Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lagdeling i tank.... buffer

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af rs2000 » 19 feb 2014 09:07

ja der er mange måder at skyde bjørnen på :-)

Det primære må dog være udbyttet man får for sin investering, og her kan super avancerede anlæg i mine øjne ikke retfærdiggøres i et jævnt isoleret dansk hus, en lille akku kan i mine øjne bruges til at overleve nogle gråvejrsdage i gode perioder, men ikke akkumulering i den forstand, at man gemmer til vinteren.

1000l vand afkølet fra f. eks 80 til 30 indeholder vist ca 58 kwh. de ryger hurtigt når det bliver koldt desværre.


nemocharley

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af nemocharley » 19 feb 2014 10:10

nej så skal vi op i mange 1000l vand til et stort tag bestående af solvarme - men hvem har råd til det?

ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af ccc28748 » 20 feb 2014 13:18

Hej Lynex

Jeg kan godt lide det du gør med fjernvarmen. Det giver en god garanti for varmt vand og varme.

Jeg fik lige en tanke....avav . Mit eget anlæg består af 2 flader, Syd og øst. Jeg har ikke 2 pumper men en pumpe og en blandeventil der fordeler væsken til de to fangere. Jeg fortryder lidt at have lavet det på den måde, fordi fangermanifolden er super godt isoleret, og jeg skulle bare have ført fanger væsken rundt i serie. Sparet en ventil og for dit vedkommende en pumpe. Der var noget du måske kunne overveje?

mvh Carsten

Lynex
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 apr 2013 18:40
Mit fyr: fjernvarme
Areal: 205
Brændsel: fjernvarme/ århus
Fremviser gerne i postnummer: 8240

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af Lynex » 20 feb 2014 14:50

Hej Carsten
I princippet har du fuldstændig ret! men jeg gav kun ca 1000kr for en pumpestation i Polen inklusiv flowmåler overtryksventil mm. så der var vel ingen grund til at spare der.
jeg kan se du har en ganske fin lagertank med det helt rette lagdelings princip. jeg er nu ret spændt på om en gammel olietank med 3 kølere indbygget ( kunne lige så godt være 3 radiatorer kan gøre det samme, jo simplere og billiger man kan lave anlægget, jo hurtigere er pengene hjemme igen, naturligvis forudsat at men ikke går på kompromis med virkningsgraden.

Jeg fik lige rentegnet diagrammet og tilføjet en 3 vejs ventil over på centralvarmesiden så det kolde brugsvand kan trække systemet helt ned, uden returen for radiatoren varmer den lille tank op igen.
Vedhæftede filer
solvarme4.JPG

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af rs2000 » 20 feb 2014 19:20

Er bange for at din tegning mangler en del finpudsning :-)
spiralerne i olietanken sidder i serie f.eks, NO GO i mine øjne.


nemocharley

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af nemocharley » 20 feb 2014 19:34

hej når vekslerne er inde i tanken så forringer det lagdelingen - ift en tom tank med bare vand.

men altså - rs2000 siger det så godt - de toptunede 100% perfekte anlæg er vanskelige at retfærdiggøre i de fleste huse. Jeg mener du skal se på antallet af rør - og så nævnte jeg det med at skyde varmen i solvarmebeholderen først (er det så tosset en tanke?) - du skal så kunne skyde det overskydende varme i enten tank eller i radiatorer/gulve. (tanken vil typisk kun komme i spil som buffer i højsommeren gætter jeg på) - hvis du først vil i 1800ltanken og derefter solvarmevvb så skal der flere rør på - næsten dobbelt så mange vil jeg umiddelbart sige.

Lynex
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 apr 2013 18:40
Mit fyr: fjernvarme
Areal: 205
Brændsel: fjernvarme/ århus
Fremviser gerne i postnummer: 8240

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af Lynex » 22 mar 2014 09:10

Hej Så fik jeg endelig gang i anlæget, og det kører super godt! For at forhindre kalk i buffertrank/ varmtvandsbeholder, har jeg instaleret en varmeveksler og forsynet den med en AVTB ventilen sørger for at vandet aldrig bliver mere end 50 grader hvilket forhindre kalkopbygning i veksler.
På ebay fandt jeg en flow kontakt den har et alm gammeldags relæ som slår til lige så snart der er vandforbrug, dvs pumpen køre kun når der er forbrug og jeg får på denne måde en rigtig god lagdeling i varmetvands lageret.

ud over det er der altid frisk "nyt" varmt vand og ingen problemer med nikonella bakterier.
Vedhæftede filer
solvarme5.JPG

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af rs2000 » 23 mar 2014 19:21

Selv om jeg er principielt uenig i anlæggets opbygning, ser det da spændende ud :-)

Nogle spørgsmål :-)

Som jeg læser dit diagram, så sender du altid solvarmen over i 500L tanken, hvorefter den kan returnere, og herefter varme på dine 1800L ? hvorfor ikke enten eller ?

Hvorfor en nødkøler ?

Hvad for nogle pumper sidder der på solvarme siden? du nævnte nogle billige polske pumpe blokke, med den mængde rør og modstand jeg tror du har i dit system, så skal der nogle ordentlige pumper til, ellers bliver temperaturen bare høj, samt med et lavt flow, hvilket er lig med tab.

Lynex
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 apr 2013 18:40
Mit fyr: fjernvarme
Areal: 205
Brændsel: fjernvarme/ århus
Fremviser gerne i postnummer: 8240

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af Lynex » 23 mar 2014 21:13

Hej Rs

Jeg har også mulighed for at lede vandet direkte til beboelsen (de 500 litter) og derefter tilbage til solfangeren, pumpeblokkene kommer fra polen men det er danfos pumper, de bliver pulset af styringen og kan meget nemt følge med.

Jeg ved nu heller ikke om nødkøleren er nødvendig, nu havde jeg den til rådighed, den kan også varme værkstedet op.

Den er forbundet sådan at hvis vandet bliver over 90 grader kommer den en tur i køker (kalofere) og ventilator sørger hurtigt for at vandet køles ned så det ikke ødelækker pexrørne.
om jeg nogen sinde får brug for den store buffertank ved jeg ikke.... selv om den er godt isoleret er der jo altid en del varmetab fra den...
det er fristende at smide varmen direkte i gulvet istedet hvis der er for meget af den og sommeren.


Besvar