Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvem har den største?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Hvem har den største?

Indlæg af fryseren » 29 mar 2015 20:02

jeg har været inde på sokkel varme omkring mit 70'er hus.

Gik helt kold da lommeregneren fortalte mig hvor meget jord der først skulle graves væk, fyldes tilbage og det sidste køres væk.......

Der er 60 meter rundt
Grave arbejde til 70cm dybde i en bredde på ca 50cm så der var plads til at arbejde med isolering og fræse en rille til pex rør.
Dvs - 21m3 jord der "lige skulle".....

Herefter ca 10m3 som "lige skulle" køres væk.

Tænkte at smide et par pex rør på ydersiden af isoleringen for at "trække kulde op af jorden" om sommeren til at køle indsugnings luften til genvexen (i bypass mode)


Alene 200mm sokkel Isolering vil give enorm komfort , en god besparelse, samt at for hver Kwh der så blev spolet i soklen skulle huset jo varme det mindre op.


Men som sagt, gik jeg kold ved tanken om de 21m3 jord...... :D :D


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 30 mar 2015 06:53

fryseren skrev:jeg har været inde på sokkel varme omkring mit 70'er hus.

Gik helt kold da lommeregneren fortalte mig hvor meget jord der først skulle graves væk, fyldes tilbage og det sidste køres væk.......

Der er 60 meter rundt
Grave arbejde til 70cm dybde i en bredde på ca 50cm så der var plads til at arbejde med isolering og fræse en rille til pex rør.
Dvs - 21m3 jord der "lige skulle".....

Herefter ca 10m3 som "lige skulle" køres væk.

Tænkte at smide et par pex rør på ydersiden af isoleringen for at "trække kulde op af jorden" om sommeren til at køle indsugnings luften til genvexen (i bypass mode)


Alene 200mm sokkel Isolering vil give enorm komfort , en god besparelse, samt at for hver Kwh der så blev spolet i soklen skulle huset jo varme det mindre op.


Men som sagt, gik jeg kold ved tanken om de 21m3 jord...... :D :D
Jeg regnede ikke på hvor mange m3 det var, jeg gik bare i gang med at grave. Men året før havde jeg også lige gravet et hul ud på ca 12 m3, bare til en udbygning på knap 6 x 3 meter. Det er der nede jeg har mine varmetanke, dem jeg (bl.a.) mangler at få aktiveret. Ja, jeg gravede det hele i hånden, og kørte det væk på en trailer (!). Det tog vist en uge, og føltes godt. Der var en ret stor sten dernede, ca 150 kg. Kan dårligt huske nu hvordan vi fik den op. Har billeder og video af det et sted, hele processen, tilbage fra 2009.

Det omkring soklen - det meste af jorden kom tilbage igen, dvs den eneste jord der er i overskud er fra de 200mm trykfast styrolit ("flamingo"), som gik hele vejen rundt. OK, det er så bare to sider af huset - foran er nybygget og på den anden side er ind mod naboen (rækkehus).

Hvad fik jeg så ud af det?

"Gratis gulvvarme", sådan næsten da. De her huse - uden isolering mellem betongulv og sokkel - har gulve så kolde at man ikke kan stå tæt ved væggen på bare tæer om vinteren. Selv uden varmen er aktiveret, men med isolering, var der meget mere komfort - slet ikke så koldt. Og sneen ligger tæt op ad huset, mens sneen ved alle de andre huse til at starte med smelter ud til ca 5 meter fra fundamentet. Først når der er faldet en del sne, køler det nok af til at det kan blive liggende.

Det er ikke kun kr sparet i varme, men lige så meget et dejligt lunt gulv. Og da jeg nu tilføjer solvarme, bliver det ekstra godt.

Her i de senere dage med begrænset sol kan jeg se at allerede ved 20% solskin kan systemet køre varme i soklen. Ved 30% går der en del varme i soklen, og er det 40% eller mere i en kortere periode, bliver det varmt nok også til varmtvands-bufferen.

Jeg har ikke mine flowmålere aktive endnu (et problem med DL-bus mm, kan ikke få dem til at virke). Derfor kan jeg ikke måle hvor meget varme der faktisk overføres, men at det overhovedet virker ved 80% skydække (altså 20% lysstyrke af "maks sollys") synes jeg er ret godt.

Besvar