Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme manifold til styring af solfangere

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Gulvvarme manifold til styring af solfangere

Indlæg af RLStyling » 12 feb 2008 17:18

Hej

har 4 solfange sat op på taget lige mod syd.
og har efter lidt tid fået dem tilkoblet. og har også fået dem sådan grov justeret.
men kom så til at tænke på om man kunne bruge en manifold fra et gulvvarme anlæg til at styre flowet i hver fanger, så det heletiden vil være ens i alle fangerne. så man udnytter dem alle lige meget???

min nuværende tilkobling ser sådan ud. og syntes det har givet mere varme end hvis den bare løb ind i bunden af den første og så igennem alle sammen for tilsidst at løbe ud af toppe på den sidste.
har skulle sænke flowet lidt, men har også kunne trække flere KWh ud af fangerne end jeg kunne før.

hvad er jeres erfaring med tilkobling/sammenkobling af fanger??

og hvis det give noget at sætte en flowmåler på alle fangerne, så der låber lige meget vand igennem alle??
Vedhæftede filer
Solfanger.JPG
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.


Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Gulvvarme manifold til styring af solfangere

Indlæg af RLStyling » 14 feb 2008 21:27

Hej igen

lige et par spørgsmål mere.

Hvad er jeres temp på vandet når det løber fra solfangeren??
for syntes ikke jeg kan få min temp over 55°c på en alm solskins dag. syntes ikke det er ret meget, da det hurtigt bliver nedkølet igen, og så stopper pumpen jo.

jeg læste for et stykke tid siden, at der var en som havde sin pumpe til at køre et stykke tid om formiddagen, så det ikke var helt koldt vand, solen skulle varme op. men er det noget der giver en bedre effekt af fangerne??
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Gulvvarme manifold til styring af solfangere

Indlæg af Falck » 14 feb 2008 22:14

RLStyling skrev:Hej igen

lige et par spørgsmål mere.

Hvad er jeres temp på vandet når det løber fra solfangeren??
for syntes ikke jeg kan få min temp over 55°c på en alm solskins dag. syntes ikke det er ret meget, da det hurtigt bliver nedkølet igen, og så stopper pumpen jo.

jeg læste for et stykke tid siden, at der var en som havde sin pumpe til at køre et stykke tid om formiddagen, så det ikke var helt koldt vand, solen skulle varme op. men er det noget der giver en bedre effekt af fangerne??
Temperaturen afhænger meget af dit flow, samt din mulighed for afkøling af vandet.
Om sommeren har jeg mulighed for at bruge min solvarme til opvarmning af min lille haraldskrand pool, og når vandet i baljen er 23 grader, så kan jeg køle det der kommer ud af fangeren så min retur drypper med kondens. Det bevirker altså også at fremløbet bliver noget lavere, og fangerne slet ikke bliver så varme at den gider at lave varmt vand. Det har jeg så modvirket ved at sætte styringen til at den max kan yde 50% pumpedrift, når ventilen er på "pool" og sat den sådan at den så modulerer op nå den køre med ventilen på brugsvand.
Men jeg har da haft 300 liter meget varmt vand (97 grader), samt 30 grader i poolen, så mine 3 fangere virker ok. TC havde fx næsten 50 her den anden dag, som han køre i gulvet. Men prøv at begrense dit flow. Din pumpe skal ned og køre på minimum, 25/40 på trin 1, og det ultimative vil være en flowmåler + flowjustering, og så vidt jeg lige husker er mine pladefangere opgivet til 1,2 l/m3 men hvis det har interesse kan jeg finde de korekte data.
I praksis betyder det, at når jeg sidder på jobbet, og vi bliver enige om at det er "store badedag" giver jeg styringen besked, via nettet, om at den skal blæse på mit varme vand og bare lave noget varmt pool vand. For rigtige mænd hader pladerkoldt bade vand (skal op på min 28 grader ..brrrrrr)
PS. jeg har ikke læst korektur på dette, så der er forbehold for kluntede vendinger, samt stavefejl :great:
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Gulvvarme manifold til styring af solfangere

Indlæg af RLStyling » 15 feb 2008 15:56

Hej Falck

jeg har flowmåler på min solvarme kreds. og har sat flowet til 0,218m³/t.
jeg har 4 fangere á 2,5m². samt en 750L akku tank med spiral i bunden. og 110L vvb nedsænket i toppen af tanken.
men syntes ikke jeg kunne få nok varmt vand sidste år. det ville ikke være nok til at gå i bad i, selv om vi kun er 2 voksne og 1 barn.
men hvor stor er din Δt°c mellem indgang og udgang på din spiral??
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Gulvvarme manifold til styring af solfangere

Indlæg af Falck » 15 feb 2008 16:02

RLStyling skrev:Hej Falck

jeg har flowmåler på min solvarme kreds. og har sat flowet til 0,218m³/t.
jeg har 4 fangere á 2,5m². samt en 750L akku tank med spiral i bunden. og 110L vvb nedsænket i toppen af tanken.
men syntes ikke jeg kunne få nok varmt vand sidste år. det ville ikke være nok til at gå i bad i, selv om vi kun er 2 voksne og 1 barn.
men hvor stor er din Δt°c mellem indgang og udgang på din spiral??
Kom lige på chaten
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Gulvvarme manifold til styring af solfangere

Indlæg af ibsoerensen » 15 feb 2008 17:57

Idag var temp i fangeren på 62 grader temp i vvb kom på 56 grader (rørsolfanger) meget godt i februar.


Ib Sørensen

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Gulvvarme manifold til styring af solfangere

Indlæg af kaptajnen » 15 feb 2008 18:48

Selv havde jeg over 63 grader i fremløbet af solvarmekredsen....Det var kæmpe!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Gulvvarme manifold til styring af solfangere

Indlæg af RLStyling » 18 feb 2008 18:20

Hej

Tak for snakke på chatten den anden dag.

men ville lige høre hvordan i andre har koblet jeres solfanger sammen??
og hvad jeres erfaring er med det sammenkobling??

og hvis der er nogle der ved hvad flowet skal være i en alm plan fanger på 2,4m²..??
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Gulvvarme manifold til styring af solfangere

Indlæg af Falck » 18 feb 2008 19:16

RLStyling skrev:Hej

Tak for snakke på chatten den anden dag.

men ville lige høre hvordan i andre har koblet jeres solfanger sammen??
og hvad jeres erfaring er med det sammenkobling??

og hvis der er nogle der ved hvad flowet skal være i en alm plan fanger på 2,4m²..??
Hej Rene.
Ja i lige måde. Har ikke fået kikket på det vi talte om (unger, kone mm) men du er stadig på blokken :-)
Her er dataene på dem jeg har:
http://www.sunset-solar.de/katalog/sola ... 6f94d1900c
Det er den model der har været solgt fra vvs-grossisten, den model med rustfrie sider. (Tror den hed SRF eller SRE)
Har du set at jeg har fået hul i solar visningen :-)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Besvar