Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Akku tanke under gulv - løsning søges

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af newpas » 12 mar 2015 18:40

Min hukommelse svigter mig men jeg mener at kunne huske at der har været omtalt et forsøg på nettet med et stof som kan optage og lagre meget store mængder varme. Måske andre har været mere observante end mig?


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af LGB » 13 mar 2015 08:28

newpas skrev:Min hukommelse svigter mig men jeg mener at kunne huske at der har været omtalt et forsøg på nettet med et stof som kan optage og lagre meget store mængder varme. Måske andre har været mere observante end mig?
Det er der flere materialer der kan, selv vand kan gøre dette trick. Sådanne materialer kaldes Phase Change Material, eller PCM. BASF laver noget der hedder Micronal, som f.eks. kan indsættes i beton.

Hver slags PCM er utrolig effektiv, men kun omkring en bestemt temperatur. Det er energien der bruges til at smelte materialet, som igen frigives når det størkner. Et godt eksempel er VAND, det er en slags PCM med en reference temperatur på 0 C. Denne temperatur kan sænkes ved at f.eks. tilsætte salt i vandet, men ikke øges (desværre).

Ulemper ved PCM:

- Da det i processen for at blive varmet op og optage energi bliver flydende, kræver det en eller anden form for beholder. Så er vi tilbage til det med vand - det kan lække hvis der er en utæthed i denne beholder

- Det virker kun ved en bestemt temperatur for det pågældende PCM

- PCM er ofte ikke særligt varmeledende i sig selv, og da det ofte er indkapslet, er selve indkapslingens materiale endnu en isolator

- Visse typer PCM er miljøskadelige, om ikke andet så i store mængder. Utætheder der medfører at det kommer i grundvandet gør at det er begrænset hvor man kan bruge det

- PCM er ikke specielt billigt, alt efter hvilket materiale (vand er ikke særligt dyrt men virker ikke over 0 C). Derfor er PCM mest anvendt i applikationer som enten er meget vigtige (f.eks. temperatur-kontrol af afsides liggende mobiltelefon mast stationer), eller hvor materialet gennemgår en komplet cyklus mindst en gang dagligt.


Fordele ved PCM:

- Det meste PCM kan smelte og størkne i uendelighed, uden at tabe sin effekt

- Mængden af energi der oplagres/frigives i en cycle kan være enorm, materialets vægt og volume taget i betragtning

- I koncentreret solvarme, hvor spejle sender sollys til en central beholder der varmes rigtig meget op, kan man bruge f.eks. "molten salt" (som er et PCM) til at lagre varmen fra om dagen, hen over natten, så el-produktionen fra solvarme kan spredes ud over et større tidsrum af dagen.




Jeg skal ha en løsning til et hurtigt lager, som helst er vedligeholdelsesfrit (derfor helst ikke et flydende medie). Beton med varmesnegl i, hvor der er PCM kapsler støbt ind i betonen (søg f.eks. på nettet efter "PCM beton"), kan også være en mulighed men jeg ved ikke om prisen på PCM kapslerne er det værd, og om varmen ledes hurtigt nok ind i PCM'en.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af LGB » 13 mar 2015 19:11

Min største bekymring er sådan set nu at hvis jeg støber kobberrør ind i beton, og efterfølgende varierer temperaturen næsten dagligt, nogle gange mellem 15 og 100 grader - vil betonen så sprække? Vil kobberrørene som er støbt ind i betonen knække eller rives over pga spændinger i forholdet mellem beton og kobber?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af MichaelK » 13 mar 2015 19:19

Jeg mener at have hørt, at ældre gulvvarmesystemer, hvor rørene var i kobber, kunne blive
utætte fordi der blev slidt hul i dem, ved den gentagne udvidelse og sammentrækning med
temperaturændringerne i kobberrøret.

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men hvis det er rigtigt, så kunne dine bekymringer desangående
være ganske korrekte? -Hvorfor jeg nok ville bruge pexrør (hvis de kan holde til varmen?).



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af Knuddi » 13 mar 2015 22:34

Absolut pex rør da. Andet ville være tåbeligt.


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af J-B » 13 mar 2015 23:03

MichaelK skrev:Jeg mener at have hørt, at ældre gulvvarmesystemer, hvor rørene var i kobber, kunne blive
utætte fordi der blev slidt hul i dem, ved den gentagne udvidelse og sammentrækning med
temperaturændringerne i kobberrøret.

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men hvis det er rigtigt, så kunne dine bekymringer desangående
være ganske korrekte? -Hvorfor jeg nok ville bruge pexrør (hvis de kan holde til varmen?).



Mvh.
Jeg har så hørt at pexrør bundet fast med ståltrådsbindere kan få samme problem, derfor skal man binde dem med plastikstrips, mon rionettet som rørene er bundet fast på, lader være med at gnave :shock:
Når jern eller kobberrør tærer op i en gulv eller lignende, så plejer det at være mørtel (kalk) der ligger mod røret, der er skyld i det.

Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af Knuddi » 13 mar 2015 23:05

Nemlig strips.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af Flammen » 14 mar 2015 06:22

J-B skrev:....Når jern eller kobberrør tærer op i en gulv eller lignende, så plejer det at være mørtel (kalk) der ligger mod røret, der er skyld i det.
eller leca

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af Ernst Drastrup » 14 mar 2015 11:08

Måske kan du med stor fordel anvende 2 meter 15 mm.(TRUFINRØR.) i hver tank, i stedet for 100 meter pex rør.
Trufinrør er kobberrør hvor der er valset mange fordelerplader på rundt om røret..
Jeg mener de fås i længder af 5 meter, og er nemme at bøje.
Hvis du deler sådan en længde i 3 lige store længder og putter dem ned i tankene, så vil de kunne fungere som vekslere.
Så sparer du både pladeveksler og pumpe.
Med solvarm hilsen
Ernst
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Akku tanke under gulv - løsning søges

Indlæg af LGB » 15 mar 2015 10:03

Tusind tak for input - det er meget vigtigt jeg får den bedste løsning her. Hvis jeg støber det hele ind i beton, så er der kun et forsøg - det bliver IKKE brækket op og lavet om igen!

Pexrør: De kan vist kun tåle 65-70 grader kontinuerligt, så i forhold til kobber så nedsætter det max temperaturen med omkring 30 grader (15-70 i stedet for 15-100). Ved at skifte fra vand til beton, havde jeg håbet på i det mindste at kunne øge temperaturen for at kompensere for den lavere varmefylde.

Prisen på pex i forhold til kobber - same same? Kobber er jo dyrt men pex er heller ikke gratis.

Trufinrør - jeg har assistance af en ekspert i metal, især kobber/messing, hvis noget kan laves, så kan han lave det. Måske han kan designe og bygge en speciel veksler som er optimalt til formålet.

Uanset valg af materiale, så er det afgørende at det holder "for evigt". Hvis kobberrør kan rives i stykker over tid, så vil vandet med tiden finde vej ud af betonen, det er jeg sikker på, og så er jeg lige vidt. Er der andre løsninger end kobber og pex, gerne noget der kan tage 100 C og kan klare mosten når betonen ændrer sig i varmen stort set dagligt?

Mht korrosion: Hvis et kobberrør er indstøbt i beton, så kommer der jo ikke ilt til - vil det stadig korrodere over tid?


Besvar