Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Akku tanke under gulv - løsning søges

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af Flammen » 15 mar 2015 21:56

ironi on: det gør det sikkert også nemmere at få en homogen masse, når vægtfylden på materialerne er så forskellige.


Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af Knuddi » 15 mar 2015 22:01

Ja det kan du ha ret i. Grantræ ved man hvad er. Lol

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af no100 » 15 mar 2015 22:10

Hej LGB
Jeg har fulgt dit forsøg fra du skrev første gang for Ca. 4 år siden. Jeg har et jordvarmelager som har kørt i 4 år, det er dog et lidt andet princip da jeg bruger VP. og energifanger, et varmelager i jord er lige glad hvor varmen kommer fra, mit anlæg stod fult udbygget i foråret 2014 som jeg havde tænkt det, så det er lige tidligt nok at lave endelig bedømmelse men da det har kørt i 3 år med VP. og 1 år solo har jeg en del resultater.
Jeg har sammenlignet solfanger med energifanger og der taber solfangeren på KWH./lageret varme, på temperatur i jorden er det lidt svære at afgøre da jeg bruger mere varme og rørføringen er anderledes.
Jeg har det sidste års tid gået og overvejet hvad jeg skal gøre for at forbedre anlægget, en af mulighederne er et mellemlager af varme = energi, det er kun en mulighed for dig jeg har et stort overskud af varme i drivhuset.
Hvis jeg var dig ville jeg først få jordlageret til at virke og så se om der er noget at bruge sådan et mellem lager til, laver du saltlager har du ikke noget at bruge jordlageret til.

no100.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af LGB » 16 mar 2015 03:42

Knuddi skrev:Blot fordi alu er billigere som kobber.
Nå ja da. Jeg kunne også bruge guld i stedet for, det leder varmen endnu bedre end kobber, men så kommer jeg nok til at stige noget i ejendomsskat :)

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 810
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 319 gange
Modtaget likes: 42 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af Bri_Jac » 16 mar 2015 20:36

LGB skrev:
Nå ja da. Jeg kunne også bruge guld i stedet for, det leder varmen endnu bedre end kobber, men så kommer jeg nok til at stige noget i ejendomsskat :)
Hvis du alligevel vil bruge penge, så gør det rigtigt og vælg sølv, da det har en bedre varmeledningsevne end guld
http://da.wikipedia.org/wiki/Specifik_varmeledningsevne


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af LGB » 17 mar 2015 18:00

Bri_Jac skrev:
Hvis du alligevel vil bruge penge, så gør det rigtigt og vælg sølv, da det har en bedre varmeledningsevne end guld
http://da.wikipedia.org/wiki/Specifik_varmeledningsevne
Jeg er ved at gøre klar til at starte crowdfunding på kickstarter og rockethub. Det bliver hverken til guld, sølv eller diamant (!), ej heller nano-tubes eller graphene - men bare kobber (og rustfri rør, i beton).

Jeg vil poste her før jeg launcher mind crowdfunding - kunne være fint med noget support, om ikke andet så for at dele det og sætte skub i projektet!

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af LGB » 19 mar 2015 04:30

no100 skrev:Hej LGB
Jeg har fulgt dit forsøg fra du skrev første gang for Ca. 4 år siden. Jeg har et jordvarmelager som har kørt i 4 år, det er dog et lidt andet princip da jeg bruger VP. og energifanger, et varmelager i jord er lige glad hvor varmen kommer fra, mit anlæg stod fult udbygget i foråret 2014 som jeg havde tænkt det, så det er lige tidligt nok at lave endelig bedømmelse men da det har kørt i 3 år med VP. og 1 år solo har jeg en del resultater.
Jeg har sammenlignet solfanger med energifanger og der taber solfangeren på KWH./lageret varme, på temperatur i jorden er det lidt svære at afgøre da jeg bruger mere varme og rørføringen er anderledes.
Jeg har det sidste års tid gået og overvejet hvad jeg skal gøre for at forbedre anlægget, en af mulighederne er et mellemlager af varme = energi, det er kun en mulighed for dig jeg har et stort overskud af varme i drivhuset.
Hvis jeg var dig ville jeg først få jordlageret til at virke og så se om der er noget at bruge sådan et mellem lager til, laver du saltlager har du ikke noget at bruge jordlageret til.

no100.
Hej no100,

Jeg så ikke din post før nu.

I det her hus er der tvungen tilslutning til en lokal varmecentral - hvis ikke for det havde jeg nok haft en varmepumpe til at være backup. Eller masseovn, hvis det var ude på bøh-landet, og så havde jeg helt klart også haft en vindmølle. Og rodzone anlæg.

Men nu er det altså et rækkehus, og der må ikke installeres hverken el-varme, varmepumpe, pejs, fyr, brænde- eller masseovn, piller, mm.

En varmepumpe er jo også bare en gearkasse til el-varme. Mit system bruger ikke mere el end det som der driver pumperne. For det første så er det ret beskedent hvad de bruger, og for det andet så er det beskedne energiforbrug fra pumper og styring energi som kommer tilbage som varme. Og solcellerne laver langt mere strøm end pumperne bruger.

Hvis man alligevel har en varme-pumpe installation, så giver det rigtig god mening at augmentere systemet med solvarme. Man kan lade jorden op om sommeren og et stykke ind i efteråret, men hvis det er tæt på overfladen, og ved siden af huset, så mister man en del varme.

Det bliver muligvis jordlageret der kommer op og køre først, men jeg ved at jeg får brug for det andet lager også. Både til at suge mere varme om sommerent til jordlageret, men også til at kunne gemme varme om vinteren til "fundament-varmen", som fundamentet ikke kan nå at optage.

Desværre er mine flow-målere ikke online endnu, så omend jeg kan se at 1) pumpen kører og 2) hvad temperaturforskellen er, så kan jeg ikke måle hvor meget energi der faktisk bliver overført. Men jeg kan se at det er en hel del. Der er i sin tid placeret temperaturfølere forskellige steder i jorden under huset, og jeg kan se at det allerede er steget et par grader fra det jeg har pumpet i fundamentet den seneste måneds tid.


Besvar