Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

udnyttelse af det købte hardware

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
mhko
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 30 mar 2011 09:42
Mit fyr: twin heat M20
Areal: 158
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 10 ton

udnyttelse af det købte hardware

Indlæg af mhko » 21 apr 2014 20:19

Hejsa.
jeg har fået købt mig noget solvarme hardware over flere gange og nu er jeg ved at have nok til at samle et anlæg:-)

jeg har nu:
2 stk styringer
4 paneler i 2 forskellig fab og dimensioner (2x2,4 og 2x2,7 m2)
1 stk beholder på 385 liter med 2 spiraler i
2 stk veksler
2 stk pumpe stationer en med en alpha 2 pumpe og en med en normal pumpe.
1 stk 3 vejes ventil
skodnings sikring
overtryk sikring
18 liter og 12 liter ekspansions beholder

nu kommer spørgsmålene:
  • *begge styringer kan næsten det samme, den største forskel er at den ene kan variere hastigheden på pumpen den anden ikke, hvilken skal jeg bruge ud fra det?
  • *huset panelerene skal side på har tag mod øst/vest, skal jeg bruge en pumpe station og noget ventil værk til at skifte mellem øst/vest panelet eller skal jeg bruge begge pumpe stationer?
    og hvad så med ekspansions beholderen?
  • skal jeg være bekymeret for tankens "lille" volumen til de fire paneler? har planer om at koble solvarme systemet sammen med vores pille fyr, men når det nok ikke denne omgang.
håber der er nogen der har lidt indput til mig.


dannidines

udnyttelse af det købte hardware

Indlæg af dannidines » 21 apr 2014 20:57

Du SKAL koble fyret/centralvarmen ind over dit anlæg - det skal virke som kølekreds! Om du lader 3-vejsventilen og veksleren stå for det, eller benytter topspiralen, det er op til dig, men du skal have mulighed for at køle beholderen. Allerede nu, da rammer vores beholder 75 grader og der trækkes varme ud i radiatorene (vi benytter topspiralen til udtræk)

jeg formodet du kan få noget relæ via temperatur variabler til at skifte mellem 2 pumpeblokke - 1 for øst, 1 for vest ifm at trække varmen fra de paneler som får sol.. Alternativt få fat i en 2 kreds pumpeblok.

du kan over veje hvornår jeres varmtvandsforbrug er på dagen, og så evt monterer alle 4 paneler på samme side, hvilket vil give mere effekt på hver sin tid af døgnet, samt en MEGET mere simpel installation.

Besvar