Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme, 30 rør vacuum

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af John Skov Jensen » 31 jul 2016 08:28

Din 25-60 pumpe vil godt kunne levere vand nok gennem et 15mm kobberrør.
Men du bør få monteret en styring der hastighedsregulerer din pumpe efter behovet for afkøling. Så vil du hurtigere opnå 60 grader i fremløb, selv på knap så solrige dage, og samtidig vil du sikre dit anlæg mod overophedning på varme dage da pumpen, der konstant skal stå på trin 3, så bare bliver reguleret op i den hastighed der modsvarer behovet.
På en modulerende styring er det dig der bestemmer fremløbstemperaturen i anlægget. Styringen regulerer bare i henhold til den valgte temperatur.
Der er inke meget vand i sådan en manifold så behovet for ekstra ekspansion er ikke nævneværdigt.
Det er altid en god ide at lave en foranstaltning der modvirker at anlægget kan blive for varmt, just in case. En kalorifære vil hurtigt kunne nedbringe temperaturen
Sikkerhedsventilen er typisk en 4 eller 6 bars, den vil aldrig åbne. Hvis trykket skal stige fra 2-2,5 bar som er det normale drifttryk til 4-6 bar vil kun kunne lade sig gøre hvis ekspansionsbeholderen er defekt eller ikke har fået indstillet fortrykket korrekt ved installation.


hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 11 sep 2016 07:35

Så er yderligere 30 rør installeret, og det kører uden problemer. Ingen problemer med rørdiameter på 15 mm . og tilstrækkeligt flow.
Har givet ca + 10 grader i opvarmning af akku-tank og forvarme af brugsvand. Altså ikke de +15-20 grader som jeg havde formodet. Der har dog ikke været længerevarende perioder med fuld sol, så det er noget svært at vurdere om det er ved at være optimalt dimensioneret.
Jeg er ikke i tvivl om at i tilfælde af længerevarende perioder med fuld sol, så vil jeg nu kunne komme tæt på hvad jeg mener er maks. på 80 grader i akku-tanken. Og ikke mindst vil jeg nu mene at anlægget burde give noget mere i yderperioderne i forår/efterår.
P1090610.JPG

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 30 dec 2016 07:10

Overvejer om det er muligt at prioritere solvarmen bedre med mit anlæg.
Anlægget er sat sammen såvidt jeg er oplyst. som på vedhæftede diagram.
Alle mine varmekilder (varmepumpe, fastbrændselkedel og solvarme) går direkte i min 500l. akku-tank, og anvender og udnytter lagdeling - og det virker også fornuftigt. de to øverste studse leverer frem/retur til opvarmning af huset (tung gulvvarme over det hele og forvarmning af 100l VVB vha. alpha-2 cirkulationspumpe) Ved alm. varmepumpe-drift, er det toppen af akku-tanken der bliver opvarmet og holder temp. på 30-40 gr. afhængig af hvad jeg sætter varmepumpen på Temp i bunden er typisk 15-20 gr. Ved tilskudsvarme fra kedlen, er det hele tanken der opvarmes - typisk til 65-75 gr. - og endelig ved solvarme om sommeren er det igen hele tanken der opvarmes nedefra via sol-spiralen.
Sidst på en solrig dag, kan jeg få en temp. på 50-60 gr. i hele tanken (med løbende varmeaftag i løbet af dagen). Alt er temmelig godt isoleret, akku-tanken har foruden den påmonterede kappe, yderligere ca. 20 cm rockwool og yderst alubeklædt vintermåtte. Alle rør er isoleret med 50mm. rørskåle.
Jeg overvejer om jeg ikke vil kunne få mest muligt ud af solvarmen med en form for prioritering, således at jeg hurtigere vil få en temperaturen op på aftagerkredsen - altså den del der tager fra top af tank og cirkulerer ind til forvarme-tanken og gulvvarme i huset. - Kan dette lade sig gøre med en varmeveksler og en 3-vejs-ventil (evt med sæt fra VVS-eksperten: http://www.vvs-eksperten.dk/varme/solva ... t-solvarme) - er det en måde at gøre det på, og vil det give en bedre udnyttelse af solvarmen - især i yderområderne forår/efterår. Hvordan skal det i så fald monteres ud fra medsendte diagram?

Kører p.t. med en simpel Pannex styring: http://www.vvs-eksperten.dk/varme/solva ... ing-pannex - og kunne forestille mig at jeg så skal have den udskiftet med en mere avanceret eks.: http://www.vvs-eksperten.dk/varme/solva ... lios-vario
Vedhæftede filer
Diagram_Vand_Varme.pdf
(22.61 KiB) Downloadet 259 gange

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af JFinderup » 30 dec 2016 08:44

Det er en fordel at solvarmen kommer ind "det rigtige sted" for at hindre for meget opblanding i bufferen.
Det kan gøres enten ved en trevejsventil eller ved en lodret manifold (gerne 2") så vandet selv finder ind hvor det hører hjemme. Ernst skriver lidt om det sidste i sin bog og det er den løsning jeg har.
Uden varmepumpen har jeg et anlæg der snerper hen af det du vil. (Se. evt. min skitse under "mit anlæg")
Jeg ville se på en TA (Technishe Alternativ) styring - de er gode og selv deres mellemstyringer kan håndtere set-up med flere varmekilder og bufferstyring - prøv at snakke med Niels fra VVFS.dk om dem. Jeg er meget glad for mine :o)
Jeg vil i øvrigt anbefale du fik en 2 eller 3 vejs ventil ind til din VVB "forvarmer" så vandet kun kan løbe den vej hen, når du har behov for at varme varmt brugsvand, og ikke spiller sin tid/varme med at løbe den vej når din VVB er varm nok.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af JFinderup » 30 dec 2016 09:25

PS - du bør også gå efter en styring der kan omdrejningsregulere din solkredspumpe (John Skov nævner det tidligere i tråden). Det giver en bedre udnyttelse. Det vil kræve du får købt dig en ny pumpe - hvis det er du har en sparepumpe på solkredsen i dag.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 01 apr 2017 07:07

Kan jeg ikke sætte en varmeveksler på ret simpelt som på vedhæftede diagram - uden en 3-vejs-ventil. Så vidt jeg kan se vil denne løsning prioritere solvarmen, således at øverste del af tanken bliver opvarmet først (prioriteret). Her i forårsperioden hæver solspiralen i bedste fald kun vandet i bunden af tanken 10-20 grader - den stigning vil vel så i stedet bedre kunne anvendes i toppen (ved godt at varmen over tid stiger til toppen).
Vil jeg kunne anvende eksempelvis en APV U121R, U229R eller U241R?
Vedhæftede filer
Diagram_Varmeveksler.pdf
(36.85 KiB) Downloadet 267 gange

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 07 apr 2017 20:54

Ingen der ved noget om varmevekslere og solvarme?

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 15 apr 2017 06:32

Nogen der har et svar på om forslag til prioritering vil kunne virke og give den ønskede effekt?

ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af ccc28748 » 24 apr 2017 11:32

Hej Hdsit

Kontakt Niels, fra VVFS, der kan du få gode råd om vekslere.
Jeg er i øvrigt enig med dig i at hvis dit anlæg skal bruges til at levere maks energi til din buffer, så behøver du ikke omdrejnings regulere, men hvis du vil sikre en en mere brugbar mængde vand i VVB(dvs temp>ønsket brugsvand temp), så er omdrejnings regulering en god løsning. Da du ikke kan lagdele, så mener jeg at du bare skal holde fast i din pumpe med fast omdrejning. Evt. skrue op på trin III, så får du en køligere maniford, men mere energi i VVB.
Tror dog at mange er uenig med mig, men lagdelingen gør hele forskellen :)

mvh Carsten

PS Jeg forstår ikke den 100L forvarme beholder. Det virker som om den godt kunne blive en kilde til legionella, og iøvrigt er et unødvendigt trim, som nemt kunne erstattes af en god styring.

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 09 aug 2017 19:05

Men selve ideen og diagrammet med prioritering i mit indlæg fra 01 apr 2017 07:07 - nogen der kan se mangler ved dette. Eller kan sige at det ikke vil fungere?
Cirkulationspumpen på akkumuleringstanken "Cirk. Pumpe, alpha2 25-40-180" kører jo hele tiden (på autoadapt) og returvandet vil vel bare blive varmet op når der kommer varme ind i varmeveksleren.
Så vidt jeg kan se, burde det jo varme øverste del op først. Når der er ligevægt i toppen, så vil ind og ud temperatur på varmeveksleren vel være nogenlunde ens, da der ikke bliver aftaget varme i varmeveksleren, og så vil den vel bare varme op i solspiralen i bunden af beholderen.
Jeg kan oplyse at kun en gang i starten af sommeren kom hele tanken op på ca. 75 grader, hvor så P2 Cirk. pumpen startede og flyttede noget varme over i gasogen kedlen - det fungerede fint. Og varmepumpen har gennem de sidste 4 måneder brugt under 30 kw, og der har været nok varme i huset. Så overordnet set fungerer anlægget som forventet.

Nu her hvor efteråret nærmer sig tror jeg dog det vil være en stor fordel at få prioriteret den mindre mængde varme der kommer fra panelerne, derfor forslaget med varmeveksleren, så den smule varme der er, ikke skal bruges på at varme tanken op fra bunden af...


Besvar