Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Max temperatur VVB

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af no100 » 17 aug 2014 00:54

Hej @ rs 2000
Du skriver

Det er altid interessant når teori møde praksis - især når naturlovene trækker hver sin vej og der skal indgås kompromis - kalk contra bakterier.

Dette udsagn er i direkte modstrid med videnskaben på områder, Prøv at google kalk i varmtvandsbeholder der er ren besked, hvis du læser denne Varmtvandsbeholdere - NFS .
Og du vil du være godt hjulpet.
Hvis der er noget du ikke forstår så spørg. :great:
Hvis du besidder en viden som alle relevante forsknings institutter ikke har, så del den med os andre.

@nemocharley
jeg ved ikke om jeg kan være med der, da jeg jo trækker brugsvandet ud gennem en veksler/varmtvandsstation .

du kan rolig stemme, det eneste afstemningen viser er folks manglende viden på området. Og hvor mange der unødigt spilder penge, fordi de ikke har korrekte informationer . :wink:

hilsen no100.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af John Skov Jensen » 17 aug 2014 08:09

Hvad er det for nogle penge du mener folk spilder hvis de har et anlæg der cirkulerer 60-65 grader varmt vand ind i deres vvb?

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Max temperatur VVB

Indlæg af rs2000 » 17 aug 2014 10:15

no100 skrev:Hej @ rs 2000
Du skriver

Det er altid interessant når teori møde praksis - især når naturlovene trækker hver sin vej og der skal indgås kompromis - kalk contra bakterier.

Dette udsagn er i direkte modstrid med videnskaben på områder, Prøv at google kalk i varmtvandsbeholder der er ren besked, hvis du læser denne Varmtvandsbeholdere - NFS .
Og du vil du være godt hjulpet.
Hvis der er noget du ikke forstår så spørg. :great:
Hvis du besidder en viden som alle relevante forsknings institutter ikke har, så del den med os andre.

@nemocharley
jeg ved ikke om jeg kan være med der, da jeg jo trækker brugsvandet ud gennem en veksler/varmtvandsstation .

du kan rolig stemme, det eneste afstemningen viser er folks manglende viden på området. Og hvor mange der unødigt spilder penge, fordi de ikke har korrekte informationer . :wink:

hilsen no100.
Synes det noget værre vrøvl du skriver, men kan forstå at du har en nærmest guddommelig forståelse på dette område, så tror jeg vil forlade tråden i god ro og orden :great:

Håber ikke at folk vil lade sig inspirere til at nøjes med maks 50 grader på deres VVB, igennem længere perioder.

nemocharley

Max temperatur VVB

Indlæg af nemocharley » 17 aug 2014 10:24

jeg kan ikke åbne linksene no 100

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af no100 » 17 aug 2014 20:55

@ John Skov Jensen
Hvad er det for nogle penge du mener folk spilder hvis de har et anlæg der cirkulerer 60-65 grader varmt vand ind i deres vvb?
Mange varmer vandet alt for højt op af frygt for legionella, de dør ved 49c.
Hvis vi går ud fra at vvb. er rigtigt dim. og den ikke er besat med kalk så skulde 55c. være alt rigeligt. Så er der en over ophedning af vandet på 10c. dette giver støre varme tab fra beholderen , der til kommer tabet fra rørledning mellem vvb. Og tappested. Og hvis husets radiatorer er udregnet til 55c. er der også et øget tab fra fyr.

@nemocharley
jeg kan ikke åbne linksene no 100
det er ikke et link, men hvis du markere den blå tekst –og højere klikke -Så er der en linie- Søg med googel

no100.


nemocharley

Max temperatur VVB

Indlæg af nemocharley » 17 aug 2014 21:00

okay - takker.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af John Skov Jensen » 18 aug 2014 06:13

no100 skrev:@ John Skov Jensen



Mange varmer vandet alt for højt op af frygt for legionella, de dør ved 49c.
Hvis vi går ud fra at vvb. er rigtigt dim. og den ikke er besat med kalk så skulde 55c. være alt rigeligt. Så er der en over ophedning af vandet på 10c. dette giver støre varme tab fra beholderen , der til kommer tabet fra rørledning mellem vvb. Og tappested. Og hvis husets radiatorer er udregnet til 55c. er der også et øget tab fra fyr.





.

Ja i nogle anlæg kan din udlægning sikkert medføre et højere varmetab, men det er slet ikke noget man kan sige gælder for alle installationer
For mit eget vedkommende taler følgende imod dine udmeldinger

Større varetab mellem vvb og tappested, sludder, jeg har skoldningssikring på mit brugsvand pga ungerne, så uanset om temperaturen i VVB er 55 eller 75 er temperaturen ved tappestedet den samme.

Og hvis husets radiatorer er udregnet til 55c. er der også et øget tab fra fyr, sludder, Når min solfanger laver varme og måske laver 70 grader i fremløb, så stiger varmetabet i de præisolerede rør mellem solfanger og vvb måske lidt, men det opvejes så rigeligt af den ekstra energi jeg tilfører vvb.

Lynex
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 apr 2013 18:40
Mit fyr: fjernvarme
Areal: 205
Brændsel: fjernvarme/ århus
Fremviser gerne i postnummer: 8240

Max temperatur VVB

Indlæg af Lynex » 23 aug 2014 13:24

Hej i kan helt undgå kalk solvarmebeholder samt legionella.

Monter en 15kw varmeveksler direkte på toppen af bufferetanken med en AB ventil som sørger for at fremløb på brugsvand er altid f.eks max 55grader.
Tag en relæ ventil som altid aktiverer pumpen når der er forbrug på det varme vand.

Således kommer der ingen kalk i vekselererne og ingen tæring i systemet
Jeg har det i mit eget hus og er supper glad for altid at have frisk dejligt varmt vand!

nemocharley

Max temperatur VVB

Indlæg af nemocharley » 24 aug 2014 13:47

lyder lidt som det jeg har :)


Besvar