solvarme med Woody

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
levi

solvarme med Woody

Indlæg af levi »

nemocharley skrev:jo flere fangere des længere sæson - men vandlageret skal jo passe.
Helt enig - jeg ville også nøjes med 90 rør til at starte med, - de sparker en del fra sig :great:

Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Blevet takket: 1 gang

solvarme med Woody

Indlæg af Knuddi41 »

Ja nu er vi jo oppe med pungen om det bliver lidt mere kommer vi nok over. Heller gi lidt mere så alle bliver glade.
nemocharley

solvarme med Woody

Indlæg af nemocharley »

måske et tømmeanlæg?

som jeg forstår Trådstarter, så er han vild med solvarme - kan man så ikke nøjes med en 500l beholder og alt for mange fangere - altså så længe det er et tømmeanlæg. Det kræver nok en anden styring/automatik - men det var da en tanke værd.
levi

solvarme med Woody

Indlæg af levi »

nemocharley skrev:måske et tømmeanlæg?

som jeg forstår Trådstarter, så er han vild med solvarme - kan man så ikke nøjes med en 500l beholder og alt for mange fangere - altså så længe det er et tømmeanlæg. Det kræver nok en anden styring/automatik - men det var da en tanke værd.
I det anlæg jeg linker til, - smider vi overskudsvarmen ud i hans gulvvarmer via en veksler, - han skal da bruge al den energi han kan :great:
Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Blevet takket: 1 gang

solvarme med Woody

Indlæg af Knuddi41 »

Hvad fordel er der ved en vame veksler?

nemocharley

solvarme med Woody

Indlæg af nemocharley »

jo men jeg tænkte for at forlænge sæsonen væsentligt (ved godt at der spildes energi om sommeren). Jeg så et anlæg på en skole med 79m2 solvarme (det var dælme stort), tanken var ikke på 8000liter - kan desværre ikke huske størrelsen.
levi

solvarme med Woody

Indlæg af levi »

Knuddi41 skrev:Hvad fordel er der ved en vame veksler?
Fordelen ved en veksler, - er at vi kan sende overskudsvarmen ud i dit centralvarmeanlæg når beholderen er opvarmet til ønsket temp. = optimal udnyttelse af solens energi.
levi

solvarme med Woody

Indlæg af levi »

nemocharley skrev:jo men jeg tænkte for at forlænge sæsonen væsentligt (ved godt at der spildes energi om sommeren). Jeg så et anlæg på en skole med 79m2 solvarme (det var dælme stort), tanken var ikke på 8000liter - kan desværre ikke huske størrelsen.
Man får en pæn sæson med 90 rør, - vi skal jo heller ikke producere så meget energi - at det bliver nødvendigt at smide energien væk....
Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Blevet takket: 1 gang

solvarme med Woody

Indlæg af Knuddi41 »

Hvornår får du anlægget monteret?
rs2000
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

solvarme med Woody

Indlæg af rs2000 »

Sku smart med sådan en veksler der :great:

Besvar