Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme, 30 rør vacuum

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af Ernst Drastrup » 20 mar 2016 14:46

Undskyld John Skov Jensen og hdsit
Selvfølgelig skal de monteres i forlængelse af hinanden.
Jeg fik det formuleret forkert og skrev parallelt i stedet for i serie.
Jeg er nok blevet for gammel til at give gode råd.??
Tak fordi du altid er vågen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 06 maj 2016 06:57

Så er anlægget oppe at køre. Og det kører fornuftigt.
Havde nogle udfordringer med styringen (Pannex Pro fra VVS-Eksperten), som har et triac-relæ til hovedpumpen.
Styringens relæ brændte efter kort tids drift af over 3 gange . Jeg skulle åbenbart have haft en "gammeldags" cirkulationspumpe uden noget elektronik i til energispare-funktioner efter hvad ejeren af VVFS siger. (Har en Danfoss Alpha-2 pumpe monteret).

Det endte ud med at jeg satte en Pannex basis, DTC2102 styring på med faste relæer.
Satte det op således at evt. overskudsvarme (ved +75 grader i top af tank), starter pumpe 2, som er sat på Orlan gasogen kedlens kredsløb, som så bruges som ekstra akkumulerings/aflastningstank.

I de ret varme dage her på det sidste (15-18 grader), har jeg kunne varme hele akkumuleringstanken op til ca. 40-42 grader og temperatur ved solfangerne var ca. 50-52 grader med et flow på 5-6 l./min. - Så luft/vand varmepumpen har stået stille og der har været rigeligt varme til gulvvarmen.

Så det var vist godt jeg fik det udvidet til 60 rør.
Om det så alt i alt er dimensioneret fornuftigt, kan jeg nok først finde ud af når sommeren er ovre.

Skulle der komme en længere periode med højsommer på 25-30 grader, vil jeg tro tanktemperaturen kunne komme op på 60-70 grader,
uden at jeg har noget at holde det i.

Styringen har noget anti-frost beskyttelse. Er det anbefalet at anvende denne funktion?
Har ca. 1:1 solvarmevæske og vand i kredsen. Frem/retur rør er godt isoleret med en sandwich af højtemperatur-rørskåle, og udenpå disse 30 mm. isover aluflex rørskåle og det hele pakket ind i ø110mm. kloakrør.

Har lavet el-delen således at jeg ved et evt. længerevarende strømsvigt nemt kan koble over på en generator til at drive cirkulationspumperne og styringen.
Jeg kører med et tryk på ca. 1,5-1,8 bar - og har sikkerhedsventil på 3 bar og ekspansionsbeholder på 18l - er det ok?
Er ved at undersøge om det kan være en mulighed at sætte en varmeveksler på, så jeg kan udnytte varmen bedre til forbrugsvandet, men det vil vist være en større omgang så vidt jeg kan se.
Vedhæftede filer
P1090204.JPG
P1090202.JPG
P1090200.JPG

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af John Skov Jensen » 06 maj 2016 07:07

Hvis du har frostvæske i dit vand behøver du ikke at bruge den antifrost funktion på styringen.
Et tryk på 1,5-1,8 bar sikrer et fornuftigt højt kogepunkt, men kunne sagtens være op f.eks 2 bar. Huskede du at stille fortrykket på din ekspansionsbeholder korrekt i forhold til dit nuværende anlægstryk, ca 1,3-1,4 bar ? Dvs. 0,1-0,2 under anlægstrykket.
3 bars sikkerhedsventil er fint.
18 l ekspansion lyder også ok. Er det den hvide man kan se på billedet? Den er sikkert beregnet til solvarmebrug, men bør sættes på retursiden for at maksimere levetiden.

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 06 maj 2016 07:24

Tror jeg sætter trykket til 2.0 bar - og tryk på ekspansionsbeholder på 1,8-1,9. Jeg mener helt sikkert at den er placeret på retursiden.
Jeg havde et stoppet filter da jeg var ved at indkøre anlægget, og temp. på solfangeren røg kortvarigt op på + 120 gr. - men der skete åbenbart ikke noget. - Ca. hvor meget er kogepunktet hævet til ved 2.0 bar?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af John Skov Jensen » 06 maj 2016 07:42

hdsit skrev:Tror jeg sætter trykket til 2.0 bar - og tryk på ekspansionsbeholder på 1,8-1,9. Jeg mener helt sikkert at den er placeret på retursiden.
Jeg havde et stoppet filter da jeg var ved at indkøre anlægget, og temp. på solfangeren røg kortvarigt op på + 120 gr. - men der skete åbenbart ikke noget. - Ca. hvor meget er kogepunktet hævet til ved 2.0 bar?
Ved 2 bar vil kogepunktet være ca 120 grader for rent vand


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af JFinderup » 06 maj 2016 09:53

Hmm Syntes din temp ved solfangeren er lidt lav. I går holdt min knap 80 med et gennemløb på lige under 5 l/m - det er så 80 rør
Kan din styring regulere din pumpe til at holde en konstant temp i solfangeren? Min er sat til at holde 75, så længe den kan. Det kunne give dig højere buffer temp.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af John Skov Jensen » 06 maj 2016 10:52

JFinderup skrev:Hmm Syntes din temp ved solfangeren er lidt lav. I går holdt min knap 80 med et gennemløb på lige under 5 l/m - det er så 80 rør
Kan din styring regulere din pumpe til at holde en konstant temp i solfangeren? Min er sat til at holde 75, så længe den kan. Det kunne give dig højere buffer temp.
En DTC2102 kan ikke modulere pumpeydelsen. Det flow han stiller anlægget til vil altid være et kompromis mellem at frembringe en fornuftig fremløbstemp ved lav solindstråling og sikre at der er flow nok til at holde den under kogepunktet ved høj sol

En jagt på dba osv efter en modulerende styring vil være en fornuftig ting.

På mit gamle anlæg havde jeg selv en styring der kun kunne on/off styre en pumpe. Så jeg monterede en danfoss kp termostat med føleren på fremløbet. Denne styrede så en pumpe nr2 der af kp termostaten blev startet ved 80 grader. Den primære pumpe blev så sat til ganske lavt flow, med den anden som den der sikrede et højt flow ved behov

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af JFinderup » 06 maj 2016 11:17

OK - troede blot den modulerede fordi der var problemer med Alpha 2 og relæet
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af Ernst Drastrup » 06 maj 2016 16:06

Det lyder til du har fået et fornuftigt solvarmeanlæg.
Jeg ønsker dig tillykke med det og håber på mange gode solskinstimer sommeren igennem.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

dannidines

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af dannidines » 07 maj 2016 07:53

Hejsa,

Det ser super godt ud :great:

Jeg ser frem til du kommer med lidt tilbagemelding omkring drift/effekt af fangerne, samt evt. sammenholder besparelse på VP forbrug, mindre brændefyring m.v... I dit tilfælde vil solfangerne jo sandsynligvis give en besparelse ift. VP samt komfort ift. Brændefyring.

Jeg kan se du har reflektorplader bag dine rør, det har jeg overvejet om jeg skulle smide bag mine hvis de skal ned ifm. skifte taget på hytten.

Har du haft de plader på hele tiden, eller er de eftermonteret?! Grunden til jeg spørger er, at jeg godt kunne tænke mig en før/efter erfaring fra en ejer og ikke forhandler :)

P.s. Med dit setup kan du jo snildt smide 30-60 rør mere op hvis det viser sig at kunne forlænge perioden før VP skal tændes.


Besvar