Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt solfangeranlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Nyt solfangeranlæg

Indlæg af John Skov Jensen » 31 jan 2015 19:53

Jeg skal til at renovere min garage bla. med nyt tag. I dag er den ene tagflade et gammelt "ribberørs" anlæg fra Aidt miljø. Dette anlæg er indbygget så dækglasset udgør tagfladen. Det er et gammelt ineffektivt anlæg jeg ikke vil ofre noget på. Når det er fjernet og det nye tag er på plads har jeg en 10 m lang tagflade i 45 graders hældning, orienteret stik syd.
Herpå påtænker jeg at lægge en række solfangere som perler på en snor. Jeg har kikket på vvfs.dk og q-pro.dk (som befinder sig ganske nær hvor jeg bor)
Jeg ved ikke rigtigt om valget skal stå på vakuum rør eller de mere almindelige plane kobber fangere. Generelt ser det også ud til at q-pro ligger højere i pris end vvfs.
Jeg har allerede styring, veksler osv, det er bare paneler/rør og rørføring til og fra veksleren jeg kikker på.
Jeg har et par gange haft vandet kogt af mine nuværende fangere så tømmeanlæg er også med i overvejelserne.
Uanset kan anlægget ikke overdimensioneres da jeg har mit sand akkumuleringslager på 160 kbm, og det kan aftage uendelig meget varme når der er behov for det.

Så gode råd modtages


nemocharley

Nyt solfangeranlæg

Indlæg af nemocharley » 31 jan 2015 21:28

Hvor høj er tagfladen og hvor mange penge vil du smide efter fangerne?

Vi du have bedste ydelse i forår/efterår (rør) eller højsommer (plane)?

Umiddelbart tænker jeg Batecs lange fangere på 3m2 effektivt areal sat side om side - der kan virkelig komme et stort solfangerareal på taget med dem. Men jeg kan se at Niels ikke sælger dem længere.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Nyt solfangeranlæg

Indlæg af John Skov Jensen » 01 feb 2015 06:17

Umiddelbart vil jeg mene jeg ikke går efter max ydelsen midt på sommeren, men hellere en længere periode hvor det kan lave det varme vand to voksne og børn skal bruge. Derudover er anlægget sådan bygget sammen at hvis der er varme til rådighed i solfanger anlægget så bruges denne varme som supplement til gulvvarmen i huset.
Taget er ca. 4 m højt, så jeg tænkte at en "stribe" af fanger moduler ved siden af hinanden i tagets længde. Hvor mange vakuum fangere kan man egentlig montere i en serie? 120 rør? Det vil nemlig være det absolut maksimale antal jeg kan have siddende ved siden af hinanden. 90 eller 105 vil nok se lidt pænere ud, da det efterlader lidt tagflade synligt på begge sider af fangerne.
Jeg skal vist også lige have en snak med Allan ved Hedestoker.dk, han har også en masse solfangerudstyr

nemocharley

Nyt solfangeranlæg

Indlæg af nemocharley » 01 feb 2015 08:06

du kan have 5x30 i serie hvis det er H-rør - det mener jeg at huske. En H-30 er 249cm i bredden med fittings. Højden er 203 cm.

dannidines

Nyt solfangeranlæg

Indlæg af dannidines » 01 feb 2015 09:29

Hvad er H-rør nemo? Jeg kender alm. vacuum og U-rør..

Hvis det er alm. vacuumrør, så er der egentlig ikke nogen "begrænsning," men jeg ville ikke smide mere end 90-120 rør op (uanset hvad næsten)


nemocharley

Nyt solfangeranlæg

Indlæg af nemocharley » 01 feb 2015 09:55

H-rør er almindelige vacuum rør -

dannidines

Nyt solfangeranlæg

Indlæg af dannidines » 01 feb 2015 11:17

nemocharley skrev:H-rør er almindelige vacuum rør -
Tænkte jeg nok, syntes bare ikke at kunne huske den betegnelse:)

Til trådstarter:

Jeg har så H-rør og 90 af slagsen, 4. generation og de skyder RIGELIGT varme ud i centralvarmeanlægget sommeren over, så jeg kunne godt bruge en 500-800L buffer udover min 500L VVB.. Så har du en ide om effekten af rørene. Mit anlæg ligger SSV i ca 35graders vinkel.

En detalje ved vacuum rør er størrelsen af toppen på heatpipen, de "billigste" modeller har en lille top og de lidt dyrere/effektive har en større top.. Men både Allan (hedestoker) og H.S. (q-pro) kan fortælle mere om det. Grunden til jeg nævner det er ifm. prisen ofte indikerer rørtypen (min oplevelse)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Nyt solfangeranlæg

Indlæg af John Skov Jensen » 06 mar 2015 17:16

Så er anlægget indkøbt.
Det blev et anlæg med 120 vacuum rør.
Det placeres 10 grader fra stik syd, med en hældning på 45 grader. Så godt som skyggefrit.

Opdatering følger når montagen står på en gang i foråret.

nemocharley

Nyt solfangeranlæg

Indlæg af nemocharley » 06 mar 2015 17:23

Det bliver spændende :great:

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Nyt solfangeranlæg

Indlæg af JFinderup » 06 mar 2015 18:01

Hvilken model af rør og styring blev det til?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar