Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme til børneool

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Solvarme til børneool

Indlæg af hensan » 27 mar 2015 21:48

anderswitt skrev:bare smid sådan tohttp://www.billigvvs.dk/Roer-Fittings-Staalroe ... cgodcHMAKA på f/r med en kuglehane mellem veksleren så den ikke kører hele året så er den der også der til næste år
Hvis du lige ser bort fra det faktum at ventiler, varmeveksler mm bliver 3 gange så dyrt som en solvarme løsning indebærer den løsning stadig at jeg skal lave hul i min ellers pæne murstensvæg mellem fyrrummet og baghaven samt at jeg skal føre rørledninger fra haven til fyret. Jeg overvejede seriøst at installere varme i indkørslen for et par år siden da den blev lagt men jeg har endnu aldrig overvejet at installere varme fast i baghaven.


anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Solvarme til børneool

Indlæg af anderswitt » 27 mar 2015 21:54

hvordan vil du lave varme i indkørslen for har også overvejet at lave varme i indkørslen men ved ikke om jeg skal bruge pem rør eller 20mm gulvvarmeslange hvad var din tanke med rør type

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Solvarme til børneool

Indlæg af hensan » 27 mar 2015 22:04

anderswitt skrev:hvordan vil du lave varme i indkørslen for har også overvejet at lave varme i indkørslen men ved ikke om jeg skal bruge pem rør eller 20mm gulvvarmeslange hvad var din tanke med rør type
Jeg overvejede at gøre det men droppede det igen. Jeg nåede ikke til detailplanlægningen men grundlæggende ville jeg lægge rør lige under fliserne, fylde noget solfanger eller tilsvarende frostsikkert væske på. Sætte en varmeveksler & ekstra pumpe på.
Der var varmeveksler og behovet for ekstra pumpe samt frostvæske der gjorde at det ikke blev udført. På det stadie gik det fra gimik stadiet til et stadie hvor det skulle udføres rigtigt og derfor nok kom til at koste økonomisk mere end jeg ville give bare for at få en håneret overfor naboerne.
Jeg valgte den nemme løsning i stedet for og købte en kasse rødvin til min pensionist nabo og efterfølgende har han kørt sin snefejer forbi min indkørsel.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Solvarme til børnepool

Indlæg af hensan » 01 maj 2015 14:33

En lille opdatering til denne tråd.

Jeg var i påsken forbi John som venligt havde tilbudt noget af hans solvarmeslange fra et tidligere set-up.

Nu ligger der 4 x 40 meter slange på taget af garagen og venter på at det bliver sommer og tid til at sætte børne poolen op.
Solvarme.jpg
Iden er så at en jeg vil lave en manifold med et par by pass ventiler fra brokkassen hvor jeg kan stille hvor meget af poolens vand der skal cirkuleres gennem solfanger kasseten. Som pumpe havde jeg tænkt mig en ganske almindelig cirkulationspumpe som erstatning for poolens medfølgende pumpe.
Forudsat at slangen ikke har taget for meget skade af at blive taget ned/genopsat og dermed blevet utæt i bøjningerne burde det ikke kunne gå helt galt som jeg ser det.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Solvarme til børneool

Indlæg af hensan » 30 jun 2015 18:48

Vejret er nu blevet således at børne poolen er kommet op og min bekymring om slangerne har taget skade er gjort til skamme idet det er tæt.
Jeg har dog et problem som jeg søger input på.
Jeg havde tænkt på at bruge en almindelig helt ny Smedegaard (A) cirkulations pumpe men må konstatere at dette ikke virker. Jeg har været inde og slå dip switch fra spare funktion men må konstatere at pumpen ikke kan pumpe vandet rundt i systemet. Jeg har af gode grunde kun ca 10 cm vandtryk på suge siden samt jeg får luft i sugerøret en gang i mellem og dette er ikke nok til at jeg kan få pumpen til at pumpe op på mit garagetag og skabe cirkulation i solvarmen. Hvis jeg sætter pumpen i kaskade således at afgangen på den billige filterpumpe der fulgte med poolen er forbundet med sugesiden på cirkulations pumpen kan jeg lige få tryk på sugesiden og lidtflov men kun meget lidt.
Spørgsmål:
Er der nogle forslag til en pumpe man for billig penge kan anskaffe sig som kan løfte vand ca 3 meter og derefter har kapacitet til at trykke gennem ca 160 meter solvarme slange ? Jeg havde tænkt på en billig dyk pumpe fx noget som dette http://www.harald-nyborg.dk/p8411/grund ... lyder-250w men jeg ville gerne have noget pumpe med eksterne studser og en pumpe der ikke brokkede sig hvis der kom lidt luft i sugeslangen men bare kunne suge vandet op.
Foruden at skulle være forholds bilig skylle en pumpe ikke have for stor kapacitet - den skal ikke køre mange1000 liter vand igennem i timen.


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarme til børneool

Indlæg af J-B » 30 jun 2015 19:49

Din Smedegaard burde kunne klare det, ellers en god gammel Grundfos UPS.
For at undgå luft i systemet, så ville jeg sætte en gammel åbent ekspansionsbeholder op, pumpen suger fra bunden, retur ind i øverste studs på siden, en autoudlufter i toppen og det hele skal være under vandstand i toppen.
Du skal nok også have en beholder over øverste punkt på fangerne til at sørge for tryk på anlægget.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Solvarme til børneool

Indlæg af hensan » 30 jun 2015 20:26

J-B skrev:Din Smedegaard burde kunne klare det, ellers en god gammel Grundfos UPS.
For at undgå luft i systemet, så ville jeg sætte en gammel åbent ekspansionsbeholder op, pumpen suger fra bunden, retur ind i øverste studs på siden, en autoudlufter i toppen og det hele skal være under vandstand i toppen.
Du skal nok også have en beholder over øverste punkt på fangerne til at sørge for tryk på anlægget.
Jeg har desværre ikke mulighed for at sætte en ekspansions beholder op til at undgå luft eller sørge for tryk på suge ledningen. Poolen står i terrasse niveau hvorimod sol fangerene er lagt på et garagetag ca 2,5-3 meter højere oppe. Jeg kunne godt montere en ekspansion beholder på taget men idet den åbne pool er 3 meter lavere vil jeg ikke gøre andet end at tømme beholderen ned i den åbne pool.
Fangerene kan ikke fysisk lægge i samme eller lavere højde som poolen og derfor er det at problemet kommer med at jeg skal bruge en (billig) pumpe der kan levere løftehøjde/tryk.


Besvar