Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Max temperatur VVB

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Max temperatur VVB

Indlæg af rs2000 » 06 aug 2014 18:34

Kalk er ikke nogen hovedpine i et lukket CV system, her tilføres netop ikke frisk vand, med mindre du har en utæthed eller piller ved anlægget.

Ang maks temp på en VVB beholder, så er det et lidt myte omstændt spørgsmål, som det er lidt svært at få en helt konkret svar på, der er nemlig en ligning med masser af variabler, så som ( kvaliteten af VVB, Emalje tykkelse, mængden af kalk i vandet fra netop dit vandværk, osv )

Måske en erfaren gut som f.eks Ernst har lidt erfaring ?

Hos mig har vi en VVb på 500L til 2 voksne + en lille bebs, og vi kommer stort set aldrig i bekneb med varmt vand, selvom jeg sætter solvarmen til at stoppe ved 62 grader, jeg har dog ekstra isoleret beholderen med 300mm på toppen samt 50mm ekstra hele vejen rundt.

Et godt tip er at huske at lave varmelåse på alle til og afgange på VVB beholderen, dvs at rørene falder ca 10-15cm efter de forlader beholderen.


nemocharley

Max temperatur VVB

Indlæg af nemocharley » 06 aug 2014 19:05

Det gør mine rør :)

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af no100 » 06 aug 2014 23:27

Hej rs2000

Jeg har lidt svært ved at se det økonomiske forsvarlige i at varme 500 l. vand op til 3 personer, og når solen ikke kan klare opvarmningen hvad gør du så?

Når du blander varmt brusvand og centralvarmevand sammen, kan jeg godt forstå det udsagn om lidt myte omstændt .
Hvis der opstår noget mytisk når i laver vvs arbejde så stop! :evil: Det er ikke nogen trosretning eller noget med magiske strygninger, det er videnskab med mange års erfaring bag.

Hilsen no100.

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Max temperatur VVB

Indlæg af rs2000 » 07 aug 2014 12:58

Hej no100

Prøv at pudse brillerne og læs tråden igennem igen, der må være noget som er smuttet i farten.

pendec

Max temperatur VVB

Indlæg af pendec » 07 aug 2014 13:21

Skal vi hente popcornene nu?


rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Max temperatur VVB

Indlæg af rs2000 » 07 aug 2014 13:53

Yes yes, frem med slikket drenge.

Ej, synes bare det var lidt en hård udmelding fra no100 side af, som jeg ikke helt kan sætte mig ind i.

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af no100 » 07 aug 2014 23:38

Hej igen rs2000

Så er brillerne puset og jeg læser.
Max temperatur VVB

Og soltossen spørge
Har nemlig lavet et forsøg hvor jeg fik den op på 73 grader,
men blev så bange i forhold til kalkdannelse at jeg satte max tilbage til 60 grader.


Og næste indlæg spørger soltossen
Er du ikke bange for at dine rør eller tank kalker til? Eller er det bare mig der er galt på den?

Hvor er det jeg har misforstået noget?

Du skriver.

Ang maks temp på en VVB beholder, så er det et lidt myte omstændt spørgsmål, som det er lidt svært at få en helt konkret svar på

Det udsagn er direkte forkert. Lige gyldigt hvad beholderen er lavet af vil kalken udfældes og om du varmer op med en el varmelegeme, direkte med ild eller med centralvarme er processen den samme, når vi taler udfældning af kalk fra brusvand der varmes op

Min håre udmelding var for at præciser emnet og facts. Jeg håber du vil nyde slikket og have en god aften. :)
Venlig hilsen no100.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af JFinderup » 08 aug 2014 10:08

@no100
Du skriver
” Min buffer er 1500l. og min vvb. Er 120 l. To gange i døgnet køre pumpen varme over om sommeren, 50 c. på den måde har jeg varmt vand selv efter flere dage med gråvejr.”
Skal det tolkes som at din maks. temp i VVB er sat til 50c?

Jeg skal selv til at have min VVB (med 2 spiraler) sat til og var lidt i tvivl om temp. grænser. Jeg vil lade solkredsen gå gennem VVB indtil den når en VVB maks. Derefter skal solkredsen varme buffer op til en buffer maks. Hvis solen ikke kan varme VVB og buffer er varmere end VVB min. vil jeg lade buffer varme VVB op til VVB maks. Er buffer under VVB min. kaldes der på varme fra pillefyr til at varme VVB & buffer til henholdsvis VVB maks. og buffer maks.

Da buffer og varmekreds er et lukket system er jeg ikke bange for kalk i det. Som bemærkning har jeg overvejet at lade VVB komme op over 65 c et par gange om året for at hindre bakteriedannelsen. Desuden er der en skoldningssikring på det varme brugsvand – den har jeg ikke beslutte hvad skal den skal stilles på endnu – måske 45 c

Jeg tænker at anlægget skal justeres med følgende temp:
VVB maks.: 53 c
VVB min.: 45 c
Buffer maks. (i bunden): 90 c
Buffer min. (i toppen): 45 c
Kommentarer modtages gerne
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Max temperatur VVB

Indlæg af rs2000 » 08 aug 2014 13:21

no100 skrev:Hej igen rs2000

Så er brillerne puset og jeg læser.
Max temperatur VVB

Og soltossen spørge
Har nemlig lavet et forsøg hvor jeg fik den op på 73 grader,
men blev så bange i forhold til kalkdannelse at jeg satte max tilbage til 60 grader.


