Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
ux226
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 feb 2009 09:49
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9-10

Solvarmeanlæg

Indlæg af ux226 » 27 dec 2013 20:30

Vi bor i et hus (nedlagt landbrug) fra 1916 som for snart 15 år siden blev renoveret og fik etableret gulvvarme.

Huset er 250m2 (150m2 i stuen, 100m2 på 1. sal) og varmekilden er en Baxi stoker (Multiheat 2.5) der står i udbygningen. Der er vel ca. 30-40 meter rørtræk mellem kedel og gulvvarmeshunts.

Varmt brugsvand kommer pt. fra en elvandvarmer i usioleret kælder under stuehuset. Det ville jeg gerne lave om på og overvejer solvarme. Udbygningen er en stålhal med eternittag og det vil være meget lettere at opsætte solfangere der end på stuehusets gamle tegltag. Der er rigelig plads til en stor varmtvandsbeholder i udbygningen i umiddelbar nærhed af Baxi stokeren - og det giver også mulighed for noget varmeveksler tænker jeg? Men det bliver jo et langt rørtræk over til stuehuset...

Hvad tænker I vil være smart at gøre?


nemocharley

Solvarmeanlæg

Indlæg af nemocharley » 27 dec 2013 22:24

Du skal ihvertfald påregne et konvektionstab - hvor meget kan jeg ikke sige.

I dit tilfælde vil jeg mene at solvarme er en god idé. 1) Du har en pausefyrende stoker som umiddelbart virker for stort til dit opvarmede m2 areal?
2) Gulvvarme er godt til solvarme. 3) el er dyrt at opvarme brugsvand med.

Jeg ville gå efter et større anlæg, som også giver rumvarme - men det koster altså. Baxi´s store solvarme pakke har jeg set til 40k (7.5m2 fanger, 750l tank med neddykket vvb, som du jo ikke skal have men derimod en pladevarmeveksler til brugsvand. - så det må kunne gøres lidt billigere)

tænker at en 1000l m. bundspiral og 12-13m2 fangerareal - eller omkring 100 vakuum rør vil kunne tjene dig godt. Baxien skal køre uden om buffertanken har jeg læst mig til, og er vistnok også den gængse holdning herinde mht pausefyrende stokere.
Last edited by 1 on nemocharley; edited 27 times in total

nemocharley

Solvarmeanlæg

Indlæg af nemocharley » 27 dec 2013 22:25

glemte lige

Niels Lyck fra Varmt vand fra solen ved virkelig hvad han snakker om. Ligeså Henrik Schack fra q-pro, og Ernst og Pelle herinde på stokerpro.

nemocharley

Solvarmeanlæg

Indlæg af nemocharley » 27 dec 2013 22:37

hvis det bliver for dyrt kunne du overveje at skifte til et andet pillefyr (hvis du i forvejen kun bruger træpiller). Der kunne måske endda monteres et nyt anlæg i kælderen? Så undgår du jo rørtabet og kan varme om sommeren med ganske få kg træpiller til brugsvand.

scotte, mgm, bioheat m.fl - alt efter pengepung og temperament.


Besvar