Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme og Gasfyr

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af rapzak » 17 jun 2015 12:24

Hej,

Det er bare lidt mere besværligt med den måde gas fyret er lavet på synes jeg...
Jeg er heller ikke glad ved forskellige mekaniske ventiler, man ikke lige får stillet om...
Jeg er heller ikke fan af for mange pumper der skal køre og bruge strøm, for med de 3 plane solfangere jeg har planer om kommer det vel max til at kunne give 2500kr/året sammenlignet med gas priser, som de er nu. Skal der bruges 500kr til pumper så bliver regnestykket bestemt ikke bedre.
Som det er nu, kører der kun 1 pumpe når der bliver lavet varmt brugsvand hele sommeren, ellers er de slukket.

Men, hvad så hvis vi bliver i den accutank løsning, og bruger den øverste spiral til at køre brugsvand i op til den lille tank der er i gasfyret, ved dog ikke om det vil kunne nå at blive varmet nok op / veksler er stor nok.. - for det skulle jo gerne kunne give hele det varme vand stortset hele sommeren.

/Kasper


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af Flemming DJ » 17 jun 2015 22:42

Her kører der kun to pumper om sommeren, når der køres varme i gulvet, og NUL til produktion af varmt vand. Du slipper nok ikke for hverken GV- eller cirkulationspumpe. Okay, solvarmepumpen er jo obligatorisk, så den tæller jeg ikke med.

Og den simple akkumodel, hvor fyret kører som normalt og ganske enkelt modtager forvarmet vand efter behov. Der er ikke tilføjet hverken pumper eller vekslere... Men, vil den gi for lidt varmt brugsvand?

Nemocharleys model med varmtvandsstation tror jeg, giver for meget "spild" af sol, da der skal en ret høj tanktemperatur og muligvis en større vandmængde til.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af Flemming DJ » 17 jun 2015 22:54

Men, hvad så hvis vi bliver i den accutank løsning, og bruger den øverste spiral til at køre brugsvand i op til den lille tank der er i gasfyret, ved dog ikke om det vil kunne nå at blive varmet nok op / veksler er stor nok.. - for det skulle jo gerne kunne give hele det varme vand stortset hele sommeren.

/Kasper
Så ville jeg jo nok hellere ha brugsvand i tanken og tilskudsvarme i topspiralen. SÅ er der i hvert fald nok til de lange bade. Og ingen vekslere og ekstra pumper, forudsat at evt overskudsvarme stadig kan tages ud via topspiralen (en udfordring mht styring af temperatur i toppen).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af rapzak » 18 jun 2015 07:13

Interassant side med test af vakum og flat panels...
http://chuck-wright.com/logger/tabs.php ... C389&tab=3
/Kasper

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af mortenmorten » 20 jun 2015 21:41

Måske kan man bruge returen til solfangeren til gulvvarme hvis at det kun skal være lunt?
Frem fra solfanger til veksler og retur fra veksler og til solfanger skal så gå gennem gulvvarmen, evt med en 3-vej omskifter på så man kan vælge om det skal køre direkte eller gennem gulvet og dermed styre temp i gulvet.
Giver det mening?
Flade fangere regner man som regel med en retur på 50 gr og virkningen ud fra dette, men sænkes denne temp ( gennem opvarmningen af gulvet ) vil virkningen forøges rigtig meget.
Er I enige i dette!


rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af rapzak » 21 jun 2015 20:04

Hej,

Ja det var min ide...

Ud af solfangeren på varm siden --> ind i VVB spiral --> veksler til gulvarme --> solfanger på kold siden...
Både over VVB spiral og veksler ville jeg sætte en 3vejs ventil, så kan jeg selv vælge hvilken del jeg vil varme eller begge...

/Kasper

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af Flemming DJ » 21 jun 2015 22:36

Jeg tænker, at der er en ventil for meget i den ligning. Det kan klares med én, som skifter solvarmen om ml svb og rumvarme. Og med rumvarmeveksler EFTER svben, bli'r det kun sværere at styre (kontrollere).

Ja, det er en besnærende tanke at få kølet vandet så langt ned som muligt, men det skal jo også varmes op igen, hvis brugsvandet skal op på en fornuftig temperatur.

Jeg må indrømme, at den akkutank, som fyret kan tage fra, lyder bedre og bedre i mine ører.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af rapzak » 26 jun 2015 23:29

Hej,

Nu har jeg da fået det meste hjem, mangler dog en veksler og 3 vejs ventil...

Men kom til at tænke på da jeg har lidt plads ved beholderen om der er noget i vejen for jeg placere pumpestation og exp. beholder på loftet? (over carport) så hvis det skulle blive utæt løber det ikke ned i huset...
Det er dog uopvarmet...

/Kasper

rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af rapzak » 27 jun 2015 09:40

Hej,

Hvis nu jeg forbinder mit gasfyr til 300l VVB istedet de måske 80liter jeg har i dag.
Risikere jeg så at "nedsmelte" gas fyret pga det måske kommer til at køre meget længere perioder?

/Kasper

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af mortenmorten » 30 jun 2015 06:40

Nej, når først at de 300 l er varmet op og dit forbrug at det varme vand er det samme som før,
Vil der kun komme det samme kolde vand ind i din vvb. Så forbruget af gas vil være det samme.


Besvar