"Optimalt" system?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
EcoErik
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 nov 2013 08:14
Mit fyr: CTC EcoHeat 308 Jordvarmeanl.
Areal: 164
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: ca 19,5 kwh
Kontakt:

"Optimalt" system?

Indlæg af EcoErik »

Hej

Jeg har længe gået og ønsket mig at få solvarme. Fruen gik for et par år siden med til at sætte 30 solcellepaneler på taget og nu sætter hun altså grænsen (for flere dimser på vores betontegl). Så tænker jeg, - kunne man ikke slå to fluer med et smæk, sætte nogle tynde kobberrør på bagsiden af solcellerne, en plade isolering under også en sammenkobling af hele skidtet. De bliver jo temmelig varme de paneler og de skulle jo faktisk komme til at yde bedre, hvis de bliver kølet lidt ned.

Jeg har ikke nødvendigvis behov for at opnå _maksimal_ temperatur og kan godt tåle lidt "spild" for jeg er jo godt klar over, at man ikke selv kan lave sådan en løsning optimal. Hvad tror I??

Afsætning:
1. Jeg kan afsætte høj temperatur (>35-40g) direkte i vores centralvarme (trukket ud af solvarmevæsken vha en veksler)
2. Lavere temperatur kan benyttes til at hæve brinetemperaturen på fremløbet til vores jordvarmepumpe - igen via nr. 2 veksler solvarme/brine - endelig forestiller jeg mig at der skal en blandingsventil med microstepping på, så brinefremløbstemperaturen kan styres helt nøjagtig (helst omkring 15g og sikkert maks 20g) - om vinteren ligger vores nuværende indløb på brine nede omkring 0g.
3. Overskudsvarmen afsættes direkte i brinekredsen men i udgangen istedet for indløbet (samme veksler men med et rørsystem og nogle motorventiler så man kan "vende" brinecirkulationen og skyde det direkte ud i jorden uden om varmepumpen.

De 30 paneler giver jo et solfangerareal på ca. 50m2

Hvis jeg på panelerne benytter tynde 8mm kobberrør - er der så noget jeg skal "passe på" mht. tryktab/flow m.v.?
Kan man forvente at flowet bliver fordelt jævnt over alle paneler hvis de er parallelt koblede eller hvordan kan man styre at det løber "lige så hurtigt/langsomt igennem det yderste panel?

Er det "alt for farligt" det jeg har gang i, kan panelerne slet ikke tåle at få monteret sådanne kobberrør på bagsiden - jeg ved godt, at jeg sikkert mister garantien på panelerne ved at gøre det. Ville det være mere sikkert at fremstille en tynd "metalkasse" på ca. 100x165x1 med tilgang i bunden og udgang i toppen også lade solfangervæsken cirkulere i kassen? Kassen skal selvfølgelig isoleres på undersiden og i siderne, - det ville jo give en mere jævn afkøling..

Kom glad med indspark til idéen.
7.2kw Solc.anlæg. 30x240w paneler, 2xDelta 3.0 inverter m/weblogger. 195g syd, 25g tag.
8kw CTC Ecoheat 308 JordVP, 380m slange i én kreds. 1 pl. hus fra 2005, m/164m2 gulvarme.
Årlig forbrug: 7.250kwh, 93m3 vand, 2 voksne, 4 børn
Tilb.bet. tid: ca. 8 år u/forrent. (7,4 VP/8,9 sol), brugte ca. 1500L

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

"Optimalt" system?

Indlæg af newpas »

Jeg tror at dit navn skulle være ole og ikke erik!! icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
EcoErik
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 nov 2013 08:14
Mit fyr: CTC EcoHeat 308 Jordvarmeanl.
Areal: 164
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: ca 19,5 kwh
Kontakt:

"Optimalt" system?

Indlæg af EcoErik »

Jeg er faktisk helt seriøs med mit oplæg, men jeg håbede jo på, at der var nogle med erfaring indenfor solvarme der fandt mit oplæg interessant.. Vi har allerede gjort meget for at optimere vores energiforbrug, er f.eks. gået fra at have et olieforbrug på 1500l / år til nu at bruge p.t. 2.700kwh på jordvarmepumpen / år (på en normal vinter ville forbruget nok nærmere ligge på omkring 3.500kwh). For at opnå et nulenergihus mangler jeg blot at spare ca. 1000kwh el/år og det er jo der, solvarmen kommer ind i billedet. Jeg må ikke ændre på solcellerne/anlæget, da vi er under nettoordningen ellers havde det været en smal sag at tilføje et par paneler.
7.2kw Solc.anlæg. 30x240w paneler, 2xDelta 3.0 inverter m/weblogger. 195g syd, 25g tag.
8kw CTC Ecoheat 308 JordVP, 380m slange i én kreds. 1 pl. hus fra 2005, m/164m2 gulvarme.
Årlig forbrug: 7.250kwh, 93m3 vand, 2 voksne, 4 børn
Tilb.bet. tid: ca. 8 år u/forrent. (7,4 VP/8,9 sol), brugte ca. 1500L
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

"Optimalt" system?

