Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme, 30 rør vacuum

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 21 maj 2016 07:42

Anlægget kører stabilt nu uden indgreb. På de mest solrige dage vi har haft indtil videre, har jeg set fremløbtemperaturen på max 60-62 gr. på solfangeren.
Tanktemperaturen har været ca. 10 gr. lavere i bund af tank og ca 6-8 gr. lavere i toppen af tanken (ca. 50 / 54).

På disse dage opfylder anlægget jo sit formål. Giver varme i gulvet, forvarmer brugsvandet og minimerer VP-driften

Under alle omstændigheder var det da godt at jeg fik 60 i stedet for 30 rør fra starten af.

VP er sat lidt ned i temp. så det har kun været om morgenen at den har været kortvarigt igang i den sidste tid (plejede før solvarmeinstalleringen, helt at slukke for den og gulvvarmestyringen fra midt maj --> sept. og fyrer slet ikke i sommerperioden med Orlan'en)

Jeg installerede reflektorplader fra starten, så jeg ved ikke om de giver noget ekstra - mener jeg har læst at de skulle kunne give ca. 5% ekstra.

Så vidt jeg kan vurdere, ville jeg med mit setup, uden problemer kunne udvide med 30 rør, men nu prøver jeg at se hvordan det performer hen over sommeren. så må det komme næste år.


dannidines

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af dannidines » 21 maj 2016 07:57

Det er altså en noget lav fremløbstemperatur syntes jeg.. Jeg har ofte mellem 75-80 grader i fremløb og VVB lukker overskudsvarme ud i centralvarmeanlægget ved 65 grader i alle 500L..

Er det ikke stik syd? Vores sidder SSØ i ca 30 graders vinkel.

Tilføjelse, ringede lige til de gamle og deres 30 rør bliver også omkring 80 grader og varmer deres 300 L op tilsvarende mit anlæg varmer mine 500L

Tænker du kan hente mere ud af dit

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af JFinderup » 21 maj 2016 11:09

Enig med dannidines
Jeg har 71,5 grader lige nu på denne overskyet dag. Det kunne tyde på der er for meget fart på pumpen på solkredsen.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 21 maj 2016 19:57

Al min solvarme går direkte i akku-beholderen gennem den indbyggede spiral, som samtidig opvarmer min 100l VVB.
Jeg kan jo også nemt få min fremløbstemperatur op, hvis jeg sætter flowet ned.
P.t. kører min alpha2 25/60-180 på det faste trin 2, hvilket giver et flow på 5-6 l. min. hvis mit flowmeter passer. Jeg kører med en deltaT på 4 gr.

Jeg går ud fra at jeg skal have spiralen til at afgive så meget varme som muligt. Jeg har termometer i bund og top af akku-tank, og top af tank kan jeg så på en god dag få til ca. 10 gr. under fremløbstemperatur (60/50 gr). Samtidig har jeg jo forvarmet en 100l tank til brugsvandet til samme temperatur, og samtidig holdes gulvvarmen i hele huset også oppe i temperatur.

Jeg plejer da at skulle sparke noget til Orlan'en for at komme op på den temperatur.

Rørene er placeret næsten stik syd (+ 5-7 gr.). Jeg var i starten ude for at filteret stoppede til, og der var 1-2l flow/h - da røg temp. temmelig hurtigt op på knap 130 gr., og jeg blev nødt til at dække rørene til, indtil jeg kunne få filteret renset.

Jeg synes at det ser ud til at anlægget er nogenlunde fornuftigt dimensioneret i forhold til det løbende forbrug, og min frygt for at jeg ville få problemer med at komme af med varmen, har indtil videre været ubegrundet.

Jeg havde nok både frygtet, men også håbet på at anlægget ville yde lidt mere, især i de solfattige perioder, men det kan jo så evt. afhjælpes med yderligere rør.
Det skulle vel gerne samtidig være sådan, at får vi en hedebølgeperiode på 2-3 uger, så kan løbende forbrug og akkumuleringstanken stadig aftage varmen, uden at det bliver nødvendigt med ekstra varmeafledning. (styringen vil automatisk tænde for en cirkulationspumpe på Orlan-kredsen, så kedlen kan bruges som ekstra akkumulering, samt har en 20kw kalorifere jeg kan tænde i nødstilfælde)

- Jeg er som vel bemærket ny på det her område, men synes det er rigtig spændende at "skrue på" og optimere på min samlede løsning. Det kunne da være rigtig fedt om forbruget kunne gå i nul - man er vel nordjyde.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af JFinderup » 22 maj 2016 06:15

Jeg tror det næste skridt i optimeringen vil være at få anskaffet en styring, der kan omdrejningsregulere, og en pumpe, der kan tåle at blive moduleret. Det vil kræve en investering på omkring 2-3000 kr. for nye stumper. Det gør sikker ondt - også for nordjyder - men med lidt tålmod kunne stumperne også findes brugt.
Det at varmen sendes ud gennem Orlan kredsen skal mere betragtes som en forbruger (radiator) end en akkumulering. Jeg mener nogle styringer har også natkølefunktioner, som får akkumulator ned i temp i løbet af natten, så den har kapacitet til at tage fra om dagen i de helt varme perioder.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 22 maj 2016 08:47

Jeg havde fra starten en Pannex Pro styring med omdrejningsregulering på et triac-relæ til hovedpumpen. Dem brændte jeg 3 af, indtil VVFS sagde at den type relæ kun kunne køre på en alm. "gammeldags" cirk. pumpe, og ikke en af de nyere energisparende, som min alpha2.

- Kan måske ikke lige se hvad det skulle kunne give af effektivitetsforbedringer, for er det ikke netop et spørgsmål om at få mest mulig varme over til akkumulering/forbrug - og det kan jeg vel fint med en on/off styring og korrekt indstilling af deltaT/flow.

- Det er korrekt at Orlan'en med mit nuværende setup primært er en forbruger - jeg kan imidlertid se at når jeg har fyret med den, og tænder for cirk. pumpen på denne kreds - efter at have opnået max. temp i akku-beholderen, og slukket for fyret - så kan jeg forlænge akkumuleringen betragteligt, ved dermed at udnytte den akkumulerede varme i kedlen og fyret (der er jo temmelig meget jern, der også er opvarmet).
Tror igen jeg vil prøve at køre sommeren over, og drage nogle erfaringer - før jeg kaster mig ud i gennemgribende ændringer.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af JFinderup » 22 maj 2016 10:04

Fordelen ved omdrejningsregulering er at den styrer flowet gennem solfanger, så den kan få omdanne mest muligt af den dannede energi fra rørene. Og også sikre at fremløbet er varmt nok når der ikke er så meget sol. Det vil gøre at du kan få mere ud af de dage, hvor der ikke er fuld sol nok til at holde en fremløbs temp over 60 med det faste flow.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 22 maj 2016 22:04

Okay - fint nok. - Jeg prøver at se sommeren igennem, hvordan ydelsen er.
Jeg har spekuleret voldsomt på hvad der sker hvis strømmen går, og styringen og cirk. pumperne står stille gennem længere tid - og solen bager. Har læst noget om stagnering. - Men hvad vil der fysisk ske?
- hvad rolle har ekspansionsbeholderen?
Har forstået det således at selve vacuumrørene ikke tager skade.
Overvejer om jeg skal sætte noget batteribackup på styring og cirkulationspumperne. Er der nogen erfaringer med dette?
Så vidt jeg kan se på et billede af rørføringen så kommer fremløb ind midt i tanken - altså øverst i spiralen i røret til venstre - er det ikke forkert?
Vedhæftede filer
IMG_0583resized.JPG
Rørmontering

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af JFinderup » 22 maj 2016 23:08

Jeg tror det er standard at solkredsens fremløb komme ind øverst i spiralen (Midt på din tank) og returløbet er nederst. Jeg har selv ekstern varmeveksler så det kan ikke direkte sammenlignes.
Selve vakuumrørerene burde klare stagnationen - det er jo individuelle lukkede kredse. Solkredsen burde lukke overtrykket ud af tryksikringen, men rør m.m. kan tage skade af høj temp og tryk - og du vil kunne få luft i anlægget. Jeg har oplevet det en gang - hvor pumpen var slukket pga. rep af anlæg. Det gav nogle sjove buk på mine forbindelser mellem modulerne (se i mit galleri) - men ud over det, har jeg intet bemærket - anlægget er stadigt tæt.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 31 jul 2016 08:16

Jeg har nogle overvejelser omkring udvidelse af anlægget med yderligere 30 rør (serieforbundne?) allerede nu.
Vil det give udfordringer med nuværende dimensionering af rør/ekspansionsbeholder/cirk. pumpe (ø15 kobberrør, 18l ekspansion og GRUNDFOS ALPHA2 25-60-180 - trin II giver 6-8l/min.)
De få perioder hvor solen har braget igennem, måler jeg 60-65 på solfangeren og 50-55 i top af akku. tank (og samtidig forvarmning af 100l. brugsvand til samme temp. + opvarmning/vedligehold af gulvvarmen i det meste af huset.) Hvis jeg sætter yderligere 30 rør på
- er der et godt bud på hvad max temp. vil stige til - jeg ville selv skyde på max +15-20 grader ved fuld sol gennem længere tid.

Jeg vil vel få en noget bedre udnyttelse yderperioderne i forår/efterår, og samtidig mere opvarmning af brugsvand i sommerperioden.
Varmepumpen står stort set stille i sommerperioden (1-2kwh/dag)
Påtænker at sætte en termostatstyring i top af tank, således at den ved eks. 80-85 gr. åbner en magnetventil til kaloriferen og samtidig starter denne - så burde jeg vel være home safe - hvis der ikke er strømudfald af længere varighed.
Sikkerhedsventilen ved ekspansionsbeholderen - kan man føre den over i en beholder - og i så fald hvilken? - så man ikke mister væsken ved overopvarmning.


Besvar