Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme, 30 rør vacuum

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 24 feb 2018 08:15

Vil medsendte diagram med placering af varmeveksler på retur fra forvarmetank og gulvvarme fungere, således at varmeveksler afgiver varme der?
Hvor stor en varmeveksler er nødvendigt? - kigger på en henholdsvis 16 eller 36 Kw pladevarmeveksler.
Vedhæftede filer
Solvarme_Med_Varmeveksler.pdf
(209.05 KiB) Downloadet 210 gange


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af JFinderup » 24 feb 2018 21:08

Jeg tror du får for meget varmetab i den nye veklser når den øverste pumpe ikke kører.
Solkredsen vil så afgive varme i den nye veklser inden den kører ned i spiralen i bunden af bufferen.
En 500 l tank bliver let rørt rundt når pumperne kører og lagdelingen ødelægges hurtigt mens tanken "Laddes" - det kan jeg se på min egen.
En gang tanken er gennemvarm virker lagdelingen fint.
Jeg er også usikker på om du helt har adskilt solkreds, varmekreds og brugsvand. Det fremgår ikke helt tydeligt af tegningen.
Somkreds skal jo kører helt selvstændigt grundet indhold af glykol.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 25 feb 2018 08:35

Det er jo netop meningen at få afgivet varmen fra solvarmen i toppen af tanken først (prioriteret til der hvor den først bruges) med varmeveksleren i stedet for at varme hele tanken op fra bunden af med solspiralen i akku-tanken.

"Når den øverste pumpe ikke kører" - tænker du på den jeg kalder: Cirk. Pumpe, alpha2 25-40-180 - den kører hele tiden på autoadapt.
Det kan faktisk godt være at den sidder på fremløb ind til forvarmetank og gulvvarme - det kan jeg ikke se på grund af isolering på akku-tanken.
Solvarmekreds og varmekreds er helt adskilt i hver sine lukkede kredse. Koldt brugsvand kommer ind i forvarmetanken og videre til 140l vvb hvor det får det sidste op til 55 gr. med elpatron.
Vil det evt. give mening at have en trevejs-ventil på således at når temperatur i toppen er eks. på 65-70 gr. så kører solvarmen uden om varmeveksleren og direkte i spiralen i akkutanken i stedet for. (som på vedhæftede). Kan ikke lige gennemskue om der kan blive for varmt i toppen hvis den ikke er på.
Vedhæftede filer
Solvarme_Med_Varmeveksler_3vejsVentil.pdf
(212.17 KiB) Downloadet 195 gange

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af JFinderup » 25 feb 2018 18:30

Du kunne lave en to-vejs på udløbet af den nye varmeveksler - der er bedre gennemløb og den vil ikke få så varmt vand gennem sig da varme afgives til veksleren. Der skal nok også en mere kopleks styring til der sikre at der er god gennemløb på begge sider af den nye veksler.
Min hovedpointe er at din buffer er så lille at du nok ikke for udnyttet den komplicering du laver.
Jeg ville også samle alle returløb til bunden af bufferen - se evt. min skitse under mit anlæg.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 01 mar 2018 22:31

Hvad med effekten - hvor meget er nødvendigt - ser som sagt på en 16 eller 36 kw fra VVS-eksperten som lige nu er nedsat 30%.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af John Skov Jensen » 02 mar 2018 06:42

Jeg ville tage den 36 kw model
Så er der nok til peak forbrug

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 02 mar 2018 07:28

Den vælger jeg.
Den her 3-vejsventil: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -461063006
vil den kunne anvendes som vist på det seneste diagram?
Altså fungere således at hvis temp. i top af tank eks. er 70 grader - så sendes solvarmen igennem spiral i akku-tanken i stedet for igennem varmeveksleren.
Vil jeg kunnebruge sådan en her fra VVFS til at styre 3-vejsventilen:
https://www.varmtvandfrasolen.dk/termos ... at-xx.html
Jeg har i forvejen solvarmestyringen (en pannex: https://www.vvs-eksperten.dk/sites/vvs- ... anual1.pdf)
sat op til at starte P2 - så orlan'en fungerer som varmeaftager hvis T3 overstiger 80 gr. - så den funktion er jo reserveret her.

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 07 mar 2018 08:19

Og så 1000 kr. spørgsmålet - Vil det kunne give en besparelse ved at foretage denne prioritering - eller er det ude i marginalerne.
Jeg har en formodning om at i yderperioderne (forår/efterår) burde det kunne give noget. Her vil den begrænsede mængde varme fra solvarmen vel kunne gøre gavn her og nu i den begrænsede periode det er tilstede i forvarmetanken og gulvvarmen.
Jeg kan ikke lige gennemskue det.

hdsit

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af hdsit » 27 maj 2018 08:15

Fik købt varmeveksler og 3-vejs ventil, men endnu ikke monteret.
Sidste år var der kun en enkelt dag, hvor temp. kom op omkring de 75 i top af akku-tanken (500l), og Orlan'en trådte til som varmeaftager.
Brugsvand er samtidig forvarmet til samme temp. (har en BWT afkalker monteret) i den forvarmetank jeg har monteret (100l) før varmvandsbeholderen (140l).

- Sidste års sommer gav dog ikke en særlig god indikation over hvordan systemet yder.
Den yderst varme og solrige maj vi har haft indtil videre, har derimod en del gange startet
overskudsvarmesikringen.
Men hvordan med temperaturen - hvor højt kan jeg lade den gå op?
Har p.t. sat termostat til at starte varmeoverførsel til gasogen-tanken ved 75 gr.
Dette fungerer helt fint og i løbet af ca. 15. min har jeg fået sænket temp. i hele akku-tanken med ca. 10 gr.
Men hvad nu hvis juni viser sig at blive endnu varmere og mere solrig. (og man evt. tager på en uges ferie)
Så har jeg på fornemmelsen at det ikke er nok afkøling med Orlan'en fordi der så eksempelvis startes ud med 50-60 gr. i akkutanken.
og 40-50 gr. i orlan'en. - så denne løsning er ikke særlig god hvis der er ekstrem varme over flere dage pga. akkumuleringen.

Jeg har jeg købt en 2-vejs motorventil så jeg kan åbne min kalorifere-kreds (32kw) i garagen, og så lade den være aftager.

Kunne tænke at jeg så vil sætte den til at aftage først, og hvis det ikke er nok, så startes overførsel til gasogen-kedlen

Hvad er erfaringerne med ydelsen i denne maj måned - nogen der har problemer.
- og hvad er best-practice?

- konstruerer man systemet således at det altid kan komme af med varmen og aldrig overskride en sat max. temp.
-eller lader man i de få tilfælde hvor der er ekstrem varme og sol systemet stagnere?
Og i så fald - hvordan hånteres temperatur i akku-beholder.
I mit setup vil det nok ikke være nogen god ide at lade den komme så højt op at den stagnerer,
fordi akku-tanken jo så teoretisk vil være oppe på +100 gr.

Vil gerne frem til at jeg kan få helt ro i maven lige meget hvordan vejret arter sig, og at jeg ikke risikerer at få noget ødelagt ved ekstrem varme og sol (længerevarende strømsvigt ud over UPS'ens ydeevne er så en kalkuleret risiko jeg må løbe).
Vedhæftede filer
Diagram_Vand_Varme.pdf
(337.9 KiB) Downloadet 181 gange

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme, 30 rør vacuum

Indlæg af JFinderup » 28 maj 2018 18:04

Jeg vil mene at solkredsen stagnerer først, og gør den det vil det være begrænset hvor meget der sendes videre i buffer.
Her hvor vi har haft en del sol og varme er min solkreds ikke kommet over 90 og buffer er ikke kommet over 80.
Jeg har lidt tung gulvarme som kan tage lidt fra og et par radiatorer i kælder. Selv med næsten intet varmvandsforbrug og en buffer på kun 500 l har jeg ikke oplevet stagnation.
Der findes vist også udluftere til solkredse hvor stagnationsluft kan udskilles. Den placeres lige inden varmeveklseren. VVFS sælger dem og Niels kan helt sikkert rådgive.
Jeg ville lade det køre og se om det giver et problem. Lader man huset tage lidt af varmen mens man er væk tror jeg du får kølet buffer ned igen. Du kunne også lade kalorifire kører med med ur på mens du er væk. Evt. styret hvis solkreds kommer over 95.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar