Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af Troldmand. »

Michael Lind Hansen skrev:Hvorfor skriver du når luft til vand pumpen kommer? De er på markedet men koster bare noget der ligner et stokerfyr!
Hej
Ved godt at vi / jeg har mishandlet tråden ang. varmepumpe/solvarme, men ud af en afsporing, kan der måske også fremkomme noget fornuftigt.

Michael: nu tænker jeg ikke så meget på prisen for selve varmepumpen, (jo det gør jeg) en varmepumpe holder typisk 10 - 15 år inden den skal udskiftes.
I de 10 - 15 år er man jo afhængig af dens ydelse. Om man giver 10 eller 20 kilo for den betyder ikke så meget. Men noget der betyder noget er, hvormeget den giver tilbag pr. krone man putter i den, det betyder noget. Jeg vil kun gå efter en pumpe der giver ca. en femmer tilbage for hver krone den sluger.( Høj COP faktor) At købe en pumpe med en COP på 2 giver ingen mening. Så derfor venter jeg

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af Michael Lind Hansen »

Ok så forstår jeg dig bedre.
Du har jo egentligt ret i at de fleste luft til vand pumper max giver COP 3. Så vidt jeg lige husker. Ret mig hvis jeg er galt på den! :oops:
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af Troldmand. »

Michael Lind Hansen skrev:Ok så forstår jeg dig bedre.
Du har jo egentligt ret i at de fleste luft til vand pumper max giver COP 3. Så vidt jeg lige husker. Ret mig hvis jeg er galt på den! :oops:
Det skal nok være rigtigt.

Den eneste varmepumpefabrikants' produkter jeg holder rigtigt øje med er Panasonic. PT. er det dem der har føretrøjen på.
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af Michael Lind Hansen »

NRGI reklamere med luft til vand pumper fra Vølund.
Men også Danfoss og Bosch plus nogle andre jeg ikke lige husker navnene på producere luft til vand.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af Troldmand. »

Michael Lind Hansen skrev:NRGI reklamere med luft til vand pumper fra Vølund.
Men også Danfoss og Bosch plus nogle andre jeg ikke lige husker navnene på producere luft til vand.
Hej Michel
Ja det er jeg klar over. To ting jeg kigger efter ved varmepumper er - om det er en frekvensstyret kompressor... indtil nu de bedste(tager måske fejl, udviklingen går jo stærkt) Og så COP faktor. Som sagt Panasonic lige nu min favorit.
Den frekvensstyret kompressor kører jo hastighed efter behov.
Start og stop kompressoren (som køleskab)kører fuld skrald, og så stopper den når max temp. er nået. En luft til luft varmepumpe med start stop kompressorer giver kold luft når kompressoren står stille, hvorimod den med Frekvens - kompressor altid giver konstant varm luft.

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af Rene`larsen »

Hej troldmand

så ser det snart ud til at du skal handle med vvs-eksperten hvis jeg ikke har læst forkert cop=4.20

MVH RL
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer
levi

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af levi »

Hvis vi nu holder os til tråden, så kan jeg nemmere svare på det forespurgte.

Hvis man vil koble en kompressor (Luft/Vand) sammen med et solvarmeanlæg kræver det følgende ting - uanset hvilket mærke man vælger.

1 - Min. en konstant buffereffekt på 50 Liter (Så kompressoren ikke laver overtryk).

2 - En konstant FREMLØBSTEMP - IKKE RETURTEMP - Men fremløbstemp, som ikke overstiger 17 grader (På det anlæg jeg tester pt. - kan variere en anelse).

DVS. Laver solvarmen f.eks 60 grader, og man ønsker at sende disse grader ud i sit system, så skal man "blande koldt vand i" - indtil fremløbstemp. er ca. 17 grader - hvis man opvarmer en stor buffer vha. solvarme, kan man reducere temp. - og derved få en "stor mængde" lunt vand som vi skal bruge - vi får ikke en lille mængde meget varmt vand, men det er også ligemeget - vi skal bruge lunt vand til vores kompressor.

Teknikken er modsat al sund fornuft vi kender fra nuværende anlæg (Men er ens i forhold til jordvarmeprincippet) - her skal vi hente så meget energi som muligt - hvis man vil kombinere anlæggene (I dette tilfælde en kompressor, og et solvarmeanlæg) - så skal man overholde MAX. fremløbstemp. til kompressoren, og det er den svære del - vi har dog en løsning, og den vil også blive testet - men ting tager jo lidt tid :0)

I dag er det ligemeget hvilket mærke man køber af varmepumper, hvis man skiller dem ad vil man finde ud af at der sidder Danfoss kompressorer i 99.9 procent af dem alle - og teknikken er også den samme - og alt sammen lavet i Kina land.

Vølund er et import firma, dvs. de ikke selv laver de produkter de sælger, men skaffer dem i det store udland ligesom alle os andre.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af MichaelK »

Perfekt, Søren O., så fik vi sat tingene på plads :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
levi

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af levi »

Ideen er at et par vacuumsolfangere kan lave varme til kompressoren om vinteren hvor udetemp. bliver for lav til at kompressoren er effektiv nok (Derfor de ca. 17 grader).

Hvis de kommer til at lave for meget (Det er det vi skal undgå, så vi holder en ens temp. så skal der styring til - og det er den løsning vi arbejder på - og også spørgsmålet OM et par vacuumfangere kan hente 17 grader konstant i vinterhalvåret).

Om sommeren er kompressoren det mest effektive som fåes, så der kan ikke ændres noget.
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af Michael Lind Hansen »

Ja så blev det skåret ud i pap.
Hvor lange er udsigterne for at et komplet anlæg kan komme i handlen?

Besvar