Og næste indlæg spørger soltossen
Er du ikke bange for at dine rør eller tank kalker til? Eller er det bare mig der er galt på den?

Hvor er det jeg har misforstået noget?

Nemo har jo en akkutank, hvor han kan være fløjtende ligeglad med kalken, da hans akku tank jo netop kører på CV siden = et lukket system, de 2 herrer snakker lidt forbi hinanden, deraf forvirringen..


Du skriver.

Ang maks temp på en VVB beholder, så er det et lidt myte omstændt spørgsmål, som det er lidt svært at få en helt konkret svar på

Det udsagn er direkte forkert. Lige gyldigt hvad beholderen er lavet af vil kalken udfældes og om du varmer op med en el varmelegeme, direkte med ild eller med centralvarme er processen den samme, når vi taler udfældning af kalk fra brusvand der varmes op

Min håre udmelding var for at præciser emnet og facts. Jeg håber du vil nyde slikket og have en god aften. :)
Venlig hilsen no100.
Når folk spørger ind til maks temp på deres VVB i forbindelse med solvarme, så er det jo netop for at kunne akkumulere mere energi, i forbindelse med gråvejrs dage, hvorfor tror du at mange har en skoldningssikring på deres solvarme VVB, det er jo tit fordi at folk ønsker at hæve temperaturen over de 60 grader, og selvfølgelig vil kalk da udfældes kraftigere over de 60 grader, det gir jo sig selv, men prøv du at spørge 10 forskellige vvs´ere , og du vil sikkert få 10 forskellige svar, der er jo ikke nogen som kan forudsige din VVB levetid.

Hej rs2000

Jeg har lidt svært ved at se det økonomiske forsvarlige i at varme 500 l. vand op til 3 personer, og når solen ikke kan klare opvarmningen hvad gør du så?

At den er på 500L gør jo netop, at vi kan klare os uden en akkutank, med vores forbrug kan jeg efter 4 dage uden sol stadig tage en hurtig skyller med konen. Når jeg løber tør for sol, tænder jeg blot pillefyret som de fleste herinde ??..



Når du blander varmt brusvand og centralvarmevand sammen, kan jeg godt forstå det udsagn om lidt myte omstændt .
Hvis der opstår noget mytisk når i laver vvs arbejde så stop! :evil: Det er ikke nogen trosretning eller noget med magiske strygninger, det er videnskab med mange års erfaring bag.

Hilsen no100.

Vel ingen grund til at skyde med kanoner min ven, vi er har vel for at hjælpe hinanden :great: :great:

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Max temperatur VVB

Indlæg af rs2000 » 08 aug 2014 13:38

JFinderup skrev:@no100
Du skriver
Skal det tolkes som at din maks. temp i VVB er sat til 50c?

Jeg skal selv til at have min VVB (med 2 spiraler) sat til og var lidt i tvivl om temp. grænser. Jeg vil lade solkredsen gå gennem VVB indtil den når en VVB maks. Derefter skal solkredsen varme buffer op til en buffer maks. Hvis solen ikke kan varme VVB og buffer er varmere end VVB min. vil jeg lade buffer varme VVB op til VVB maks. Er buffer under VVB min. kaldes der på varme fra pillefyr til at varme VVB & buffer til henholdsvis VVB maks. og buffer maks.

Da buffer og varmekreds er et lukket system er jeg ikke bange for kalk i det. Som bemærkning har jeg overvejet at lade VVB komme op over 65 c et par gange om året for at hindre bakteriedannelsen. Desuden er der en skoldningssikring på det varme brugsvand – den har jeg ikke beslutte hvad skal den skal stilles på endnu – måske 45 c

Jeg tænker at anlægget skal justeres med følgende temp:
VVB maks.: 53 c
VVB min.: 45 c
Buffer maks. (i bunden): 90 c
Buffer min. (i toppen): 45 c
Kommentarer modtages gerne
Jeg havde nok ladet solen varme VVB op til f.eks 60-65 i toppen, måske højere når nu du har skoldningsikring på.

Jeg ville ikke turde at have en buffer maks på 90 grader i bunden, det ville betyde at solvarme måske kører med en temperatur på 100-110 grader, og her ville jeg blive nervøs ( isolering, pexrør )

Hvis din buffer er f.eks 1500L, så ville jeg lave det sådan at pillefyret måske nøjes med at varme de øverste 500L i akku tanken, således at du altid har koldt vand som solvarmen kan udnytte til at få en højere nettovirkning på års basis.


Besvar