Indlæg af newpas »

Det var heller ikke for at betegne dig som useriøs, blot interessant at du tænker så kreativt/alternativt! :great:
nemocharley

"Optimalt" system?

Indlæg af nemocharley »

det jeg lige kommer til at tænke på, er om det er en god idé at samle varme bag solcellepanelerne? Jeg tænker evt. forringelse af ydelse og om forsikring dækker ifald der skulle ske et eller andet?

man kunne måske også lave et stativ i haven til lidt solpaneler? Den tank du har til jordvarmeanlægget har måske en styring som allerede kan håndtere den ekstra varmekilde? Hvis du mangler 1000kwh for at nå nul, så burde det være muligt at hente på denne måde.

EcoErik
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 nov 2013 08:14
Mit fyr: CTC EcoHeat 308 Jordvarmeanl.
Areal: 164
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: ca 19,5 kwh
Kontakt:

"Optimalt" system?

Indlæg af EcoErik »

nemocharley skrev:det jeg lige kommer til at tænke på, er om det er en god idé at samle varme bag solcellepanelerne? Jeg tænker evt. forringelse af ydelse og om forsikring dækker ifald der skulle ske et eller andet?

man kunne måske også lave et stativ i haven til lidt solpaneler? Den tank du har til jordvarmeanlægget har måske en styring som allerede kan håndtere den ekstra varmekilde? Hvis du mangler 1000kwh for at nå nul, så burde det være muligt at hente på denne måde.
Jeg ved godt at jeg bevæger mig på kanten af forsikring/garanti m.v. Mht. varme bag panelerne; Tanken var jo, at styringen skulle forhindre at temperaturen kom over de nævnte 35-40g (og dermed at det faktisk blev koldere bag på panelerne end der er idag).

Det er bestemt også et "no-go" at placere solpaneler andre steder, taget, haven, vægene, - you name it - men jeg tænkte at hvis nu absorberen bliver "gemt" under de eksisterende paneler (som jeg jo har fået lov til at sætte op), så er det kun lidt rørføring og udluftning der vil kunne "spolere hendes udsyn"...
7.2kw Solc.anlæg. 30x240w paneler, 2xDelta 3.0 inverter m/weblogger. 195g syd, 25g tag.
8kw CTC Ecoheat 308 JordVP, 380m slange i én kreds. 1 pl. hus fra 2005, m/164m2 gulvarme.
Årlig forbrug: 7.250kwh, 93m3 vand, 2 voksne, 4 børn
Tilb.bet. tid: ca. 8 år u/forrent. (7,4 VP/8,9 sol), brugte ca. 1500L
nemocharley

"Optimalt" system?

Indlæg af nemocharley »

Jeg tør ikke sige om det er en god idé - og kan heller ikke sige hvordan det evt. gribes bedst an.

Jeg kommer dog til at tænke på, at en bruger herinde (hvis navn jeg har glemt) har varmeslanger i nogle lodrette stålplader/læhegn, som sender overskudsvarme i jordvarmeanlægget. Hvor godt det virker ved jeg ikke. Jeg tænker at hvis det kan virke, så skulle der vel principielt ikke være noget i vejen for at din idé kan virke også. Men vi skal have nogle teknik-nørder på banen.
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

"Optimalt" system?

Indlæg af Ollii »

nemocharley skrev:Jeg tør ikke sige om det er en god idé - og kan heller ikke sige hvordan det evt. gribes bedst an.

Jeg kommer dog til at tænke på, at en bruger herinde (hvis navn jeg har glemt) har varmeslanger i nogle lodrette stålplader/læhegn, som sender overskudsvarme i jordvarmeanlægget. Hvor godt det virker ved jeg ikke. Jeg tænker at hvis det kan virke, så skulle der vel principielt ikke være noget i vejen for at din idé kan virke også. Men vi skal have nogle teknik-nørder på banen.
no100 hedder brugeren du referere til hvis ikke jeg husker helt galt.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
nemocharley

"Optimalt" system?

Indlæg af nemocharley »

Det er rigtigt! Tak Olli :)
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Blevet takket: 6 gange

"Optimalt" system?

Indlæg af no100 »

Hej EcoErik
Spænde projekt. jeg kan se du har overvejet fordelene ved at køle solcellerne med vand i et rørsystem, men har du også over vejet mulige ulemper?
Er taget konstrueret til den vægt der kan opstå ved ekstremt vejr, tagbelægning + solceller + rør +sne.
Kondensvand kan blive et problem i frostvejer,forår – efterår.
Rør køling kan give så stor forskel i glassets temperatur at det opstår stres i glasset og det vil revner.

Du spørger om man kan lave rør systemet så det træge lige meget på alle rør uden justering, ja det er muligt hvis det er symmetrisk opbyget og der er samme modstand i bege sider. Jeg har 32 rør der køre helt ens.

Hvor varmt er der bag dine sol paneler, forår – sommer – efterår – vinder.
Hilsen no100.

Besvar