Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme og masseovn

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
BosseBryggare

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af BosseBryggare » 17 okt 2015 00:29

Jeg er endnu ikke blevet færdig med min skorsten men håber at jeg snart når gennem taget så jeg kan begynde at få indfyret masseovnen.. -efteråret nærmer sig jo (lidt for) hurtigt :cry:
Jeg har de sidste par uger (når jeg ikke har muret skorsten eller jagtet stumper) kigget på forskellige færdige solvarmeanlæg og forskellige sammensætninger af dele til individuelt sammensatte anlæg..! Det er jo en jungle det her solvarme :shock:
I min søgen efter det største anlæg til de mindste penge er jeg nu havnet på ebay.de (pga. et link fundet herinde) og jeg er faldet over denne solvarmebeholder:
http://www.ebay.de/itm/Tank-Tank-Speich ... 7477196be9
Jeg tænker at man kan koble masseovnens varmeveksler til den øverste spiral og solpanelerne til den nederste.
Er der nogle meninger om det koncept? Jeg havde forestillet mig at der kunne tages vand ud fra kappen til gulvarme hvis temperaturen i nogle af beholderne blev for stor.. Er det den rigtige måde at gøre det på? -og vil det virke efter hensigten??


nemocharley

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af nemocharley » 17 okt 2015 06:33

det er en akkurank med neddykket brugsvandsbeholder. jeg er usikker på om topspiralen kan bruges til andet end brugsvand.

nemocharley

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af nemocharley » 17 okt 2015 07:00

jeg kan ikke se hvor store hedefladerne er på spiralerne. Mindst 0.2 m. pr m2 fanger mener jeg reglen er.

Af solvarmebeholder herhjemme er der ikke så mange at vælge imellem: sunlux som mange sælger, solartherm fra vvs-eksperten, Vølunds to ret dyre kvalitetstanke på henholdsvist 280 og 375 liter), niels har både nilan, solvis (som jeg måske ville se nærmere på selv, stod jeg i en tilsvarende situation) og en anden jeg ikke kan huske navnet på

vvs-eksperten kører kampagne pris på solvarmesæt lige nu forresten - 120 rør 500l tank og diverse stumper til 27K - det er vist konkurrencedygtigt med e-bay. Husk at hvis et rør går i stykker, så skal du helst jo have fat i et nyt af samme slags, til en fornuftig pris uden de store problemer.

med solvarmevarmtvandsbeholdere, der varmer solen fra bunden af og den primære varmekilde i toppen. Med den store spiral i den tunge stenmasse må de have rigeligt med køling til et stort fangerareal. Hvis i er fire, så alt efter forbrug, vil en beholder på 250 til 500l være passende

nemocharley

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af nemocharley » 17 okt 2015 07:21

hedestoker sælger også de rustfrie dyre kvalitets-beholdere fra KN

de få andre tanke jeg har set har været tanke i forbindelse med forsk. mærker pillefyr eller varmepumper - men så er du nok bedre stillet på ebay tænker jeg, sådan rent prismæssigt.

BosseBryggare

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af BosseBryggare » 17 okt 2015 23:39

Hedefladen på den nederste spiral er 2,1 m2, der står den indeholder 0,8 liter men det må nok være 8 liter.
Jeg tænker at den øverste spiral (inde i varmvandsbeholderen) kobles til masseovnen. Den bliver måske for avanceret for mig, jeg vil jo have tingene så simple som muligt.


BosseBryggare

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af BosseBryggare » 18 okt 2015 00:07

Jeg er desuden begyndt at tænke i flade solfangere, for at holde det simpelt, driftsikkert og for at det skal holde i mange år frem..
Levetiden på flade kvalitetssolfangere forventes mange steder (på nettet) at holde mindst 20 år og med en næsten uændret effekt.

BosseBryggare

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af BosseBryggare » 18 okt 2015 00:07

BosseBryggare skrev:Hedefladen på den nederste spiral er 2,1 m2, der står den indeholder 0,8 liter men det må nok være 8 liter.
Jeg tænker at den øverste spiral (inde i varmvandsbeholderen) kobles til masseovnen. Den bliver måske for avanceret for mig, jeg vil jo have tingene så simple som muligt.
Rettelse: Den nederste spiral rummer 12,8 L
information om den øverste spiral kan jeg ikke finde.

BosseBryggare

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af BosseBryggare » 18 okt 2015 00:14

Jeg har netop været ude i postkassen og dér.. Lå en pakke med min nyerhvervede bog med en personlig hilsen fra Ernst :) -tak Ernst :sol:
Glæder mig til spændende og hyggelig natlæsning.
:sover: God :sover: nat... :sover:

nemocharley

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af nemocharley » 18 okt 2015 17:22

Det er nemlig en rigtig fin bog, med en mængde af inspiration i :great:

BosseBryggare

Re: Solvarme og masseovn

Indlæg af BosseBryggare » 01 nov 2015 10:40

Jeg er kommet videre i mit projekt, skorstenen er endelig færdig :great:
-men der dukker jo hele tiden nye udfordringer og spørgsmål op... :lol:
Jeg har i samråd med skorstensfejeren besluttet at jeg skal have åben ekspansion på varmekredsen fra masseovnen. Nu er jeg jo så rendt ind i et nyt dilemma.. :roll: Vil der være forkert af mig at montere cirkulationspumpen så den sidder på retur fra solvarmebeholderen til masseovnen?
-jeg har læst Ernst's bog og han gør flere steder opmærksom på at rækkefølgen hedder: Kedel - Ekspansion - Pumpe, gør det noget at der kommer en solvarmebeholder mellem Ekspansion og Pumpe?

Eller måske endda lige før masseovnen, så den presser vandet gennem masseovnen istedet for at trække det ud derfra.. Masseovnen er jo ikke en "rigtig" kedel og derfor tænker jeg at det ikke er det samme i denne situation...

HVad siger I med masseovn? Hvordan kobler man det bedst? :roll:


Besvar