Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Duggede ruder

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

Duggede ruder

Indlæg af ccc28748 » 26 apr 2015 19:27

thumb_IMG_0289.jpg
thumb_IMG_0290.jpg
Desværre er det solvarmen som dugger .
Jeg har købt et mini anlæg fra VVFS Niels og monteret et enkelt 2m2 brugt panel på taget. Det virker egentligt ganske fint, masser af varmt vand til sommerhuset, opvask under løbende hane og længere bruse bade ift 30L tanken, som jeg ikke fatter at vi gad have så længe vi havde.

Så alt er egentlig ganske fint, men min fanger dugger. Jeg har haft den skilt ad og konstateret at den var meget fugtig under glasset, og i isoleringen. For at lufte den ud har jeg boret 3 huller i top og bund. Først med et 2mm bor (det hjalp ikke), så med et 5 mm bor, som indtil videre heller ikke har hjulpet.

Selvom det er en gammel fanger, så virker gummilisten under glasset frisk og jeg kan ikke umiddelbart se at der skulle opstå utætheder, hvor vand kan løbe ind, her. Jeg har alligevel lavet et dræn udløb, lavest på fangeren. Just in case.

Jeg søger nogle ideer til at få fangeren tørret ud. Se vedhæftede billeder

Takker for jeres indput, Carsten


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Duggede ruder

Indlæg af pelle » 26 apr 2015 20:48

Hej,, Jeg tror dugget har svært ved at fordampe når fangeren lægger så meget ned. Bor et par huller øvers og et par huller nederst. evt. topforsegl med silikone nederst på glasset, så der ikke kan trænge vand ind mellem aluskinnen og glasset..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

Duggede ruder

Indlæg af ccc28748 » 27 apr 2015 11:23

Så, skille ad en gang til, og lægge en stribe silikone. Hullerne øverst og nederst, har jeg jo boret. Måske vil et par sol dage uden glas (og regn) kunne tørre fangeren hurtig ud.
Den ligge meget ned da den kun skal bruges i sommerhus perioden. Egentlig sidder den på et par vippe beslag nederst, så vinklen evt kan hæves i yder sæsonen, men jeg har ikke fundet nogle gode løsninger til en flexibel rørføring.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Duggede ruder

Indlæg af BWJ » 27 apr 2015 22:02

ccc28748 skrev:Så, skille ad en gang til, og lægge en stribe silikone. Hullerne øverst og nederst, har jeg jo boret. Måske vil et par sol dage uden glas (og regn) kunne tørre fangeren hurtig ud.
Den ligge meget ned da den kun skal bruges i sommerhus perioden. Egentlig sidder den på et par vippe beslag nederst, så vinklen evt kan hæves i yder sæsonen, men jeg har ikke fundet nogle gode løsninger til en flexibel rørføring.
Har du kontraventil på fangerkredsen, hvis ikke risikeres det at den selvcirkulerer lidt efter solnedgang, og det vil igen føre til kondensering I fangeren.
Til flexibel rørføring kan med fordel bruges Inoflex (rustfrit flexibelt rør)
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

Duggede ruder

Indlæg af ccc28748 » 27 apr 2015 23:00

Hej BWJ

Der er monteret en kontraventil, så duggen er vel et bevis på at collectoren, samler varme og skaber en temp forskel i forhold til ude temp.
Super med tippet, om de rustfri flex slanger. De ser ud til nemt at kunne monteres. Det bliver min næste sommerhus opgave :-)

mvh Carsten


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Duggede ruder

Indlæg af pso » 27 apr 2015 23:08

Hej ser ud til at være min gamle fanger, hmm jeg havde ikke samme kondens problem , ingen anelse om hvad det skyldes.

ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

Duggede ruder

Indlæg af ccc28748 » 27 apr 2015 23:14

Jamen , det er din gamle fanger, Peter, og som jeg skriver, så virker den fint.
Jeg kommer til at tænke på at den jo har været opmagasineret et årstid efter jeg hentede den hjemme hos dig, og måske har den stået 'omvendt' og på den måde fået en masse vand indenbors. Nu prøver jeg at skille den ad igen , og måske lade den stå adskilt og tørre ud, samle den igen og lægge en stribe silikone


Besvar