Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme - brugsvand anlægs hjælp

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
bbnie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 sep 2014 11:07

Solvarme - brugsvand anlægs hjælp

Indlæg af bbnie » 10 jan 2016 12:03

Hej
Dette er mit første indlæg på dette forum, men jeg har læst med gennem længere tid og har fundet meget inspiration til mit projekt. Jeg er ved at renovere et ældre sommerhus fra enden til anden og skal i gang med varme-vand anlægget. Huset er blevet isoleret op til 150mm i vægge og 300-400mm i loft, så varmebehovet er ikke stort. Det meste opvarmning sker med el-radiatorer og brændeovn, men jeg har brug for varmt vand til gulvvarme i køkken, bryggers og toilet. Min plan er at bruge en metro 110 liter kombi beholder til at forsyne gulvvarmen og input hertil kommer fra dels el-nettet og fra en solcelle inverter beregnet til formålet. 110 liter beholderen skal føde en 30 liters elvandvarmer som skal lave det varme brugsvand. Jeg ved godt at det ikke er den mest økonomiske måde at producere varmt vand på, men tilbagebetalingstiden på en varmepumpe til vand bliver alt for lang, men det behov vi har. Desuden vil jeg gerne have et støjfrit anlæg.Jeg har vedhæftet en tegning af projektet som jeg forestiller mig at det skal sættes sammen. Mit egentlige formål med indlægget er at få jeres besyv med og eventuelle forbedringer til projektet, så som om jeg har placeret ekspansion korrekt osv? Håber i vil komme med nogle gode input.
På forhånd tak, Brian.
Varmediagram sommerhus_1 10-01-2016.jpg


xkfc

Re: Solvarme - brugsvand anlægs hjælp

Indlæg af xkfc » 10 jan 2016 12:30

Hej Brian.
Spændende :D
Umiddelbart er en almindelig VVB kombi måske ikke det mest egnede, spiralen du bruger til gulvvarmen ligger lavt så det kan være svært at udnytte energien. Spørgsmålet er også hvor stort solcelle anlægget er, det skal jo være rimelig størrelse hvis det skal yde noget, og skal det så automatisk skifte over på elnettet hvis cellerne ikke laver nok? hvad hvis vandet i kombibeholderen bliver varmt nok! kobles solceller så bare af? så de intet laver?
Normalt er elpatronen kun 1kW ved 230v og 3kW ved 400v, er det nok til gulvvarmen?

Når der tappes varmt brugsvand vil det kolde indløb køle gulvvarmen.

30 liter varmt vand er ikke ret meget, vi lejede engang et sommerhus hvor VVB var på 60l, men til en familie på 4 var det lidt noget fims.

Jeg ved ikke helt om det er lovligt at lave forbindelsen mellem forsyningsnettet og gulvvarme siden.

Hilsen Kenneth

bbnie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 sep 2014 11:07

Re: Solvarme - brugsvand anlægs hjælp

Indlæg af bbnie » 12 jan 2016 13:35

Hej Kenneth,

Tak for dine betragtninger. Spiralen ligger lavt men det varmelegmet også, så der vil være ca 40 liter varmt vand over spiralen afhængig af temp i beholderen. De invertere jeg har kigget på skifter selv over på elnettet afhængig af en topføler som sættes ned i et dykrør i toppen af beholderen. hvis vandet bliver for varmt kobles cellerne bare ud. Afhængig af inverter type kobles de enten på 230 eller 400V, men du har ret at hvis det skal have noget effekt skal den forsynes med 400V, for at give de 3KW effekt. Der er tale om 35m2 som er isoleret mod terræn med 300mm, så det er ca 100W pr m2 ved optimale betingelser minus tab. Det burde række til at give lune gulve. Gulvvarmen er også til komfort og ikke tænkt som primær varmekilde.
Jeg har ikke lige været opmærksom på den afkøling du nævner opstår når der tappes meget varmt vand fra 30 liters beholderen ;-) Den skal jeg lige have luret lidt på! Hvis jeg vælger kun at bruge solcellerne til 110 liters beholderen kan jeg ikke udnytte overskuddet til det varme brugsvand i sommerhalvåret! Der mangler jeg en løsning!
Forbindelsen mellem vandforsyningen skal laves med en slange til påfyldning af anlægget og den skal ikke være permanent...
Jeg har iøvrigt plads problemer til anlægget, så derfor er beholdere ikke større end 110 liter.

Tager gerne imod andre input eller idder til løsninger.

