Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er det, den hedder såén en fætter.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Hvad er det, den hedder såén en fætter.

Indlæg af Flyball » 03 nov 2014 13:56

Bare lige informativt, så kommer du aldrig i nærheden af frostfrit, hvis det bliver rigtigt frostvejr og slet ikke i nærheden af 10-12 plusgrader. De virker mest som en frisklufter, der ikke køler temperaturen ned mens de blæser frisk luft ind. Ikke som primær opvarmningskilde !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Hvad er det, den hedder såén en fætter.

Indlæg af Lintz » 03 nov 2014 16:52

nemocharley skrev:du kan også selv lave en - hvis du altså gider at bruge tiden på det.
Ja, Nemo - Der er jo ikke den store raketvidenskab i det.

En plade der kan optage varme placeret et par centimeter fra en husmur, Lukke gabet mellem pladen og husmur i siderne så der kun er åben i top og bund - Og vupti - nu vil der begynde en luftgennemstrømning fra bund mod top.

Men kan jeg købe eén fiks og færdig til 1300 - Så nej - Så gider jeg ikke bøvle med det.
Flyball skrev: af Flyball » i dag 13:56

Bare lige informativt, så kommer du aldrig i nærheden af frostfrit, hvis det bliver rigtigt frostvejr og slet ikke i nærheden af 10-12 plusgrader. De virker mest som en frisklufter, der ikke køler temperaturen ned mens de blæser frisk luft ind. Ikke som primær opvarmningskilde !
Korrekt Flyball :great: Men den skal jo heller ikke bruges som primær varmekilde - Og frisk luft til en motorcykel og Scooter i vinterperioden skader nok ikke.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Hvad er det, den hedder såén en fætter.

Indlæg af Flyball » 04 nov 2014 08:11

Lintz skrev: Korrekt Flyball :great: Men den skal jo heller ikke bruges som primær varmekilde - Og frisk luft til en motorcykel og Scooter i vinterperioden skader nok ikke.
Lintz, nu skrev du selv i dit første indlæg (som start til denne tråd) at du evt gerne ville bruge den som primær varmekilde, hvis det var muligt og det er så bare det, jeg informerer dig om, at den ikke kan. Og jeg nævner intet om at frisk luft er skadeligt !

Sur mås at glemme sit eget oprindelige oplæg !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Hvad er det, den hedder såén en fætter.

Indlæg af Lintz » 04 nov 2014 10:21

Flyball skrev:
Lintz, nu skrev du selv i dit første indlæg (som start til denne tråd) at du evt gerne ville bruge den som primær varmekilde, hvis det var muligt og det er så bare det, jeg informerer dig om, at den ikke kan. Og jeg nævner intet om at frisk luft er skadeligt !

Sur mås at glemme sit eget oprindelige oplæg !


:great:
Flyball - Jeg beklager at jeg ikke udtrykker mig 100% korrekt i mine indlæg - Der burde nok havde stået skal jo heller ikke bruges som primær varmekilde - i den koldest periode
Jeg er udmærket klar over at på et tidspunkt giver sådan et system op over for kuldegraderne. Alle systemer har sine begrænsninger.
Jeg havde forestillet mig (håbet på) at den godt kunne hæve tempraturen en 5 - 6 grader, altså hvis der er en 4-5 grader frost udenfor har jeg nok typsisk 0 - 2 grader i garagen. Når rummet så er bygget i garagen vil tempraturen måske være 1 eller 2 grader højre derinde. Kan jeg så hæve temp med yderlig 5 grader, vil det være fint.
Så mangler jeg bare at hæve temp. med yderlig 5 grader for at nå de 12.
MEN - det vil så betyde at luftsolfangeren skal hæve luftentemp. fra - 5 til ca + 7. OG DET VED JEG IKKE OM DEN KAN.

At mc og scooter har godt af frisk luft, var bare en bemærkning om at det ikke skader dem - Ikke at påstå at du har ment det modsatte.

P.s. Nu er jeg ikke så flexibel i min ryggrad at jeg har mulighed for at teste om jeg har "sur mås", Men måske du vil være behjælplig med at snuse til den ??? :)
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar