Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogle erfaringer med dette anlæg??

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Jesper1981
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 20 dec 2009 23:37
Mit fyr: Benekov R15 tornado
Areal: 197
Brændsel: Samba Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 8-10
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Vestjylland- Skjern

Nogle erfaringer med dette anlæg??

Indlæg af Jesper1981 » 31 dec 2013 12:27

Hejsa i forum. Jeg overvejer kraftigt om vi ikke skulle have sat et solvarme anlæg på til næste år. Jeg har kigget lidt på følgende anlæg http://dansksolcelle.dk/produkt/4172/30 ... skudsvarme. Vi fyrer med ren træpiller nu og har brugt ca 12 tons her i 2013. Huset er 110 kvm i grundplan med gulvvarme over det hele og 87 kvm ovenpå med radiatore. Jeg har godt set at der er meninger både for og imod. Er der nogen herinde der har erfaring med det anlæg/firma jeg har linket til?
Mvh Jesper


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Nogle erfaringer med dette anlæg??

Indlæg af Aaen » 31 dec 2013 12:34

Hejsa, vi overvejer selv solvarme. Og også fra samme firma. Jeg via ude og tale med dem i sommers og de er meget venlige og imødekommende. "sælgeren" brugte næsten en time efter lukketid på at sidde og snakke om forskellige løsninger. Det er sku i orden.

Men når det er sagt, kan der være andre måder hvor du kan få mere ud af de penge du vil bruge på solvarme, f.eks ved at skifte nogle vinduer eller at efterisolere.

Vi har ikke købt noget, da jeg hellere vil have nye vinduer/døre, da jeg tror at det vil give mere end sætte solfangere op. Det koster så osse mere end dobbelt så meget, så derfor har vi ikke gjort noget endnu.

nemocharley

Nogle erfaringer med dette anlæg??

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2013 12:52

Hej

Jeg kiggede på det samme firma i en anden forbindelse, og herinde fik jeg at vide at der var en som havde dårlige erfaringer med dette firma. Jeg har altså ikke undersøgt det nærmere.

Solvarmerørene er dem fra Westech som Passat også forhandler, dem har jeg set på tæt hold og synes de så gode ud - de ligner dem jeg har på mit tag lige nu.

Det er et meget prisstærkt tilbud, så jeg gætter på at der ikke følger så meget med (hvor er frostvæsken f.eks), som der gør i andre solvarmepakker fra andre firmaer. Eller så er der nogle komponenter af meget ringe kvalitet.

Solvarme skal jo helst være billigt, nu hvor det er så svært at få hjem igen når man fyrer med biobrændsel. Men det kan altså også blive så billigt, at det kan gå hen og blive ret dyrt på længere sigt.

Jeg tænker det som nævnt i andre tråde lidt anderledes, og ville hellere betale noget mere og så få et bedre anlæg (måske bedre....).

Hvis du har plads til et stort anlæg, som også giver rumvarme, så ville jeg gå efter det. Der sælges solvarmeanlæg ved Levi/DvCenter - som er her på Stokerpro, Hedestoker, H.S./Q-pro som også er her på stokerpro - til for mig at se passende priser.

Baxi har en stor solvarmepakke, som min fætter har købt (40k) og han er rigtig glad for den.

nemocharley

Nogle erfaringer med dette anlæg??

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2013 12:59

det var i den her tråd jeg fik at vide at alt måske ikke var som det skulle være: viewtopic.php?f=121&t=17946&start=30

spinkelt grundlag for mig at have et forbehold på - jeg ved det. Men jeg synes det er mest rigtigt at gøre opmærksom på det.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Nogle erfaringer med dette anlæg??

