fagmandstip her?

Jeg kan godt se dette er en lidt rodet omgang, men altså:
1. hvilken samlemuffe er den rigtige at bruge?
2. skal der støttebøsning eller kompressionsring på?
3. bruges der også teflon tape?
4. hvordan skæres der korrekt i den ydre plastik
5. hedder de rør jeg har Pex eller Wicu (Wicu er måske bare et brand navn)
6. er der en smart måde at tilpasse samlemuffen på, så man skærer den korrekte stum af røret?
Solar unioner 1.jpg
Dette billede er bare for at vise hvordan de rør ser ud

Ja, det kan godt være irriterende nogen gange at være lidt uvidende, men så må man jo spørge? :)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af pille bruger » 30 apr 2016 16:01

Støtte bøsning bruges til PEX rør og bløde cu rør.
Så dem skal du bruge icon_cheesygrin.gif
Skær nogle cm af plastikken med en hobby kniv.
Man kan få special værktøj, men til 5 samlinger er en hobbykniv ok.
De rør du har med isolering på er som du har fundet ud af Vico rør.
Pex rør er plastik rør.
De bruges typisk til gulvvarme.
Den med teflon er vist kun til samlinger der ikke passer helt sammen og derfor kan være svære at få tætte.
Jeg finder et par links til fittings senere icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 30 apr 2016 16:23

Super godt PB, så kom en del på plads. Vi nærmer os. Jeg antager så, at når man skal bruge bøsning i stedet for en ring, så skal man forsigtigt 'banke' bøsningen ned i røret. Hvor tykt mon kobberrøret er? Selve den bøsning skal jo så være en præcis størrelse som passer stramt ned i et 22mm rør (hvis altså de rør er 22mm). En samling med en bøsning kræver måske så en noget strammere fastgørelse end en ringsamling ville gøre? Hvis du kan finde nogle links til fittings ville det være rigtig rart. Jeg leder også videre. Jeg skal også se at finde et sted jeg kan købe væske til solfangerne, helst i en fysisk butik. Jeg køber det dog først når jeg har tømt den gamle væske af, så jeg ved nogenlunde hvor meget jeg skal bruge. Vil lidt paksalve være smart inde i samlingen, det virker jo med almindelige unioner? Med mindre man skal være lidt varsom med at blande kemiske sager, når vi nu har med kobber at gøre. Faktisk troede jeg at samlinger med bøsning kun var brugt til at samle pex rør med, som jeg nu altså ved plastik rør hedder. Kan de kobberrør godt blive helt tætte med bare en bøsning? Ja, det må de vel så blive, men umiddelbart ville jeg ikke have troet det. (Jeg kan godt se at disse sidste linier er lidt som politikerne, der nu er started med at spørge og svare sig selv :) — det må jeg holde op med :)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af pille bruger » 30 apr 2016 18:13

Til at samle rørene skal du bruge sådan en her http://www.hedestoker.dk/673_conex_koblinger.html
For at bløde cu rør ( og PEX ) ikke skal arbejde sig ud af samlingen, skal der et støttebøs inde i cu røret http://www.hedestoker.dk/675_stoetteboe ... rroer.html
Ringen som du omtaler er med i koblingen, og den skal på før du sætter støttebøset ind i røret,
men aller først skal omløber med gevind på.
Altså først på med omløber - så skal støttebøsset ind i røret - så skal røret sættes i bund, ind i koblingen, og omløber spændes.

Der findes koblinger med indbygget støttebøs - de er beregnet til PEX rør, det er ikke dem du skal bruge icon_cheesygrin.gif

Tag et lille stykke rør med når du tager ind og handler stumper :great:

Det hele kan blive tæt uden at der skal bruges pakmidler.

Og nej, du skal ikke holde op med at stille fornuftige og gode relevante spørgsmål :dance:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 30 apr 2016 20:32

Tusind tak for en meget præcis forklaring, rigtig flot sat sammen. Det er noget jeg kan forstå. Jeg skal altid helst føle at jeg helt forstår en sag, før jeg slapper af og går i gang. Der er vi nu.

Jeg ved godt jeg trækker lidt stærkt på dine erfaringer, men din støtte er ikke spildt, jeg følger det skarpt og takket være din hjælp skal jeg nok få det hele til at fungere igen.

Det bliver ret så spændende at få det hele samlet, jeg ser faktisk frem til udfordringen. Der skal nok passes meget på, at selve de gamle plader ikke braser for meget i stykker, når fangerne bliver løsnet. Der bliver mange ting at være forsigtig med. Men når først de nye plader er på, så klares det hele sikkert. Det bliver en stor dag, når jeg igen kan få det varme vand til at komme fra solen. Der går en del dage endnu, før jeg kommer så langt, men dine instruktioner vil gå en lang vej til at hjælpe mig til at undgå fejltagelser.

Heldigvis skal de nye samlinger jo først laves ved genopsætningen af solfangerne, så det sker på nye tagplader. Der skal nok bruges lidt god fantasi til at komme til det hele og i den rette rækkefølge, rør gennem taget, præcis position til fangerne og i den rette position i forhold til hvor beslagene sidder til solfangerne. Ja, mine tanker er nok i gang med at løse opgaverne, men jeg gider ikke spekulere for meget på de problemer lige nu :). Men det skal nok lykkes. Rart at du ikke er blevet træt at mine spørgsmål, jeg skal nok gøre hvad jeg kan for at begrænse dem til helt relevante sager.

Du må have en fin weekend, Michael, og igen tak for dine super indslag.
mvh Jens

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af JFinderup » 01 maj 2016 07:28

Lige et hurtigt spørgsmål: Det ser ud som om fangerne er tilsluttet parallelt.
Har du tænkt dig at montere dem parallelt igen?
Jeg ved ikke om det er en fordel for pladefangere men vakuumrør er ofte monteret i serie.
Seriemontagen vil efter min overbevisning give en mere enkel installation.
God søndag
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet » 01 maj 2016 09:00

Det må jeg lige investigere lidt, gider du evt forklare lidt mere, jeg er lydhør, evt et billede af forskellen i rørføringen, men ellers kan jeg selvsagt se i aften på google? Jeg skal ned i dag og både opmåle noget og se grundigt på indersiden af montagen på loftet, jeg skal jo finde løsninger på gennemføringen at tilslutningerne, hvordan pokker det kan foregå. Rørene der er synlige udenfor er jo med Pille brugers ide nem at håndtere, hvis unionerne giver peoblemer. Men uanset om de skal af eller bliver siddende, så der hvor de skal igennem taget, så er der et problem, idet jeg ikke kan lave huller så store som unioner osv. Jeg skal se om jeg evt. kan bruge PBs løsning også der, men altså så på rørene inde på løfter, så kun et hul igen bare kan være rørets diameter. Dog kan jeg ikke transportere fangerne op og ned med rør stikkende bagud. Fangerne mener jeg burde veje ca 40 kg hver i tom tilstand. Der er også en temp føler der skal igennem, jeg skal se i dag om dens ledning går til en samledåse, hvor jeg så kan afmontere den, samle ledningen over solfangeren, sætte fast med tape og så bare vente med at sætte den til som sidste opgave, hvor så et stramt hul bare kan bores i taget og sealed off med silicone, noget id en retning går mine tanker om den. Ellers må jeg vel skære ledningen over og montere en ny samledåse inde på loftet.

Men rørgennemføringen i taget skal jeg vurdere rigtig grundigt i dag. Der er kun to steder at se på, vand ind og ud. Gad vide hvad andre har gjort, når de har lavet noget tilsvarende. PB har løst de fleste problemer ved nedtagning, væske, ventiler, samlinger osv., så det går fremad. Selve det fysiske med nedtagning ved hjælp af en slidske er også en sund plan og på plads. Mine tanker går nu stærkt med planerne om nedtagningen af solpanelerne, da vi kun har 3 gange taglægning på højre side, før det går løs med fangerne.Så de gennemføringer af rør uden kæmpe huller i taget skal løses. Scary :).

Hører gerne lidt mere om dine tanker med at montere i serie. Men husk jeg er på gyngende grund her, så please vær grundig :).

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af pll » 01 maj 2016 09:53

Normalt monteres plane fangere således:
2 fangere:
tilgang bund yderst venstre fanger
afgang top yderst højre fanger
fangere imellem top til top og bund til bund.
Afgang og tilgang kan selvfølgelig byttes, så længe tilgang bund og afgang top.
er der flere end to fangere så sættes de bare imellem de andre og top forbindes til top og bund til bund.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af pelle » 01 maj 2016 10:25

Hej Torpet...

Måden PII beskriver er præcist sådan jeg ville forbinde fangerne.. Det er " Vendt retur" eller "Tichelmann" princippet. Det kan du jo google. Man får det samme flow i hele solfanger feltet. Her er et link du kan se det på. :great:

http://docplayer.dk/3100919-Fkc-serie-s ... panel.html
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar