Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvornår slukker i fyret?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
nemocharley

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af nemocharley » 11 maj 2015 18:51

Jeg er næsten 100% sikker på at der er nogen luft/vand varmepumper som kan nøjes med en meget lille 'inderdel' - altså ikke noget større end en alm. vvb på 100-150l (+ at den erstatter vvbén). Jeg ved godt det måske er mere optimalt med et større vandlager, men hvis pumpen nu kun skal køre i +5 celsius grader, så er sagen jo en anden.


ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af ccc28748 » 28 maj 2015 08:51

Jeg havde slukket for fyret for ca 14 dage siden, men det har været en meget varm vinter, plus at vi har fået hulrums isoleret huset, så de mange ekstra piller har jeg valgt at bruge til lidt luksus varme i kælderen og badeværelses gulvet, men det bliver snart slukket igen.

Nu er det måske på tide at jeg indrømmer det helt forfærdelige, noget jeg ikke ønsker for min værste uven........Jeg har haft en masse vand i min pille tank. Den ligger under jord niveau, i kælder gulvets højde. Desuden ligger den i en membran (Harald skralds basin folie). Membranens laveste punkt er 50 cm over gulvet i kælderen og er lavet til sneglen. Den , til tider, meget våde vinter pressede grundvandet op til over det laveste punkt i membranen, og det var desværre lavet sådan at vandet blev ledt ind i tanken, i stedet for ud på kælder gulvet (Det er rettet nu).
Nå, men min gode vens kone, som har en hest , har været meget glad for mig, og hesten har stået på et meget tykt og behageligt halm/savsmuld underlag :-)
Resultatet i år har været at stort set alle piller (5 ton) har skulle skovles ud i en alternativ pille beholder, og det store overskud af piller , jeg alligevel har haft (ca 1 ton ødelagt af vand, ca 250 kg givet til pille venner og ca 300 kg står i poser derhjemme) giver jeg kredit til den varme vinter og hulmurs isoleringen.

For at undgå at der her sker igen, har jeg i rummet ved siden af mit fyrrum, fjernet gulvet, gravet ud, isoleret med 200mm styrolit, lagt dræn i styrolitten, der leder vandet til en dræn brønd, med en dykpumpe. Et drænrør er gravet ind under gulvet til fyrrummet (ved pille sneglen), nyt gulv er støbt med gulvvarme og min datter synes jeg er for langsom, for det bliver hendes nye teenager værelse og er meget utålmodig.

mvh Carsten
Pille beholder/rum ekspert ;-)

nemocharley

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af nemocharley » 28 maj 2015 11:32

Det lyder pænt træls. Men mon ikke du er kommet problemet til livs nu :)

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange
Fødselsdag

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af jhjorsal » 28 maj 2015 15:22

nemocharley skrev:Hej :)

Det er jo ikke nogen hemmelighed at jeg er glad for kombiløsninger. Jeg synes du skulle overveje en billig luft/vand varmepumpe og derigennem få det meste ud af din overskudsstrøm i sommerhalvåret, og samtidig give multiheaten de bedste arbejdsforhold.
Jeg skal luge hører, hvad koster en billig luft/vand varmepumpe. Jeg leder efter en jeg kan bruge, når jeg slukker fyret, normalt primo maj, fordi Baxi'en kører dårligt. og solvarmen der laver centralvarme, ikke kan følge med.
Så altså ikke en ret stor varmepumpe
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

nemocharley

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af nemocharley » 28 maj 2015 17:11

vvs eksperten har nogle til ca 25k, med lidt held kan du måske finde noget til lige omkring 20k. Mht. størrelsen på pumpen så ville jeg da stadig holde mig til 9-12kw så den kan holde dig lidt lun i fald Baxien strejker.

Træls at høre med dit solvarme - har du et tab et sted eller er der bare for få m2 på taget?


nemocharley

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af nemocharley » 28 maj 2015 17:14

de 25k er uden inderdel forresten.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange
Fødselsdag

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af jhjorsal » 28 maj 2015 18:28

not your fail men 25 K er helt ved siden af i mit hobby projekt, så hellere finde en brugt på nettet. Solvarmeanlægget var et brugt anlæg jeg hentede i Silkeborg for 1400,- og selv monterede. 3. vejs ventilen til omskift mellem Baxi og solvarme var dyrer. Det var bare fordi jeg ville prøve om jeg kunne få solvarmen til at trække gulvvarmen på badeværelse, når Baxi begyndte at sodde. Mest for at undgå de der brune plamager der gror på fliserne i brusekabinen, lige så snart der ikke er varme på.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

nemocharley

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af nemocharley » 28 maj 2015 18:34

Mine 60 rør giver mig den glæde/komfort - er du sikker på det ikke var nemmere at sætte en xtra fanger på? Kan det lade sig gøre?

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange
Fødselsdag

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af jhjorsal » 28 maj 2015 18:46

Jo det er da også muligt lige pt. har jeg 7,32 M2 panel af den gammeldags slags med kobberrør, dog har jeg selv skiftet polypladerne, da de var helt gule. Men så ville jeg jo helst finde nogen der lignede, bare sådan for et syns skyld.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

nemocharley

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af nemocharley » 30 maj 2015 11:25

Sikke et lortevejr for denne maj måned - elpatronen har været i sving og spist cirka 300kwh. Jeg gætter på der er en del som har startet fyret op igen, eller holdt godt gang i brændeovnen.


Besvar