Mvh. Brian.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme - brugsvand anlægs hjælp

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 jan 2016 16:16

Hej Brian. Pænt tegnet. Jeg vil da hellere montere en solfanger. Der skal mange solceller til at trække et varmelegeme, som vil være stor nok til at kunne levere varme nok til gulvvarmen.
Jeg synes også der mangler en cirkulationspumpe til gulvvarmen. Pumpen der sidder på blandersløjfen vil kun cirkulere vandet rundt i slangerne, og med tiden vil de jo blive afkølet, så mangler der en pumpe til at skubbe noget varmere fremløbsvand ind i blandersløjfen. Husk også, du skal benytte en aut. v.v.s. installatør til at lave vandinstallationen. Åben ekspansion er tegnet og tilsluttet rigtigt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

bbnie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 sep 2014 11:07

Re: Solvarme - brugsvand anlægs hjælp

Indlæg af bbnie » 15 jan 2016 09:13

Hej Ernst,

Tak for dit input med den manglende cirkulationspumpe. Jeg har også tidligere overvejet en solfanger og et traditionelt væskeanlæg, men gik bort fra det pga. restriktioner med pladsen samt behovet for ekstra varmevekslere ventiler osv. Jeg kan kun have den 110 liters kombi beholder, samt den ekstra 30 liters el vandvarmer, så deri ligger noget af begrænsningen. Kan man forestille sig at jeg kunne bruge en solfanger ex. 10-20 rørs vacuum type til den 110 liters kombi beholder samt det indbyggede 3KW varmelegme til primært gulvvarme og så lede det forvarmede vand over i den 30 liters elvandvarmer. Hvis det kunne lade sig gøre kan jeg få "Gratis" varme om sommeren til brugsvand samt køre overskud i gulvet, og om vinteren kan jeg bruge det indbyggede 3kw elvarmelegme som primær opvarmning til gulvvarmen. Husk at det kun er få dage i vinterperioden at gulvet behøver at være lidt lunt! Jeg er modtagelig for alle ideer og indspark også til hvilke komponenter der skal bruges for at få sådan en løsning til at virke. Mvh. Brian


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme - brugsvand anlægs hjælp

Indlæg af Flemming DJ » 15 jan 2016 11:08

Jeg gad nok vide om, gulvvarmen ikke kunne fungere, hvis pumpen bare blev flyttet til fremløbet som en almindelig cirkulationspumpe... Ernst?

Har du den kombivandvarmer allerede? For ellers skal du nok overveje en med ekstra spiral, hvis du skal ha solvarme tænkt ind.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

bbnie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 sep 2014 11:07

Re: Solvarme - brugsvand anlægs hjælp

Indlæg af bbnie » 15 jan 2016 13:12

Hej Flemming,

Jeg har allerede kombibeholderen, så jeg vil meget gerne kunne benytte den, hvis muligt. Du tænker at tegningen ville kunne fungere, hvis bare gulvvarmesløjfen bliver født af en pumpe? Forudsat at varmelegmet bliver forsynet med 400V/3KW når solen ikke skinner!
Andre forslag modtages gerne.

Mvh. Brian.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme - brugsvand anlægs hjælp

Indlæg af Ernst Drastrup » 15 jan 2016 15:52

Hvis du flytter pumpen hen på fremløbet, så vil du opleve at slangerne vil blive varme i starten og afkøles med tiden gennem slangerne for til sidst at afleveres kold over i returen.
Så er det jo gulvvarme uden blandersløjfe. Man bruger blandersløjfer, for at opnå samme temperatur over hele gulvet.
Den duer ikke den der, at det af pladshensyn du ikke kan have en solfanger. Med en solfanger hiver du nemt 80 % af solens varme hjem, men kun ca. 30 % via en solcelle. Så når det er varme du har brug for, skal det selvfølgelig være en solfanger.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

xkfc

Re: Solvarme - brugsvand anlægs hjælp

Indlæg af xkfc » 15 jan 2016 19:53

Jeg syntes det lyder helt vildt med et 3kW solcelleanlæg der kun skal køre når der skal opvarmes vand. Solen skinner mest om sommeren, og når der ikke er brug for gulvvarme så skal energien drønes af i en 30L VVB med et 3kW varmelegeme? man får jo et voldsomt ineffekttivt anlæg, og står investeringerne da overhovedet mål med udgifterne? Bare installationen bliver jo en dyr sag for et sommerhus.
Og når Ernst snakker virkningsgrad på solceller på 30% er det ikke så nogle temmelig dyre celler? 15-20% er vel mere normalt, og hvilken inverter påtænker du at bruge?
Var det ikke bedre at koble solcelle anlægget på nettet? når solen skinner og man aftager strømmen har man jo en gevinst på 2,2kr pr kW, og selv om man ikke får alverden når overskuds-strømmen sælges så er det vel bedre end ingenting!
Det er jo ligesom to modpoler i anlægget. Du vil varme vand mens du ikke har brug for varme, og når du har brug for varme producerer anlægget ikke alverden. Der er jo ikke meget energi akkumuleret i en 120l vvb.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme - brugsvand anlægs hjælp

Indlæg af Flemming DJ » 16 jan 2016 00:01

Jeg tænkte bare om, det ikke var muligt for blandesløjfen at fungere uden egen pumpe, når det nu er så lille et system.... men kan godt se problemet i, at returvandet måske ikke vil finde vej op til fremløbet.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar