Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt anlæg: Solvarme, pillefyr, pool.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Snaptun
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 dec 2013 13:25

Nyt anlæg: Solvarme, pillefyr, pool.

Indlæg af Snaptun » 18 dec 2013 13:55

Til dem der er interesseret i at hjælpe.

Jeg har totalt renoveret et hus fra 1967. Boligareal på 220 (opvarmet med gulvvarme) og en kælder på 220 kvm, hvor ca. 110 er opvarmet. Jeg har en uopvarmet pool i haven med sandfilter og pumpe i kælderen.

Jeg vil installerer et solfangeranlæg, der bidrager til opvarmningen/brugsvand så længe som muligt, og om sommeren skal solfangerne opvarme vandet i poolen.

Huset er 28 m langt og fyret er i kælderen i den ene ende, og poolen ligger i haven i den anden ende (ca. 30-35 meter væk) af huset. Mit hus har tagflader, der vender øst/vest. Min garage har fladt tag, og dermed med med mulighed for at opstille solfangerne med optimal hældning og orientering, ligger i sammen ende af huset som poole, men på den anden side ca. 15 meter væk.

Pt. har jeg en 300 L varmtvandsbeholder med 2 spiraler og et 30 kW pillefyr. Alle rør kan trækkes/og er trukket i loftet i kælderen.

Placering af solfanger: Evt. 60 rør mod vest og 60 mod på taget tæt på fyrrummet eller 90(?) på garagetaget, men længere væk.

Dimensionering af akkumulerings og tilkobling til centralvarmesystem: Hvor stor skal en evt. akkumuleringsbeholder til solfangeren være? Jeg ønsker ikke at bruge pillefyret til at varme på akumuleringsbeholderen da den selv justerer effekten.

Rørdimensionering: Hvilke dimensionering bør bruge? Tænker umiddelbart 22 mm i 'hovedsystemet' (til blandesløjfer og radiatorer)


nemocharley

Nyt anlæg: Solvarme, pillefyr, pool.

Indlæg af nemocharley » 18 dec 2013 17:54

http://vvfs.dk/index.php - er en rigtig god og informationsrig side.

Jeg har 60 rør til 300l regulær buffertank - det er lige voldsomt nok i højsommer, men det går når jeg har fast cirkulation i badeværelsesgulv og extra 80l i pillefyret.

10 liter pr rør (Ernst siger 15 liter)

Jeg mener ikke at der er noget forgjort i at lade pillefyret varme i tankens top.

Taler du om op til 120 rør i alt øst/vest eller 90 stik syd? En bekendt har 120 rør i alt på et øst/vest vendt tag (60+60) til en 1200 olietank med solvarmeveksler i bunden og en pladevarmeveksler til brugsvand. Han siger at det går ok, men han ville ikke turde sætte flere rør på.
Last edited by 1 on nemocharley; edited 18 times in total

nemocharley

Nyt anlæg: Solvarme, pillefyr, pool.

Indlæg af nemocharley » 18 dec 2013 17:57

Og lige et side spørgsmål 30kw pillefyr til 330 gennemrenoverede m2? Det lyder stort, hvad er det for et fyr? Er der noget jeg overser?

Kan oplyse om at jeg selv har et for stort fyr til matriklen, det kan ikke modulere men bare tænde og slukke - hvilket det får lov til at gøre ind i 200liter af de 300liter buffertank. Det virker ganske udmærket.

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Nyt anlæg: Solvarme, pillefyr, pool.

Indlæg af rs2000 » 18 dec 2013 19:18

Dit spørgsmål er meget bredt for at sige det mildt :-)
du bliver nødt til at udtrykke dine ønsker lidt mere konkret, og komme med noget mere info ( hvor meget er poolen isoleret, har den topdække, ønsker du varme i gulve i huset i sommer perioden)
En ting jeg er ret sikker på, er at selv 90 rør i stik syd, ikke ville række særlig langt i en stor pool uisoleret pool uden top dække.

Snaptun
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 dec 2013 13:25

Nyt anlæg: Solvarme, pillefyr, pool.

Indlæg af Snaptun » 18 dec 2013 20:29

Beklager den brede formulering. Det var mest ment som om at jeg forsøger at tænke det helt fra bunden når jeg alligevel skal til og lave helt ny varme installation.

Først: Jo, 30 kW kedel er lige i overkanten, men fyret blev købt da jeg skulle have varme på huset ved overtagelse. Før var det opvarmet med en ultra gammel fastbrændselskedel som jeg ikke magtede at anvende pga. lange arbejdsdage og en kone uden fyringsinteresse. Huset var ikke isoleret bemærkelsesværdigt så det skulle pumpes nogle kWh ind for at vi kunne holde varmen fra januar til april. Jeg installerede en 30 kW kedel da jeg læste mig frem til at det kunne laves om til en 20 kW senere hvis det ville være mere optimalt.

Poolen er 90 m3, uisoleret og uden cover af nogen art.

Kælderen er stadigvæk uisoleret - forårets projekt solfangere og isolering af ydervæggene i kælderen.

Jeg ønsker ikke gulvvarme i sommerperioden (måske kun lidt i badeværelserne). Vi har cirkulation af det varme brugsvand.

Ja jeg tænker enten 120 rør (øst/vest) eller 90 rør stik syd.

Min prioritering er at solfangerne skal have så lang en sæson som mulig, og dernæst at jeg kan lede den overskydende varme om sommeren ud i poolen.


nemocharley

Nyt anlæg: Solvarme, pillefyr, pool.

Indlæg af nemocharley » 18 dec 2013 20:40

der er jo den der med "mehr als 100% gehts nicht". Altså udfordringen med solvarme er at det giver mest når man har mindst brug for det, og der skal altså et meget stort areal til at dække i ydersæsonerne.

Hvis du har mange penge til projektet så ville jeg da sige 90 rør stik syd OG 120 rør øst/vest. Når overskuddet kan ledes i en uisoleret pool i sommermånederne.

Men det her er altså ikke et projekt der kan tjenes hjem igen er min umiddelbare fornemmelse.

Jeg har som sagt 60 rør og med en elpatron kan jeg holde fyret slukket i 5-6 måneder, men kun til 118m2.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Nyt anlæg: Solvarme, pillefyr, pool.

Indlæg af Ugelvig » 18 dec 2013 21:54

Spørgsmålet er vel, hvor meget vil du give for opvarmning af den pool?

Snakker vi varmt brugsvand til en alm. familie samt lidt gulvvarme i sommerperioden er 60 - 90 rør jo ofte alt rigeligt. Nu snakker vi så en længere sæson med fyret slukket, så skal der alt andet end lige, bruges en del flere rør. Følger vi så Nemo's forslag med de 90 + 120 rør á 15 l, rammer vi jo 3.000 l akku... Det er immervæk en del. Klart det skal ikke bruges om sommeren, hvor overskuddet går direkte i poolvandet. Men i ydersæsonen, skal der samles energi til varmt brugs vand og varme til nat/morgen.

Du skal hele tiden tænke på, at træpiller ligger med en enhedspris på 35 - 40 øre pr. kWh, det er dit alternativ til solvarme!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Nyt anlæg: Solvarme, pillefyr, pool.

Indlæg af nemocharley » 18 dec 2013 22:47

Hvad er det for et pillefyr? - bare sådan af almindelig interesse

Snaptun
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 dec 2013 13:25

Nyt anlæg: Solvarme, pillefyr, pool.

Indlæg af Snaptun » 18 dec 2013 22:53

Det er et Woody Black Star 30 kW. Den kører fuldstændig upåklageligt.

nemocharley

Nyt anlæg: Solvarme, pillefyr, pool.

Indlæg af nemocharley » 18 dec 2013 22:55

super - :)


Besvar