Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme og masseovn

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
BosseBryggare

Solvarme og masseovn

Indlæg af BosseBryggare » 21 sep 2015 20:24

Hej allesammen!

Jeg har netop fundet dette forum og håber jeg kan finde inspiration og hjælp herinde.
Jeg er i gang med at lave helt ny varmeinstallation som skal bestå af en Finsk masseovn med varmeveksler samt et solfanger anlæg med varmvandsbeholder.
Masseovnen er næsten bygget færdig. Den har en varmespiral på små 50 meter 15mm kobberrør monteret.
Derudover er det tanken at finde et solfangeranlæg med 60 vacuumrør og 500 liter varmvandsbeholder med 2 spiraler.
Jeg vil gerne holde mit varmesystem så lavteknologisk som muligt, simple gennemprøvede metoder frem for avancerede computerstyrede systemer.

Nu kommer vi så til spørgsmålene: Er der nogen herinde med nogenlunde samme type anlæg? Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber solfangeranlæg? Faldgruber/svindlerfirmaer eller lign.

Hilsen Bo


nemocharley

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af nemocharley » 21 sep 2015 20:54

Jeg vil anbefale dig at se på disse sider

http://www.varmtvandfrasolen.dk/solvarm ... d-125.html

http://www.stenovne.dk/stenovn%20solvar ... 20vand.htm

http://www.masseovn.net/masseovn-solfangeranlaeg/

Det mest simple må vel være selvcirkulation - hvor tanken er placeret højere end fangerne - der er flere brugere, der ved meget om det herinde - blandt andet Pelle og Ernst.

BosseBryggare

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af BosseBryggare » 21 sep 2015 21:02

Tak Nemo..

Alle tre sider har jeg pløjet igennem ;-) de har været en stor grund til at jeg er kommet frem til den kombination.

nemocharley

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af nemocharley » 21 sep 2015 22:33

ok :)

Fandt lige den her tråd: viewtopic.php?f=19&t=7752

vær obs på at du skal have skrevet 20 indlæg førend pb kan sendes, og brugeren har vist ikke været aktiv noget tid.

nemocharley

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af nemocharley » 22 sep 2015 11:03

de 60 rør til 500l er ok dimensioneret - du vil vel sende overskudsvarme ned i masseovnens store veksler? En brugsvandstank til solvarme har en optimal max temp, i modsætning til f.eks en alm. akkutank som jeg har.

Det anlæg du er ved at sætte op vil give en stor mængde varmt brugsvand, men måske ikke særlig meget rumvarme pga den store stenmasse?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af John Skov Jensen » 22 sep 2015 12:20

BosseBryggare skrev:Hej allesammen!

Jeg har netop fundet dette forum og håber jeg kan finde inspiration og hjælp herinde.
Jeg er i gang med at lave helt ny varmeinstallation som skal bestå af en Finsk masseovn med varmeveksler samt et solfanger anlæg med varmvandsbeholder.
Masseovnen er næsten bygget færdig. Den har en varmespiral på små 50 meter 15mm kobberrør monteret.
Derudover er det tanken at finde et solfangeranlæg med 60 vacuumrør og 500 liter varmvandsbeholder med 2 spiraler.
Jeg vil gerne holde mit varmesystem så lavteknologisk som muligt, simple gennemprøvede metoder frem for avancerede computerstyrede systemer.

Nu kommer vi så til spørgsmålene: Er der nogen herinde med nogenlunde samme type anlæg? Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber solfangeranlæg? Faldgruber/svindlerfirmaer eller lign.

Hilsen Bo
Jeg havde et anlæg lige som det du beskriver. Masseovn med kobberspiral og solfanger anlæg. Begge tilkoblet en VVB med 2 kredse, en spiral og en kappe. Et oliefyr som backup.
Det setup kørte jeg med i flere år.
Der var bare 2 ting der gjorde at jeg droppede at bruge masseovnen, den står nu bare og pynter i stuen.

Gulvvarmen
Jeg har gulvvarme i hele huset, med klinker næsten over det hele. Men gulvene var jo altid kolde når masseovnen stod for varmen. Dette giver en ringe komfort.

Slæbe træ ind i huset.
Når en masseovn står for den primære opvarmning af ca 190 kvm, skal der bæres en hel del træ ind i huset. Med masseovnen placeret centralt i huset, skal træet jo transporteres et stykke inde i huset også. Dette medfører en del svineri, savsmuld/savstøv samt insekter man slæber indenfor.

BosseBryggare

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af BosseBryggare » 22 sep 2015 17:23

nemocharley skrev:de 60 rør til 500l er ok dimensioneret - du vil vel sende overskudsvarme ned i masseovnens store veksler? En brugsvandstank til solvarme har en optimal max temp, i modsætning til f.eks en alm. akkutank som jeg har.

Det anlæg du er ved at sætte op vil give en stor mængde varmt brugsvand, men måske ikke særlig meget rumvarme pga den store stenmasse?
Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med at det ikke skulle give særlig meget rumvarme, det er jo den egentlige grund til masseovnen.. :roll: -men du mener måske kun om sommeren?
Ja, til at starte med havde jeg tænkt at sende overskudsvarme gennem masseovnen om sommeren for at undgå at solfangeren koger over.
Min første tanke var egentlig også en akkutank på 500-800 liter men da jeg også har et stramt budget at arbejde med har jeg måtte gå lidt på kompromis her og der :|
John Skov Jensen skrev: Jeg havde et anlæg lige som det du beskriver. Masseovn med kobberspiral og solfanger anlæg. Begge tilkoblet en VVB med 2 kredse, en spiral og en kappe. Et oliefyr som backup.
Det setup kørte jeg med i flere år.
Der var bare 2 ting der gjorde at jeg droppede at bruge masseovnen, den står nu bare og pynter i stuen.

Gulvvarmen
Jeg har gulvvarme i hele huset, med klinker næsten over det hele. Men gulvene var jo altid kolde når masseovnen stod for varmen. Dette giver en ringe komfort.

Slæbe træ ind i huset.
Når en masseovn står for den primære opvarmning af ca 190 kvm, skal der bæres en hel del træ ind i huset. Med masseovnen placeret centralt i huset, skal træet jo transporteres et stykke inde i huset også. Dette medfører en del svineri, savsmuld/savstøv samt insekter man slæber indenfor.
Hej John. Dejligt med respons :D
Fedt at høre det har kørt i flere år. Så jeg ser det ikke som et dumt setup?! :?

Jeg har kun 123 m2 bolig at opvarme. Ingen gulvvarme (endnu) og har kun 3 meter fra havedør til masseovn så jeg er nok ud over de værste problemer :)

nemocharley

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af nemocharley » 22 sep 2015 20:24

Jeg skriver som jeg gør, da jeg selv har et anlæg der giver en del til rumvarmen - jeg tænkte bare på komforten deri, når man nu skulle bruge brænde til primær opvarmning. Altså kunne holde huset varmt i det meste af sommerhalvåret uden at fyre op.

medmindre i har et ekstremt stort brugsvandsforbrug så er 500l fint, og ja jeg vil da smide overskuddet i ovnen - er det ikke det nemmeste?

Går ovnen op og varmer den øverste spiral i tanken til varmt brugsvand om vinteren?

BosseBryggare

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af BosseBryggare » 22 sep 2015 21:16

nemocharley skrev:Jeg skriver som jeg gør, da jeg selv har et anlæg der giver en del til rumvarmen - jeg tænkte bare på komforten deri, når man nu skulle bruge brænde til primær opvarmning. Altså kunne holde huset varmt i det meste af sommerhalvåret uden at fyre op.

medmindre i har et ekstremt stort brugsvandsforbrug så er 500l fint, og ja jeg vil da smide overskuddet i ovnen - er det ikke det nemmeste?

Går ovnen op og varmer den øverste spiral i tanken til varmt brugsvand om vinteren?
Ja det var meningen at masseovnen skulle være koblet på den øverste spiral i vvb og solfangeren på den nederste.
Hvis så vvb blev for varm om sommeren pga overproduktion fra solfangeren skulle cirkulationspumpen til massovnen så starte og på den måde smide den overskydende varme ud i masseovnens stenmasse. -det var tænkt som en sikkerhed og ikke en egentlig opvarmning af huset.
Jeg har tænkt mig at sætte to vandbårne håndklædevarmere op til opvarmning af badeværelserne. -på sigt er det desuden meningen at jeg vil lægge gulvvarme på badeværelserne (8-9 m2) som skulle varmes op både sommer og vinter.

BosseBryggare

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af BosseBryggare » 26 sep 2015 12:29

I min research på nettet efter komplette løsninger er jeg faldet over denne:

http://dansksolcelle.dk/produkt/4176/50 ... skudsvarme

Er der nogle herinde der har dette anlæg eller et andet anlæg fra samme samme forhandler eller producent?


Besvar