Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvem har den største?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hvem har den største?

Indlæg af John Skov Jensen » 12 nov 2014 12:07

Flemming DJ skrev:Hr Lucca>Altså en udestue/vinterhave isoleret efter dagens standard, ca? Så må du jo også installere en fast varmekilde.

Den får du sikkert brug for hen i november/december. :)

John> Du må ha slanger i flere lag? Hvor meget er huset isoleret? Hvornår begynder du at fyre om efteråret?

Jeg overvejede sandlager under garagen, da vi lige har lavet nyt gulv. Ja, det var jord. :roll: Men, droppede det, da jeg ikke synes, vi har SÅ meget overskudsvarme fra solfangerens 9 effektive m2, når husets betongulve også altid kan aftage (til en vis grænse, for damn vi kan få det varmt om sommeren).

Det kunne dog helt sikkert ha givet mere komfort i huset at ku sende varmen i et sandlager efter et par gode sommerdage med sol. :D

Nu må vi nøjes med en sløjfe med 4 rækker pex ud mod ydermuren - måske fortryder jeg, p*s..!?
Der er slanger i 7 lag. Oven på sandlageret er der "kun" 100mm isolering, oven på dette et alm betongulv med mine gulvvarmeslanger.
Mit hus er fornuftigt isoleret med 300mm på loftet og 200 i hulmuren. Men 2 stk 5 meter høje og 4m brede vinduespartier fra gulv til kip gør at huset kræver en vis mængde varme, uanset.
Jeg begynder typisk med lidt fyring fra omkring 1. Oktober.


baagoe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 22 dec 2013 17:28

Hvem har den største?

Indlæg af baagoe » 12 nov 2014 17:40

Jeg er som sagt interesseret i erfaringer med store buffere. Spændende med 160m3 sandbuffer, men med naturlig opsivning er det meget svært at måle noget på, jeg går ud fra at det er svært at varme sandet op over 25 grader?

Rigtig spændende læsning på VVFS.dk med solhuse der dækker op til 100% det vil jeg grave lidt mere i, tak nemocharley.


Jeg har fod på beregningerne, det er nemt at finde effekt i et panel og energi i en buffer, det er dog en hel del svære at finde ud af hvor lang tid man kan holde på varmen i en buffer. Strålingstabet er relativ kompleks at beregne, samt opblanding i varmelag er meget svær at beregne. Derfor er jeg interesseret i erfaringer.

Der må være en del herinde der har en olietank som buffer på et mellemstort solfangeranlæg?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hvem har den største?

Indlæg af John Skov Jensen » 12 nov 2014 18:27

baagoe skrev:Jeg er som sagt interesseret i erfaringer med store buffere. Spændende med 160m3 sandbuffer, men med naturlig opsivning er det meget svært at måle noget på, jeg går ud fra at det er svært at varme sandet op over 25 grader?

Rigtig spændende læsning på VVFS.dk med solhuse der dækker op til 100% det vil jeg grave lidt mere i, tak nemocharley.


Jeg har fod på beregningerne, det er nemt at finde effekt i et panel og energi i en buffer, det er dog en hel del svære at finde ud af hvor lang tid man kan holde på varmen i en buffer. Strålingstabet er relativ kompleks at beregne, samt opblanding i varmelag er meget svær at beregne. Derfor er jeg interesseret i erfaringer.

Der må være en del herinde der har en olietank som buffer på et mellemstort solfangeranlæg?
Når sommeren er slut er mit returvand fra sandlageret omkring 35 grader. Det ville utvivlsomt være muligt at opnå højere temp. med større solfanger kapacitet.
Hvis fremløb er 80 grader på en varm solskinsdag kommer der stadig kun den samme temperatur ud som hvis fremløbet kun er 50 grader. Med andre ord er lagrings kapaciteten enorm.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hvem har den største?

Indlæg af Flemming DJ » 13 nov 2014 14:14

7 lag, hot damn... hvor dybt er det?

Har du nogen idé om, hvor mange kWt, der bliver gemt dernede?

Kører du ikke solvarme i betonen , siden du skal fyre så "tidligt" (vi tænder også selv typisk op til oktober).

Beklager off topic, skal nok begrænse mig nu.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hvem har den største?

Indlæg af John Skov Jensen » 13 nov 2014 16:56

Sandlageret er knap en meter dyb. Jeg ved ikke hvor meget energi det kan indeholde, men der er nørder nok herinde der kan disse formler.
Min gamle ribberørs solfanger er meget langsom til at starte op og effektiviteten er heller ikke noget at skrive hjem om. Men størrelsen gør at den uanset laver meget varme. Men en kort efterårsdag med solskin i nogle få timer er ikke dens livret, der laver den simpelthen for lidt.
Min plan er at lade den køre så længe den kan og ikke putte penge i den. Når den første gang springer læk eller lign. Så ryger den til fordel for noget mere moderne og effektivt. Indtil da er min overbevisning at det er mest lønsomt at bare lade den køre så længe den kan.
Styring er opgraderet for længe siden og kan nemt håndtere en ny fanger


mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Hvem har den største?

Indlæg af mortenmorten » 10 feb 2015 21:48

Følger svarene med stor spændning!

nemocharley

Hvem har den største?

Indlæg af nemocharley » 11 feb 2015 07:46

jeg tror diskussionen er ovre - det er trods alt et par måneder siden, det sidste indlæg blev lavet. Men der er da nogle links i tråden, du kan følge.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 28 feb 2015 10:09

John, spændende anlæg du har! Mit er lidt i samme stil, det er dog ikke helt operativt endnu. Her en kort gennemgang hvad det indeholder:

Rækkehus i 2 etager plus loft fra 1980. "Lettere modificeret" er nok en underdrivelse når det gælder varmesystemet.

- 1000 liter Ökofen varmtvands buffer (varmt brugsvand efter FIFO, så vandet er altid friskt og uden legionella mm)
- 3 x 1050 liter vandtanke, hver med 200mm trykfast rockwool på alle sider (ikke operative endnu). Hver tank kan nåes seperat, eller samlet, fra enten top eller bund.
- Varme indbygget i fundamentet (gavl og bagside), som er isoleret på ydersiden, dvs der er 200mm styrolit mellem fundament og det nederste af ydervæggen, og ud mod jorden/ydersiden, beklædt med betonlag.
- 80mm rør som er skudt ind under huset med "raket", dybde 1,5 til ca 5 meter, i eksisterende ler/jord. Samlet rørlængde ca 25 meter med circulation, samlet mængde jord ca 150-200 m3, dvs over 300 tons (Ikke operativt endnu)
- Gulvvarme er vel også en slags varmelager?
- Varme i betondæk mellem stue og første sal er på tegnebrædtet, når resten virker og økonomien er til det.

Solfangere: 12 styk Solarus hybrid PV-T fangere, samlet areal ca 28 m2. Jeg er endnu ikke sikker på kWpeak men det skulle være ca 3kW peak elektrisk og 15kW peak termisk. Ja, fra de samme paneler.

Varmeveksler på faldstamme så varmen fra spildvandet genvindes med ca 15 grader - dvs at i stedet for at vandet der kommer ind er 4 grader (vinter), så hæves det til mellem 17 og 20 grader. Der er derfor aldrig under ca 25 grader i bunden af 1000L Ökofen bufferen.

Varmen gemmes fra dag til nat, fra solskinsdage til overskyede dage, og fra sommer til vinter.

Work in progress ... Ting Tager Tid!

nemocharley

Hvem har den største?

Indlæg af nemocharley » 28 feb 2015 10:17

Billeder - LGB Please :)

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 28 feb 2015 10:34

nemocharley skrev:Billeder - LGB Please :)
Fokus er stadig på at få det til at virke 100% med alle lagre, desværre er der nogle lækager som jeg bikser med.

Her er hvordan en solfanger ser ud fra siden:

Billede

Som de sidder på taget - der mangler isolering/indkapsling af rørene på siderne, og mellem fangerne:

Billede

Fra monteringen af panelerne:

Billede

Her kan man se undersiden, de buede spejle som fokuserer lyset på solcellerne (som sidder på en absorber)

Der kommer mere senere, men som sagt: Fokus er at få det til at virke, og det er et omfattende system, med talrige udfordringer - så der er nok at gøre!

C.M.I. enheden fra TA er dog nok en velsignelse, det er som at gå fra en 1993 Nokia til en iPhone 6 i forhold til bootloader!


Besvar