Sol varme anlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley »

Gik du videre med den store solvarmepakke fra Baxi?

Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Blevet takket: 1 gang

Sol varme anlæg

Indlæg af Knuddi41 »

Nej. Har ikke lige bestemt mig for hvor jeg vil handle henne
nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley »

okay - der er jo også nok at tænke over, hvis man går grundigt til værks :)

Jeg kan oplyse at min fætter forventer at hans baxi-anlæg (det jeg linkede til, men med en xtra fanger) leverer 8000kwh varme på årsbasis - det svarer vel cirka til 800 liter olie for hans vedkommende. Hvis han beholder oliefyret vil hans solvarmeanlæg have en tilbage-betalingstid på ca 6 år. Havde det været træpiller han fyrede med, så havde det måske været 18 år.
Senest rettet af nemocharley 03 dec 2013 15:26, rettet i alt 1 gang.
Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Blevet takket: 1 gang

Sol varme anlæg

Indlæg af Knuddi41 »

Ja. Det er nok ikke økonomi i at vælge det nu når jeg lige har fået en ny woody smækket op.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Sol varme anlæg

Indlæg af Ugelvig »

Der er ikke økonomi i solfanger, når alternativet er et træpillefyr, der kan auto tænd/slukke og/eller modulere op og ned.

Når enhedsprisen for varme er rundt om 40 øre pr. kWh så bliver de anlæg ikke betalt hjem lige med det samme.

Er det ikke rigtig Nemo ;)

(Ja, ja.. Det er dejligt at kunne slukke anlægget om sommeren, det er dejligt bare at bruge løs af det "gratis" varme vand, eller hjælpe til i ydersæsonen - det koster bare :( )
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley »

jo det er rigtigt - betalingstider på 20 år eller mere bør få normalt tænkende mennesker til at sige nej tak. Vi lever ikke i en verden, hvor der på nogen som helst måde opfordres til at tænke så langsigtet (medmindre vi taler om pensionsselskaber eller forsikringsselskaber som suger livet ud af os).

Jeg bare ikke sådan helt normal tror jeg.....

og jo bestemt til et plus med komforten - men selv den er jo relativ. Jeg har 6mdr hvor jeg ikke skal noget med fyret. Du har 3 mdr.... - og havde jeg nu købt et 7kw ETA med fjernlager og sug, så havde jeg 12 måneder hvor jeg ikke skulle lave en skid.

Dem med brændefyr derimod kan jeg sagtens forstå hvis de vil investere mange penge i solvarme. Og det er så kun komfort jeg tænker i her.
nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley »

og så er der den der med buffertanken el. solvarmebeholderen - forøget effektivitet, færre tændinger vs konvektionstab ift. indkøbspris.
Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Blevet takket: 1 gang

Sol varme anlæg

Indlæg af Knuddi41 »

Ja jeg må heller bruge pengene på en lang ferie.
nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley »

ja det er der også komfort i :)

og hvis du virkelig vil have solvarme, så gør det - det var sådan jeg tog min beslutning til sidst. Og jeg har ikke fortrudt det - tværtimod yipi.gif
Brugeravatar
ommy
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 246
Tilmeldt: 22 okt 2011 17:05
Mit fyr: Scotte min, 10kw, v13
Areal: ca 135 i 2 etager
Brændsel: træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5464
Årligt forbrug: 3.5t
Geografisk sted: Brenderup Fyn

Sol varme anlæg

Indlæg af ommy »

Ugelvig skrev:Der er ikke økonomi i solfanger, når alternativet er et træpillefyr, der kan auto tænd/slukke og/eller modulere op og ned.

Når enhedsprisen for varme er rundt om 40 øre pr. kWh så bliver de anlæg ikke betalt hjem lige med det samme.

Er det ikke rigtig Nemo ;)

(Ja, ja.. Det er dejligt at kunne slukke anlægget om sommeren, det er dejligt bare at bruge løs af det "gratis" varme vand, eller hjælpe til i ydersæsonen - det koster bare :( )
Jeg er ikke helt enig, og så dog.
Vi fik solfanger op i 2010 og har siden sparet ca 2500kwh om året på varmt vand, så vores er tjent hjem på ca 5år. sunshine.gif
Det er self på strøm vi har sparet, og ikke på træpiller.

Besvar