Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvem har den største?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
nemocharley

Hvem har den største?

Indlæg af nemocharley » 28 feb 2015 10:43

Super spændende - det glæder jeg mig til at se mere til og høre mere om - tak for det :)


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 28 feb 2015 11:22

nemocharley skrev:Super spændende - det glæder jeg mig til at se mere til og høre mere om - tak for det :)
Man kan i øvrigt se soklen her, i video #3 og #4:

https://www.youtube.com/watch?v=vMS9Ywt ... 2111C43CF8

Det er en playlist jeg har lavet om et termografikamera jeg har hacket sammen med et bullet cam og en digital videoptager - så jeg kan lave relativ billig "videotermografi" som jeg kalder det for.

Prøv at se hvor blå (kold) min sokkel er, sammenlignet med naboens som ikke er modificeret. De her rækkehuse fra 1980'erne er som så mange andre huse fra dengang, ikke isolerede mellem gulv og sokkel. Der forsvinder en fantasilion joule ud den vej, typisk varmes jorden op omkring huset i op til fem meter fra væggen (kan ses med termografi). Der skal dog ikke andet end snefald til at vise at op ad mit hus ligger sneen fint, mens den smelter rundt om andre huse.

Gæt hvor den varme kommer fra? Den kommer fra samme sted som gør at dit gulv enten er KOLDT eller du bruger en masse energi på gulvvarme. De her rækkehuse har meget kolde gulve om vinteren, især tæt på væggene. Det er så slemt at hvis der ikke er tæpper, kan man ikke stå der på bare tæer særligt længe.

Før jeg isolerede soklen, satte jeg nogle alu pex i en rille i soklen, sådan så jeg nu kan afsætte varme i soklen - på indersiden af isoleringen. Nogen vil måske sige "varmen løber da bare lige i jorden og forsvinder" - men den forsvinder ikke, det tager bare ufatteligt lang tid at varme soklen/jorden op. Jeg har jo netop isoleret (200mm styrolit, ned til ca 1 meter under jordniveau), for at holde varmen inde under huset.

Soklen har en kan på 45 grader på det øverste, indtil den når 200mm, derfra går den lige ned. Dvs, det er kun en tynd skal, uden på styrolit'
en.

Med isolering OG varmeslange i soklen har jeg nu opnået

1) Kuldebroen gennemsoklen er elimineret, masser energi er sparet
2) Gulvet er ikke længere koldt om vinteren, dvs større komfort
3) Der er gulvvarme hvor varmen kommer fra siden og nedefra, uden at brække gulvet op.

Men da sokkelvarmen kun har kørt i nogle uger nu (og det har været meget overskyet), har jeg ikke kunne varme soklen så meget op endnu.

nemocharley

Hvem har den største?

Indlæg af nemocharley » 28 feb 2015 11:41

fedt at se de termiske optagelser - det viser virkelig effekten af god isolering.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 01 mar 2015 07:56

nemocharley skrev:fedt at se de termiske optagelser - det viser virkelig effekten af god isolering.
"Varme sokler" er nok noget af det mest oversete problem mht energispild og dårlig komfort (fodkoldt). Mens man fokuserer på mere isolering på taget og nye vinduer, så kan en relativ simpel isolering af soklen spare meget mere OG give bedre komfort samtidigt.

Og varmen sendes bogstaveligt talt "lige i kloakken" med bade/brusevand/madlavning etc. En varmeveksler på faldstammen (der hvor det er muligt) kan spare 30%-50% på den del af energiforbruget der har med varmt vand at gøre. Som sidegevinst giver det mulighed for en mindre varmtvandsbeholder, i f.eks. lejligheder og sommerhuse, eller så man med den samme beholder kan tage længere bade før det bliver koldt.

Se f.eks. http://renewability.com/power_pipe/what_is_dwhr.html for mere.

På Engelsk siger man "Penny wise, Pound stupid" i sådanne sager: Mens man fokuserer på et ekstra lag isolering som giver marginalt mindre (penny wise) så vælter pengene og energien ud af sokkel og kloak (pound stupid). På dansk kunne man måske kalde det for "Øre-klog, Krone-dum"? Det lyder faktisk ret sjovt, måske det kunne blive et nyt udtryk på Dansk :)

Pluk de lavest hængende frugter først?

nemocharley

Hvem har den største?

Indlæg af nemocharley » 01 mar 2015 08:10

jeg har fået lavet gulvvarme i cement med flamingo under og mod soklen, ved godt det ikke helt kan sammenlignes med det du har lavet - men komforten er øget betragteligt i stuen.

Jeg har aldrig tænkt på det med en veksler på faldstammen - er det dyrt at få lavet?

Mit varme/energisystem er fra 2012-2013. Solceller på gammel ordning (snyd grøn energimæssigt men nogenlunde ok økonomisk), pillefyr og solvarme, som sender varmen ud i centralvarmen/cementgulvet først (300l tank på loftet) - brugsvandet trækkes ud via en ekstern plade-varmtvands-station/veksler.


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 01 mar 2015 08:35

nemocharley skrev:jeg har fået lavet gulvvarme i cement med flamingo under og mod soklen, ved godt det ikke helt kan sammenlignes med det du har lavet - men komforten er øget betragteligt i stuen.

Jeg har aldrig tænkt på det med en veksler på faldstammen - er det dyrt at få lavet?

Mit varme/energisystem er fra 2012-2013. Solceller på gammel ordning (snyd grøn energimæssigt men nogenlunde ok økonomisk), pillefyr og solvarme, som sender varmen ud i centralvarmen/cementgulvet først (300l tank på loftet) - brugsvandet trækkes ud via en ekstern plade-varmtvands-station/veksler.
Kobber er et suverænt materiale at bruge til sådanne varmevekslere, men desværre er kobberprisen evigt stigende! Derfor koster det et sted mellem 5 000 og 10 000 kr for sådan en varmeveksler. Man kan principielt lave en selv, hvis man er god til at bukke og svejse i kobber - for det er bare et rør i ca samme dimension som faldstamme (f.eks. 100mm / 4"), men et mindre kobberrør snoet om (f.eks. 20mm), evt firkantede for bedre kontakt. Den 140 cm / 4" PowerPipe som jeg har, har en fire-strenget fordeling i de små rør, for at sikre tilstrækkeligt flow - dvs der sidder to 4-i-1 manifolder ved ind- og udgang. (se linket i tidligere post for tegninger/billeder).

Den PowerPipe jeg har er 140 cm lang, 4" diameter, og der følger to gummi-muffer til at sætte den på. Man skærer simpelt hen et tilsvarende stykke ud af faldstammen (og sikrer at toilettet ikke benyttes imens!), og sætter varmeveksleren ind i stedet. Derefter sætter man det indgående vand nederst på varme-veksleren, og det udgående til alle eksisterende "kolde" vandhaner samt varmtvands beholder (eller varmtvands-buffer som i mit tilfælde). Jeg har monteret en rørskål uden på varmeveksleren, for at sikre at den suger varme fra afløbet og ikke fra huset. Den største rørskål jeg kunne finde passede lige præcis på min 4 tommer power pipe.

Der er ingen pumper eller styringer, det kører bare af sig selv.

Jeg har så trukket nogle mindre pexrør til et par enkelt vandhaner for at få "rigtigt koldt" vand til at drikke, tandbørstning, isterning maskine i køleskab mm. Resten er det vi kalder "lunkent", så huset har nu fem forskellige vandforsyninger:
  • Koldt
    Lunkent
    Varmt
    Max varmt (til kaffe/te/pasta/kartofler mm) *)
    Regnvand (toilet/bad/bilvask)
Jeg sparer ca 15-20 grader opvarmning af alt varmt vand, alt efter hvilken aktivitet der foregår. Og det er kun vandet fra førstesalen (bad og toilet derfra) som genvindes.

*) En speciel børnesikret hane i bryggers hvor det varme vand IKKE er blandet ned med det lunkne, så det er 60-90 grader afhængig af årstid/sol. Da det er en varmtvands-buffer og ikke en varmtvands-beholder, så er vandet altid friskt (FIFO) - via et ca 20 meter rør inde i Ökofen 1000 liter varmtvands-bufferen. Derved kan man spare gas/el ved madlavning, for ikke at nævne tid. Det går meget hurtigere fra f.eks. 80 grader til at koge sine kartofler, og varm cacao mm - der bruger jeg alligevel kun 80 grader så jeg ikke skal vente så længe på at det kan drikkes :)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hvem har den største?

Indlæg af Landlyst » 01 mar 2015 09:04

Hvordan pokker har du fået lov at lave sådan et anlæg i et rækkehus? :O

nemocharley

Hvem har den største?

Indlæg af nemocharley » 01 mar 2015 09:09

det er satme smart :) - jeg har også fordelen af altid at få frisk brugsvand da varmen er i buffertanken, den trækkes bare ud i gennemstrømning.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Hvem har den største?

Indlæg af Oldgaard » 01 mar 2015 09:21

LGB skrev:
Man kan i øvrigt se soklen her, i video #3 og #4:

https://www.youtube.com/watch?v=vMS9Ywt ... 2111C43CF8

Det er en playlist jeg har lavet om et termografikamera jeg har hacket sammen med et bullet cam og en digital videoptager - så jeg kan lave relativ billig "videotermografi" som jeg kalder det for.
Det termografikamera som du har bakset sammen, er det muligt at høre lidt mere om hvordan du har klaret det ?
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 01 mar 2015 10:24

Landlyst skrev:Hvordan pokker har du fået lov at lave sådan et anlæg i et rækkehus? :O
Jeg har fået ændret vedtægterne i foreningen så man kan sætte solfangere op i op til 50% af tagets areal. Da jeg kun benytter halvdelen af sydsiden, er det kun knap 25% af arealet der er dækket af solfangere, da der også er et skur. Samlet tagareal er ca 2 x 60m2 for huset, samt 2 x 6,5 m2 for skuret, dvs faktisk er det omkring 21% der er dækket. Hvis jeg satte solfangere på skuret også (muligvis kun solceller, altså uden varme), så ville jeg komme op på ca 31%, stadig langt under de maksimale 50%.

Der må ikke installeres fyr af nogen art i hvert rækkehus, hverken pejs, piller, brændeovn, olie, gas, halm (!) eller lign. Ikke engang el-varme må installeres - "hvis det er rigtigt" - men der er en hel del medlemmer der alligevel har installeret elektrisk gulvvarme i stue-etagen. Da soklerne ikke er isoleret er gråspurvene henrykte - og der skal ikke ryddes sne i haven da der ikke ligger sne op ad husene ved normalt snefald, indtil flere meter væk. Mit hus er så en undtagelse, pga sokkelisoleringen ligger sneen helt op af murene, jeg har jo stoppet varmen fra at undslippe soklen.

Så er der min solvarme: Skal man ha tilladelse til at installere varme-tanke? Så længe jeg ikke brænder noget af, hverken el eller brændsler, så er det jo enten solvarme eller foreningens gas jeg varmer mig ved.

Så ... det er vel sådan "jeg har fået lov" til at installere det.

Den 7500 liter store regnvandstank (fra Graf i Tyskland) fylder det meste af baghaven, sammen med to faskiner, men da det er gravet ned er der jo ikke noget at se. Forhaven kunne holde en tank mere, måske 2500 liter - i beton og UV sikret, så kunne jeg lave et system med dobbelt filtrering, dernæst UV stråling med LED UV lys (meget effektivt, holdbart OG bruger næsten ingen energi) - sådan så jeg med partikel filter og aktivt kul kunne lave nærmest kemisk rent vand (men nu er vi vist lidt off topic!)

Det er en prototype/test-bed for de her ideer, og ja, det har taget lidt overhånd. Og spørg ikke om tilbagebetalings-tid - for prototyper er dyre.

Min mission er IKKE at patentere noget men at bringe det i open source format, så det kan spredes så meget som muligt.

Tænk alt den energi vi kan spare, for ikke at tale om nedsat forurening SAMT mindre afhængighed af f.eks. arabisk olie og russisk gas!


Besvar