Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

solfanger - er det det værd?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
jcr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 159
Tilmeldt: 10 okt 2012 11:23
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 165
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: ca. 10-12
Geografisk sted: 6560 Sommersted
Kontakt:

solfanger - er det det værd?

Indlæg af jcr » 28 maj 2014 09:02

Vi har et baxi multiheat 2,5 stokerfyr og vi er 2 i husstanden som har et helt normal varmt vands forbrug som alle andre. Jeg spekulerede på om ikke vi kunne udnytte de 54 solpaneler vi har liggende på et direkte sydvendte tag på driftbygningen (årlig produktion ca. 9000 kw) ved at producere varmt vand via et solfangeranlæg samtidig med at vi så kunne lukke fyret helt ned i de ca. 5-6 måneder hvor vi reelt kun skal bruge varmt vand fra hanerne + gulvvarme i badeværelset. Fyret æder trods alt alligevel ca. 200 kg piller på 14. dage hvilket jeg synes virker som alt for meget blot til produktion af varmt vand.
Findes der tilskudsordninger?
Gode råd modtages gerne :great:


pendec

solfanger - er det det værd?

Indlæg af pendec » 28 maj 2014 09:20

når jeg kører på elpatron koster det vel 1-1.5Kw pr. dag (single) , velnok 2-3kg om dagen hvis jeg tænder pillefyr istedet.
2*30 = 60kg, så jeres 400kg lyder rimlig vildt.

Det er nok billigst at få pillefyr justeret så det ikke kører hele tiden? eller timer på, så det kun tænder når vand skal varmes, hvis styring ikke kan checke det selv.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

solfanger - er det det værd?

Indlæg af MichaelK » 28 maj 2014 17:48

pendec skrev:når jeg kører på elpatron koster det vel 1-1.5Kw pr. dag (single) , velnok 2-3kg om dagen hvis jeg tænder pillefyr istedet.
2*30 = 60kg, så jeres 400kg lyder rimlig vildt.

Det er nok billigst at få pillefyr justeret så det ikke kører hele tiden? eller timer på, så det kun tænder når vand skal varmes, hvis styring ikke kan checke det selv.
Nu er det jo en Baxi. Derfor kan den ikke tænde selv, og skal derfor pausefyre. Det giver det høje
forbrug, samt det forhold at fyret er alt for stort til 165 kvm.. Alt sammen bidrager til en ganske
ufornuftig fyringsøkonomi, der ganske rigtig kan lettes en del med et solvarmeanlæg.

Alternativt kan man også købe en 10 KW Scotte, der kan starte og stoppe selv. Så spare man en
hulens masse piller hele året, og får tillige en noget bedre komfort end med baxien.



Mvh.



PS.:
Er det en 2,5er, eller en 1,5er. Teksten siger det ene, og profilen det andet?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

solfanger - er det det værd?

Indlæg af nemocharley » 28 maj 2014 18:02

der findes mig bekendt ikke tilskudsordninger

hvis du kun bruger træpiller til at fyre med er det bestemt en overvejelse værd at skifte fyret til et moderne pillefyr (der er mange at vælge imellem)

hvis du fyrer med lidt af hvert så kunne man bestemt godt overveje et solvarme anlæg med en elpatron i tanken således overskudsstrøm kan bruges (sådan gør vi det her på matriklen) - men solvarme koster, især hvis det skal op i en størrelse som batter i de 6 varmere måneder.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

solfanger - er det det værd?

Indlæg af triumph » 28 maj 2014 19:14

hvis du har overskudstrøm. (=højere elproduktion, end dit forbrug) Så ville det jo være oplagt at bruge det.
Ellers er det billigere og købe et alm. solvarmeanlæg. På et alm. solvarmeanlæg ligger tilbagebetalingstiden på ca. 20 år. Hvis du fyre med træpiller med et fyr der kan tænde/slukke, Ca. 10 år hvis du fyre med olie, og ca. 6 år hvis du bruger med el (som du jo gør) (Der er relativt stor forskel på tilbagebetalingstiden, alt efter anlæg, hvor meget du selv sætter op, osv)
Men hvis du kun fyre med træpiller, så kan du få en scotte til samme pris som et solvarmeanlæg, og så tror jeg det var det jeg gjorde. Da det med den rigtige styring vil kunne give bedre fyringsøkonomie i overgangs/sommerperioder. End en Baxi


Besvar