Varmeveksler eller spiral

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Soltossen
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 21
Tilmeldt: 26 sep 2013 23:19

Varmeveksler eller spiral

Indlæg af Soltossen »

Hej!

Fantastisk forum for det første, håber i klogehoveder kan hjælpe mig.

Har netop købt og installeret et solfanger sæt fra VVS-eksperten.

Mit setup er flg.

En VP der har en 140L buffertank, og en VVB på 300L med 2 spiraler.

Nederste spiral bruges til solfangere, som fungere perfekt.

Og den øverste kører jeg centralvarmen igennem ud til radiatorene, Jeg har lavet styringen således at hvis VVB er under 40 gr. kører jeg vandet fra varmepumpen igennem, for at hjælpe med at varme mit forbrugsvand op.

Og hvis vandet bliver varmere end 65 gr. kører jeg centralvarmen igennem VVB for at hive lidt af varmen ud til radiatorene.

Ellers kører jeg udenom spiralen hvis mit forbrugsvand er igang med a blive varmet op.

Mit spørgsmål er nu.

Ville det være mere effektivt med en varmeveksler til solfangerne, end denne "hjemme fuskede" løsning???

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Varmeveksler eller spiral

Indlæg af Ernst Drastrup »

Jeg tror ikke det vil fungere bedre med en pladeveksler.
Du har valgt den billigste og bedste måde, at gøre det på, ingen tvivl om det.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
nemocharley

Varmeveksler eller spiral

Indlæg af nemocharley »

rs2000
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Varmeveksler eller spiral

Indlæg af rs2000 »

Ja der er mange meninger om sagen, i min optik er en veksler dog så lille en investering i forhold til udbyttet, at den klart kan betale sig.
Hvis du klasker en skoldningssikring på VVB, kan du jo på de rigtig gode dage f.eks køre din VVB op på 80 grader f.eks og på den måde akkumulere mere energi til de dårlige dage, dit problem lige nu er at din VVB jo aldrig vil komme over de 65 grader og du kommer derved hurtigere i bekneb i en dårlig periode, eller i ydersæsonen.
Samtidig er udtræk via spiralen med til at ødelægge lagdelingen i VVB, samt den har et dårligere netto udbytte end veksleren.
nemocharley

Varmeveksler eller spiral

Indlæg af nemocharley »

mit anlæg er som bekendt med eksterne veklsere og en regulær buffertank. 60 rør til 300liter (men 80liter nødbuffer i selve kedlen om sommeren) - en solskinnende dag (3 timer er tilstrækkeligt) her i november får bufferen op på 65-67 grader, som øjeblikkeligt bliver en del af varmeforbruget. I går eller forgårs kørte fyret slet ikke mellem kl 10 og 16. Så solen hjælper altså lidt til stadigvæk :).

Besvar