Indlæg af martin_b » 31 dec 2013 12:59

Jesper1981 skrev:Hejsa i forum. Jeg overvejer kraftigt om vi ikke skulle have sat et solvarme anlæg på til næste år. Jeg har kigget lidt på følgende anlæg http://dansksolcelle.dk/produkt/4172/30 ... skudsvarme. Vi fyrer med ren træpiller nu og har brugt ca 12 tons her i 2013. Huset er 110 kvm i grundplan med gulvvarme over det hele og 87 kvm ovenpå med radiatore. Jeg har godt set at der er meninger både for og imod. Er der nogen herinde der har erfaring med det anlæg/firma jeg har linket til?
Mvh Jesper
12 tons piller til 200 m2. Det er mere end jeg bruger på det dobbelte, og mit hus er skod fra 1864. Tror du med fordel kunne tætne huset eller skifte din kedel, specielt hvis økonomi er bevæggrund for solvarme.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Jesper1981
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 20 dec 2009 23:37
Mit fyr: Benekov R15 tornado
Areal: 197
Brændsel: Samba Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 8-10
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Vestjylland- Skjern

Nogle erfaringer med dette anlæg??

Indlæg af Jesper1981 » 31 dec 2013 13:12

Jeg syntes også de 12 tons er voldsomt så derfor denne tråd. Til lidt info er det en nedlagt landejendom hvor stuehuset er fra 1924, men er blevet totalrenoveret i 04. Det er dog ikke os der har gjort det så mængde af isolering i gulv osv ved jeg ikke. Med der blev sat nye vinduer, tag osv så det burde være iorden lidt endnu. Hulmuren kunne evt være en mulighed der skal undersøges lidt mere på inden der skal gøres mere.

nemocharley

Nogle erfaringer med dette anlæg??

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2013 13:14

martin_b skrev:
12 tons piller til 200 m2. Det er mere end jeg bruger på det dobbelte, og mit hus er skod fra 1864. Tror du med fordel kunne tætne huset eller skifte din kedel, specielt hvis økonomi er bevæggrund for solvarme.
Du siger noget dér. Godt set. Men det er jo lidt dyrere end den solvarmepakke han ser på (måske) - scotten er nede i et ret lavt prisleje for tiden.

Hej trådstarter, der kan være en pæn sjat at hente i at få isoleret hulmur - taler af erfaring.

nemocharley

Nogle erfaringer med dette anlæg??

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2013 13:15

Kører din benekov godt? Kunne være den kunne drift-optimeres lidt. Der er et forum for Benekov under stokerfyr.

Jesper1981
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 20 dec 2009 23:37
Mit fyr: Benekov R15 tornado
Areal: 197
Brændsel: Samba Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 8-10
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Vestjylland- Skjern

Nogle erfaringer med dette anlæg??

Indlæg af Jesper1981 » 31 dec 2013 13:57

Nemocharley : Jeg har kigget en del af dine indlæg igennem og det har inspireret en del :great:. Hvad har du fået hulmur isoleret med ? Syntes at have læst mange steder at det eneste rigtige er Rockwool mht fugt osv med papirgranulat. Min benekov kører "rimeligt" men den skal flyttes til et nyt fyrrum jeg er igang med til foråret så der var det planen den skulle kigges helt efter inden den bliver taget i brug.

nemocharley

Nogle erfaringer med dette anlæg??

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2013 14:08

tak for rosen :)

vi isolerede med rockwool - men jeg har altså ikke forstand på det eller de andre muligheder. Vi kunne bare mærke en stor forskel i huset uden jeg kan sige helt præcist hvad det sparede.

Martins indspark med et evt. fyrskifte er værd at overveje - især hvis det alligevel skal flyttes - men det er self. noget du skal gøre op med dig selv. Jeg er virkelig glad for mit solvarmeanlæg og jeg er overrasket over at det har kunnet bidrage her i december, som det har gjort - og jeg har fået et mere realistisk/praktisk forhold til det efter at have modtaget vejledning og rådgivning herinde på Stokerpro. Men din besparelse kan vise sig at blive større ved en Scotte sat op efter triumphs anvisninger, eller en MGM med timerstyring i overgangs-sæsonerne.

Men igen det er helt op til dig. Hav et budget og læg en god velinformeret plan.


Besvar