Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Suncomfort variabel pumpe hastighed ved overskudsvarme

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Morckmorck
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13 jun 2012 20:08

Suncomfort variabel pumpe hastighed ved overskudsvarme

Indlæg af Morckmorck » 23 apr 2014 22:05

Jeg er igang med at konfigurere mit solvarme anlæg, og vil gerne have det sådan at når vvb tanken er varmet op til 55 grader skiftes en 3 vejs ventil over så der istedet opvarmes en buffertank til centralvarmekredsen.
Jeg har prøvet at opnå dette ved at sætte "overskudsvarme" op, og have solvarmens pumpe (udgang1) og 3-vejs ventilen (udgang6) sat op som de to udgange i programmet. Problemet med dette er at solvarme pumpen kører 100% når dette program er aktivt. Kan man ikke få den til at køre med variabel hastighed afhængig af forholdene? - lige som når den kører det normale solvarme program hvor den justere hastighed afhængig af differencen på solvarmen og tanken?
Hvad har I af erfaringer skal man istedet bruge nogle af de andre programmer, som f.eks. brugerdefineret udgang1?

I øvrigt har jeg lagt mærke til at det ikke er muligt at deaktivere overskudsvarme og tilskudsvarme programmerne. Den kører stadig aktivt på dem efter de er deaktiverede og jeg har gået ud af menuen. Er der andre der har oplevet dette?

Jeg glæder mig til at høre lidt input.

De bedste hilsner
Kristian


sundvej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 05 jan 2011 15:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Suncomfort variabel pumpe hastighed ved overskudsvarme

Indlæg af sundvej » 24 apr 2014 16:23

hvilken styring ? Version ??
Når VVB eller buffertanken er varmet op , er det temperatur forskellen mellem anlægsføler og solfanger/føler .
Det kan godt være , at det er nogle parameter som står forkert , så den køre med 100%.
Hvordan kan du se at pumpen køre 100% ?


Normalt er funktionen af pumpen uanset hvilken "program" :

1. Når indstillet starttemperatur af pumpen er opnået , starter pumpen med 100% hastighed for 20sec , for at få gang I circulationen.
2. Derefter kører den ned til den indstillede hastighed under menu pumpe solfanger .
3. hvis en ønsket temperature er opnået , (også under menu pumpe solfanger ) køre pumpen efter denne hastighed .

Så pumpen køre kan kun køre max 3 trin .

hilsen fra sønderjylland

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Suncomfort variabel pumpe hastighed ved overskudsvarme

Indlæg af poul efterlønner » 27 apr 2014 21:15

Jeg har mit monteret som du beskriver, men med en Pannex styring. og det kører fint.
Du har vel monteret en særskilt føler i bunden af buffer tanken ? som den skifter over til når trevejs ventilen skifter.
hvis ikke: så kan den sikkert ikke finde ud af det, for bunden af VVB er formentlig varmere end bunden af buffer tanken.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Morckmorck
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13 jun 2012 20:08

Suncomfort variabel pumpe hastighed ved overskudsvarme

Indlæg af Morckmorck » 30 apr 2014 06:33

Hej igen

@sundvej :
Det er en suncomfort version 6.03

Der var ved mine test kun lidt forskel på tank og solfanger, så ved normal solvarme drift kørte den kun 20%.
Lige så snart jeg satte temperaturene så "overskudsvarme" kørte, satte den pumpen på fuld drøn. Og ikke kun i starten, har prøvet at lade den stå et par minutter. Jeg ved som sådan ikke om det er nøjagtig 100% men det lyder sådan.

Lige nu har jeg sat den op til at køre på "brugerdefiner 1" programmet, og der virker det med disse indstillinger:
Udgang1: 6 (3-vejs ventil)
Udgang2: N/A
Temp1: 2 (tank bund)
Temp2: 0

Hvis jeg laver de samme indstillinger på "overskudsvarme" programmet, slukker den helt for solcirkulationen når programmet aktiveres.
Hvis jeg sætter Udgang2 til 1 (solvarmepumpen) kører solcirkulationen på fuld drøn.

Jeg ville meget gerne få det til at virke på "overskudsvarme" programmet, da jeg skal bruge de to andre til anden styring.

@poul :
Ja, jeg har en føler i "ekstra"tanken, men der kan måske alligevel være et problem der. Solvarmepumpens hastighed måles jo ud fra temp i fanger og bunden af tanken. Så for at det virkede opskulle man jo "flytte" måleren fra tank2 over på t2 indgangen så det var den der blev brugt af solvarme "programmet". Er der nogen der ved om noget i denne stil overhovedet kan lade sig gøre?
Vil det evt hjælpe at opgradere til en nyere styring?


Efter jeg har sat den over til at køre på det brugerdefinerede program har jeg også lagt mærke til at ventil indikatoren er hold op med at virke. Tidligere når den skiftede mellem buffertank og primær tank kunne man se det i diagrammet på displayet. Nu vender diagrammet altid mod den primære tank, uanset af motorventilens placering.
Alt i alt synes jeg at det hele virker noget buggy... er jeg den eneste der har oplevet dette?

De bedste hilsner
Kristian

sundvej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 05 jan 2011 15:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Suncomfort variabel pumpe hastighed ved overskudsvarme

Indlæg af sundvej » 30 apr 2014 08:06

Hej Kristian,
Prøv og gå ind i Menu Solfanger og stille pumpe max hastighed til 35 %.
Hvis denne indstilling står til 100% , vil den køre med max hastighed , så snart den ønsket temperaturer opnået , ( 70 grader ).
Derefter vælge programmet overskudvarme igen . Se hvordan pumpen køre.


funktion :
Ved start solfanger pumpen , er pumpen´s hastighed 20 %(min hastighed), som er angivet i menu solfanger , derefter "kigger" styring på den ønsket temperatur , som er som standard instilling 70 grader ,
kommer solfanger temperatur over 70 grader bliver hastigheden sat til max hastighed (100%).
Derfor sæt den max hastighed ned til 35 % .


Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Suncomfort variabel pumpe hastighed ved overskudsvarme

Indlæg af poul efterlønner » 30 apr 2014 21:09

Ang. skift af føler:
Jeg kender ikke din styring, men på min, virker det sådan, at når den skifter til at køre overskudsvarme, skifter den 3vejs ventilen, og samtidigt skifter den føler så solvarmen kører uændret.
skift af føler sker ved at et "gammeldags relæ" skifter de 2 følere, det trækkes samtidigt med at 3vejs ventilen får strøm.

Min styring kan ikke styre pumpehastigheden, men jeg har en Alpha2 pumpe der kører på auto, og bruger 5 -7 w hele tiden når den kører,
og det gør den når temp. i solfanger er 8 grader højere end bundføleren.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

abramsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 06 sep 2011 11:29

Suncomfort variabel pumpe hastighed ved overskudsvarme

Indlæg af abramsen » 05 aug 2014 19:45

Gå i overskudsvarme og sæt ønsket sol temp til 70 grader
Så virker det :)


Besvar