Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sol varme anlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Modtaget likes: 1 gang

Sol varme anlæg

Indlæg af Knuddi41 » 25 dec 2013 20:02

Ja. 100.000,- ex moms


nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2013 20:08

Okay for den slags penge kan du virkelig få et fantastisk solvarmeanlæg - som året rundt vil bidrage betragteligt til husvarmen.

Husk at få en snak med Triumph omkring intelligent styring af varmen fra scotten, der er meget at spare kan jeg forstå.

Hvor meget energi brugte du på dit gamle oliefyr? Det var olie du havde før eller husker jeg galt?

Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Modtaget likes: 1 gang

Sol varme anlæg

Indlæg af Knuddi41 » 25 dec 2013 20:14

Det var et gamel salamandre kedel som var isat en bioline muldvarp brænder. Være bøvl.

nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2013 20:18

nå det var sådan det var - hvor meget brugte du om året på den?

Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Modtaget likes: 1 gang

Sol varme anlæg

Indlæg af Knuddi41 » 25 dec 2013 20:22

12 tons


nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2013 20:25

var det før du fik efterisoleret og energiforbedret?

nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2013 20:46

Hvis det var forbruget efter energiforbedring, så vil jeg gætte på at du kan halvere dit forbrug med dit nye fyr, en god varmestyring som Triumphs og et 100k+ solvarmeanlæg -

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Sol varme anlæg

Indlæg af pso » 31 dec 2013 14:04

Jeg har været igennem de samme overvejelser som dig knud. Lager til mere en nogle dage er simpelthen for dyrt at lave. Men tilgengæld mener jeg at det kan betale sig at have en lidt større tank end standard anbefalingen på 50L pr m2 solfanger.
Mit det gamle anlæg som jeg overtog med huset hvade kun VVB på 250 liter som lager. Det var for lidt til knap 10 m2 solfangere. Nu har jeg en 800L akkutank plus en VB på 150L. Jeg vil FRARÅDE en kombitank med nedsænket VVB, Den kræver jo så at du altid holder minst 55 grader i toppen og det er svært med solvarme i ydersæson. Jo laver temperatur du skal holde på tank jo bedre bliver udnyttelsen på solfangerne.
Vil du udnytte solfangerne til varme forår og efterår et det bedre med separat akku og VVB. Optimalt skal man så have solfangere spiral i begge tanke. Det bliver dog dyrt og kompliceret, styring til det bliver også svært at finde.
Vælger du at tømme solfangere om vinteren er nok muligt at lave med haner og ventiler, men du skal selv designe det (evt. med hjælp fra os).
Derfor valgte jeg at have solfangerspiral i Akkutank og så lade akkutank opvarme VVB, når temperatur i toppen af akkutank er højere end i VVB.
Dette kræver dog at din akkutank har en ordentlig lagdeling. Laver du selv en akkutank ud af en olietank er det ikke så enkelt. Du skal nok skære den helt over og ligge en hulplade ind ca 1/3 fra toppen, men det er et gæt fra min side, jeg har ingen erfaring, vil du selv lave akkutank kunne du nok med fordel købe Ernst bog og få hjælp fra ham. Vælger du at købe en færdig akkutank af ordentlig kvalitet er det derimod relativt simpelt at sætte sammen.
Mit diagram findes f.eks her i stokerpro med kommentarer om styring.

karstenn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 jul 2010 15:18
Mit fyr: atmos dc25
Areal: 160
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4390
Geografisk sted: vipperød

Sol varme anlæg

Indlæg af karstenn » 31 dec 2013 15:16

Jeg har et maxi anlæg fra vvfs som er de samme dele som solarboks fangerne er dog ikke fra vvfs men nogen jeg fik fat i brugt. Anlægget kører rigtigt godt og servicen fra niels lyck er helt utrolig god. Uvr styringen har rigtigt mange funktioner som man kan indstille så alt kører som man gerne vil have det til. Det er 5 år siden jeg købte anlægget men har først lige fået sat solfangerne på og da jeg havde en funktion på styringen jeg ikke lige kunne få til at virke sendte jeg niels en mail fredag aften og fik svar med løsningen næste formiddag.

nemocharley

Sol varme anlæg

Indlæg af nemocharley » 01 jan 2014 12:07

Mit mini anlæg er også fra Niels - jeg er tilfreds både med anlægget og Niels´måde at være på.


Besvar