Skærme solvarmere af / dække til / maxtemperatur

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
nemocharley

Skærme solvarmere af / dække til / maxtemperatur

Indlæg af nemocharley »

jeg har min på 1.8 - 2 - men det afhænger nok også lidt af anlægget.

de 6 fangere du har - hvor stort et effektivt fanger-areal er det? Et sted mellem 80 og 100liter pr m2 effektivt fanger areal er passende.

Så hvis du nu har 12m2 og en 300l vvb så ville jeg tilføje en 800l tank (enten med bundspiral eller ekstern veksler). Det er altså lettere at styre og mere effektivt end bare at smide overskuddet i gulvet.

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
9
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Skærme solvarmere af / dække til / maxtemperatur

Indlæg af Nybegynderen »

Ja - det kan godt være. Har skrevet til VVS'er om at kigge på det snarest. Men bare systemet kan komme af med varmen er jeg foreløbigt beroliget.
Mit max. tryk er vidst 2,5 (rødt område der i hvert fald), kørte fint i sommers med 1,5 tryk.
Nu kører pumpen på trin 3 (15 W) i nogle timer, så må vi se i morgen når solen kommer frem igen.

Er måske idiot, men nu siger du effektivt fanger-areal - ----- er det så hvor stort område på taget solfangerne fylder eller?
Nemlig den tidligere ejer som har fået det monteret. Der havde de akkumeleringstank og træ-fyr, men da vi skulle have pillefyr sat op i stedet, mente montøren ikke en akk.tank var nødvendig, da pillefyret jo ikke skulle varme så meget vand op. Det kan have været en fejl af dem...
nemocharley

Skærme solvarmere af / dække til / maxtemperatur

Indlæg af nemocharley »

det er klart en fejl af montør at fjerne bufferlageret - solvarmen skal jo bruge det. Dit pillefyr er fuldt modulerende og skal jo bare køre gennem toppen av solvarme vvben, den skal slet ikke i kontakt med buffertanken. Den slags kan dygtige fagfolk eller kyndige amatører styre/installere sig frem til.

Du skal sikre dig en god vvsér som forstår solvarme - jeg ved ikke hvor du bor henne, men du kunne evt. kontakte Henrik Schack - han har et godt netværk, det kan være han kan anbefale en (han sælger i øvrigt den type solvarme setup jeg taler om).

Og du er ikke idiot bare fordi du spørger dig frem - det ville da være idiotisk ikke at gøre det.

Hvis der er nogen idiot her så er det eddemame dem som fjernede din akkutank - det er så min mening.

effektivt fangerareal omhandler den reelle størrelse på glaspladerne uden stålrammer - det henviser til det varmeabsorberende/energiproducerende areal.

Besøg Varmtvandfrasolen.dk hjemmeside - de har masser af god viden, som der deles ud af.
nemocharley

Skærme solvarmere af / dække til / maxtemperatur

Indlæg af nemocharley »

dine 6 solvarmepaneler hvor brede og høje/lange er de stykvis?

Til danske kombianlæg altså bare med solvarmevvb og bund og top-spiraler har en veksler hvorigennem de smider overskudsvarmen ud i centralvarmesystemet når vvbén er varm nok.

men hvis du har 12m2 (bare et gæt) til 275liter så er der godt nok nogle radiatorer eller gulve som vil blive meget varme, når du mindst har brug for det.
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Skærme solvarmere af / dække til / maxtemperatur

Indlæg af JFinderup »

Med de temperaturer virker det som om der mangler flow/der er luft i anlægget.
Virker din udlufter på taget?
Jeg har tryk på 2-2,5. Lodret afstand mellem pumpe og tagryg er ca. 6 m.
Hvordan skifter du væsken? Kan du ikke bruge en spand med vand hængt op over pumpen og så montere slangerne til til- og afløb, og så tænde for pumpen. Det skulle meget gerne vise dig et flow. Hvis ikke er der sikkert luft i anlægget.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
9
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Skærme solvarmere af / dække til / maxtemperatur

Indlæg af Nybegynderen »

Panelerne er måske lige over 1 m i højden og ca 70 cm i bredden vil jeg skyde på. Kan ikke lige nå op til dem :)

Udlufteren på taget aner jeg ikke lige om virker - skal det luftes ud deroppe? Vil starte med at lægge en halvsur besked til dem som har sat VVB op om at få styr på sagerne.

Væsken er blevet skiftet af dem som satte VVB op, jeg er uhandy så overlader det til dem som angiveligt er professionelle. Det har så vidst været en fejl både med at fjerne akk. tanken og skifte VVB og dermed skulle pille ved solvarmen for en stund.

I dag ramte min solvarme angiveligt 130 grader på taget kl. 10.30! Men stadig med 22/23 i bunden af VVB..
Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
9
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Skærme solvarmere af / dække til / maxtemperatur

Indlæg af Nybegynderen »

Hvordan kan man blænde nogle af solfangerne af? Det kunne jo være en måde at løse problemer med manglende akk.tank til sommer, hvis jeg ikke får sat en op.
nemocharley

Skærme solvarmere af / dække til / maxtemperatur

Indlæg af nemocharley »

et eller andet skal du gøre - de kan ikke holde til de temperaturer. Smidt et lagen over om nødvendigt.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Skærme solvarmere af / dække til / maxtemperatur

Indlæg af John Skov Jensen »

Læg en pressening over
Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
9
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Skærme solvarmere af / dække til / maxtemperatur

Indlæg af Nybegynderen »

Kan man gøre det ved fx bare nogle af panelerne?

Besvar