Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

solvarme tanker og råd modtages

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

solvarme tanker og råd modtages

Indlæg af Djursland » 18 apr 2014 19:09

Hej med jer

jeg går og tænker solvarme

jeg har 2 paneler fra batec tror jeg da det er nogle jeg har byttet mig til og de er fra 91 ca og kørte i 2 år og pillet ned og har stået siden. de er på 220x115 i fanger plader der er 8 rør ned med snoninger dvs der er jo et langt kobber rør i 3/8' og jeg vil tro der er samlet 5 Kvm sol flade

nu har jeg en 300 l VVB med sol spiral i og hvordan får jeg så dem koblet sammen

jo jeg har nogle sort 3/4' rør og skal bruge ca 13 m fra tank til solfanger frem og retur

jeg har købt mig en styring til 12v købt i polen til 340 kr ca og den er fin http://www.ebay.com/itm/SOLAR-panel-dif ... 2ec8485eb5

jeg har en 12v circulations pumpe der levere 15 l i min 100 gr varmt vand og jeg går udfra det er i frit løb så det kommer nok ned på mindre når det kommer i drift gemmen rør og der er slange koblinger på så jeg har slanger koblinger til at sætte på røret i 3/4'
den her
http://www.pumpvendor.com/media/jabsco/ ... series.pdf

jeg har et 85w sol panel og regulator og 2 x 72 Amp gel batterier

jeg har snavs samler i messing plus dvs fittings i sort

jeg har en en expansionsbeholder ca 12 l

en sikkerhede ventil


jeg har beregnet der er ca 11 L vand i hele anlæget


jeg tænker at styringen skal starte min normale smedegård simflex pumpe når beholderen bliver for varme ca 85 gr
jeg tænker også at det må jo være fedt at det kan køre i sig selv uden tilført energi andet en den fra solen og det er lige i min ånd

er der noget jeg har glemt eller er der noget der skal tilføjes

jeg har en bibel fra Ernst Drastrup som jeg kikker meget i og den er god


gode råd modtages rigtig gerne

jeg regner med at poste foto senere

Mvh Flemming
Ecoteck HR 100


ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

solvarme tanker og råd modtages

Indlæg af ccc28748 » 21 apr 2014 00:19

Hej Flemming

Kunne man være lidt fræk og springe styringen over? Sol på panel .... Pumpe kører ... Varme i tank :-)
Pumpen bruger 25W, så du skal bare have 3 pumper koblet el-panelet, eller et mindre panel.

mvh Carsten

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

solvarme tanker og råd modtages

Indlæg af Djursland » 21 apr 2014 09:06

Hej Carsten

det har jeg også tænkt på men hva nu hvis der går en sky for solen så vil sol panelet stadig være varm og vil begynde at koge vil jeg tro

min pumpe bruger 1,2 amp så dvs 14,4 w så der er masser af overskud dvs igen sige efter mit hoved vil pumpen så også køre når der er overskyet og det skal den ikke. man kan så tag et mindre solcelle panel og sætte til men nu hade jeg lige det 85 w til at stå og batterier hade jeg også så tænkte jeg at det kunne jeg ligeså godt bruge

og pumpen kostede 900 kr i indkøb pris igennem min fars firma for mange år siden så bliver det nok liiiiiiiige lovligt dyrt hvis jeg skal ha 3 smiler

men dejligt med nogle tanker om det

Mvh Flemming
Ecoteck HR 100

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

solvarme tanker og råd modtages

Indlæg af pelle » 21 apr 2014 10:11

Hej.. Jeg ville lave det som på side 71 i din bog. Ved godt det ikke er en kappebeh. du har. Bare lav det således at solvarmen fra fanger går ind i top af bundspiral på beholder
. Føleren sætter du ved bund af solvarmespiral.

Der må gerne være en aut. udlufter på , men den skal lukkes med en ballofix afspæringsventil når anlægget er luftet ud. ( Det er også sådan Ernst har tegnet det) Dog har han ingen aut. udlufter påtegnet. Det skal blot være sådan at det kan lukkes helt, efter udluftning..Du kan læse om det her..
http://www.batec.dk/images/pdf/Toemmeek ... edning.pdf

Selv om der går noget sky for solen kører pumpen stadigvæk varme ind. Så længe der er koldere i tankens bund end der er ude i fangerne henter du varme hjem..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

solvarme tanker og råd modtages

Indlæg af Djursland » 21 apr 2014 15:48

se pelle det er jo lige sån jeg gerne vil ha det

hvis det koger så sker der ikke noget og dagen efter køre det normalt igen jaaaa det kan vi li

og jeg har nemlig også været i tvivl om føleren til styringen skulle side helt i top eller i top a bundspiralen og det logiske sagde mig at den skulle side i top af bund spiralen da der ellers vil være for lidt vand at varme op i toppen a tanken dvs styringen slukker pumpen for tidligt

og 2000 tak for linket for det har jeg ikke selv kunne finde

ville den her være ok eller kan den i teorien blive for stor

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-E ... 75666.html

og da der er ca 3,5 m i højde forskel fra bund i bundspiralen og til udluftningen på solfangeren er 0.5 bar vel rigeligt i fortryk eller er jeg helt galt på den

mvh flemming
Ecoteck HR 100


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

solvarme tanker og råd modtages

Indlæg af pelle » 21 apr 2014 16:29

Djursland skrev:se pelle det er jo lige sån jeg gerne vil ha det

hvis det koger så sker der ikke noget og dagen efter køre det normalt igen jaaaa det kan vi li

og jeg har nemlig også været i tvivl om føleren til styringen skulle side helt i top eller i top a bundspiralen og det logiske sagde mig at den skulle side i top af bund spiralen da der ellers vil være for lidt vand at varme op i toppen a tanken dvs styringen slukker pumpen for tidligt

og 2000 tak for linket for det har jeg ikke selv kunne finde

ville den her være ok eller kan den i teorien blive for stor

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-E ... 75666.html

og da der er ca 3,5 m i højde forskel fra bund i bundspiralen og til udluftningen på solfangeren er 0.5 bar vel rigeligt i fortryk eller er jeg helt galt på den

mvh flemming
Jeg tror den er fin nok den du har. Hvis der er 11 l.væske ialt, er en 12 liters jo stor nok. Der er jo ikke 15 m2 fangere,som i linket men 5 m2.. Jeg vil også mene 5 m2 fangere er fint til 300 l. beholder. Man, siger jo omkring 60 l. Pr m2 solfanger. 0,5 bars fortryk lyder fint. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar