Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Beregning af besparrelse

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Walther12
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Beregning af besparrelse

Indlæg af Walther12 » 02 okt 2013 20:38

Hej Jesper
Hvor meget du evt. kan spare i Kwh pr. år er svært at svare på, da der er forskel på hvor meget solen skinner år efter år.

Men jeg har haft mit i godt et år nu, og kan oplyse at de har givet ca. 6000 Kwh fra 30-09-2012 til 30-09-2013.

I mit tilfælde fik jeg luft/vandpumpe samtid, og kan så sige at den køre næsten ikke i de 3 sommermåneder juni/juli/august. Det indebære så at den får ikke så mange starter, som jo slider meget på en sådan maskine. Så det i sig selv kan være svært at regne en besparelse ud på, men må give en længer levetid på en L/V pumpe. Og de dage hvor solfangeren kun tilføre vand op til en temperatur til 45 gr. så skal L/V pumpen kun hæve vandet fra de 45 til den temp. som du skal bruge, om det så er til opvarmning af hus eller brugsvand. Dette syntes jeg også kan være svært at udregne besparelsen på, det kan være at det er der andre der kan her inde. :-)

Da jeg også var meget i tvivl da jeg skulle skifte fra et gammelt oliefyr til L/V med 8 m² solfanger, men i dag er jeg slet ikke i tvivl jeg syntes det er en gevinst.


Besvar